Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-28, 09:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Signalgivning är frivilligt om det inte finns annan trafik i närheten som berörs. Vb när man ska ut på 3:e och det närmar sig ett annat fordon som ska in på 2:a är ett exempel på någon som berörs. Samtidigt kanske det inte finns någon i närheten som ska in via 3:e och inget behov att blinka ut för mig, då ingen mottagare finns för signalen.
Skulle det finnas en berörd i 3:e måste man anpassa sig, ge signal, ha rätt hastighet och placering för att även denne ska veta var jag ämnar köra.
Finns ingen polis som skulle bötfälla mig för att jag är tydlig mot andra trafikanter. Möjligen skulle de stoppa mig mitt i natten om de på håll ser mig åka ut utan att blinka i en annars helt tom rondell, men bara för att jag då triggat deras sinne för att jag kanske är kriminell i övrigt. De skulle låta mig köra sedan.
2023-07-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
vad har körskolorna med nånting att göra med det jag skrev?
de arbetar på uppdrag av myndigheter som bestämmer vad de ska lära ut. Finns inte några rekar från myndigheter att VBa i kurvor. Finns bara i din sjuka fantasi. Läs och följ de skrifter som gällde för 30 år sen och som gäller än idag.

Folk blir fortfarande kuggade pga signalgivning på fel plats och fel tillfälle. Det har aldrig varit fritt fram att välja. Förstår du inte hur du ska köra i en viss situation och beter dig på irrelevant sätt så kan du bli kuggad om han upplever att du har för stora brister. Fråga trafikverkets personal istället för nån jävla tomte på Omars körskola i Botkyrka.

Körskolor har i högsta grad med detta att göra, då det vanligen är via dem som en absolut majoritet av körkorten tas via. Begriper du inte det är du obeskrivligt korkad…

Ja de arbetar på uppdrag av myndigheter, och då körskolor lär ut VB i CP så är det självklart med dessa myndigheters goda minne. Hur skulle det annars funka menar du….? Om många tusentals ungdomar lär sig VB i CP och sen ska ta uppkörning för myndigheternas kontrollant….? Skulle det då inte blivit direkt uppdagat om körskolorna lär ut fel, för tusentals kuggas för VB i CP….? Har du sett nåt sånt…?
Och om det skulle uppdagas något sådant så skulle ju dessa myndigheter som styr över körskolorna banka dem i skallen med ett förbud att lära ut VB i CP, har du sett nåt sådant….?

Men som sagt, du är en obeskrivligt korkad trollerigubbe…
2023-07-28, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Körskolor har i högsta grad med detta att göra, då det vanligen är via dem som en absolut majoritet av körkorten tas via. Begriper du inte det är du obeskrivligt korkad…

Ja de arbetar på uppdrag av myndigheter, och då körskolor lär ut VB i CP så är det självklart med dessa myndigheters goda minne. Hur skulle det annars funka menar du….? Om många tusentals ungdomar lär sig VB i CP och sen ska ta uppkörning för myndigheternas kontrollant….? Skulle det då inte blivit direkt uppdagat om körskolorna lär ut fel, för tusentals kuggas för VB i CP….? Har du sett nåt sånt…?
Och om det skulle uppdagas något sådant så skulle ju dessa myndigheter som styr över körskolorna banka dem i skallen med ett förbud att lära ut VB i CP, har du sett nåt sådant….?

Men som sagt, du är en obeskrivligt korkad trollerigubbe…
Det är liksom ingen idé att diskutera med nån som du, som sitter fast i ett felaktigt och orubbligt körbeteende och far med osanningar som att "körskolor lär ut VB i Cp" precis som att alla gjorde det och att det vore mer rätt för det. Be transportstyrelsen att maila regelverket och rekomendationerna, istället för att fråga din polare på nån körskola och komma med anekdoter. Körskolan saknar den övergripande helhetssynen som en myndighet har. Det finns stora nackdelar med Vb vid rondellkörning som tagits upp i tråden ett otal ggr, men dessa har inte körskolorna nån som helst kännedom om eller ens tänker på. Det offentliga materialet från transportstyrelsen är det som gäller och det som trafikverket går efter när de godkänner eller kuggar elever. De skiter fullständigt i vad nån körskola tutat i en elev om han tydligt visar att han inte begriper vad ex en CP är och hur den skall hanteras.
Du hade definitivt inte blivit godkänd idag, det kan du vara rätt säker på. För hade du uttalat dig så tvärsäkert om att si och så gäller och så ska man köra - så hade han bara garvat åt dig. Men du är för insnöad för den självinsikten. Du är nog för gammal för att kunna ta till dig kunskaper. Sorry, men det är nog den bistra och hårda sanningen. "man kan aldrig lära en gammal hund att sitta"

Sen har jag aldrig påstått att man blir kuggad pga VB i en CP, det beror helt och hållet på situationen och vad eleven i övrigt uppvisar. Vb:andet kan va en del i hela uppkörningen som gör att han kuggas. Körde han istället helt korrekt, så hade risken minskat för att bli kuggad, när han i slutet slagit ihop hela intrycket av uppkörningen och gett ett besked.
2023-07-29, 05:01
Medlem
Citat:
Det är liksom ingen idé att diskutera med nån som du, som sitter fast i ett felaktigt och orubbligt körbeteende och far med osanningar som att "körskolor lär ut VB i Cp" precis som att alla gjorde det och att det vore mer rätt för det.

Var har jag påstått att alla körskolor lär ut VB i CP….? Citera gärna, annars kan du leka med din halmgubbe bäst du vill själv…

Vilka osanningar har jag kört med…? Citera, eller lek med din halmgubbe själv…

Dina egna vantolkningar av vad andra skriver får du ta upp med en psykolog.

Citat:
Be transportstyrelsen att maila regelverket och rekomendationerna, istället för att fråga din polare på nån körskola och komma med anekdoter.

Du har alltså redan förträngt att jag listat (med citat och länkar) en mängd körskolor i landet, samt körskolor och myndigheter för trafik/förarutbildningrunt om i andra länder runt om i världen, som alla visar hur man kan/ska/får signalera i CP, och som tydligt visar att VB i CP är tillåtet, önskvärt, även om det inte alltid är krav på det. Samt att jag citerat här i tråden vad svenska berörda myndigheter svarar på denna fråga om VB i CP, att det inte är krav på det med är tillåtet att göra och inte förbjuds att körskolorna får lära ut VB i CP.

Citat:
Körskolan saknar den övergripande helhetssynen som en myndighet har.

Hur vet du det…?
Tror du körskolorna får sitta och lalla helt på egen hand med hur utbildningen ska göras…?
Du tror inte de har löpande kontakt med berörda styrande myndigheter och från dessa får direktiv utbildning etc om hur deras utbildning ska göras, och vad som är tillåtet eller inte…?

Jaha, så du menar att myndigheter som enligt dig ska ha så övergripande helhetssyn, inte skulle vara medvetna om att körskolor lär ut VB i CP och inte gör nåt åt det om de menade det var fel….?

Citat:
Det finns stora nackdelar med Vb vid rondellkörning som tagits upp i tråden ett otal ggr, men dessa har inte körskolorna nån som helst kännedom om eller ens tänker på.

Jaha, vilka är då de ”stora nackdelarna”…?
Och varför stoppar då inte de styrande myndigheterna (de som enligt dig ska ha så bra övergripande koll enligt dig…) körskolorna från att lära ut VB i CP om det finns så stora nackdelar som du hävdar….?

Och tydligen så har du själv valt att ignorera alla risker som finns med att inte VB i CP som många förklarat för dig i tråden, samt körskolor etc i Sverige och utomlands förklarat för dig, eller så är du mentalt oförmögen att begripa dem….

Citat:
Det offentliga materialet från transportstyrelsen är det som gäller och det som trafikverket går efter när de godkänner eller kuggar elever.

Och det offentliga materialet säger inte att det är förbjudet att VB i CP asp som vi förklarat för dig, och därför kuggas inte heller elever på uppkörningen för att de VB i CP när de t ex ska tredje utfarten i en vanlig enkel CP. Däremot kan de kuggas om de inte VB i CP, t ex om de gör samma manöver enbart i ytterfil med tät trafik i CP.

Citat:
De skiter fullständigt i vad nån körskola tutat i en elev om han tydligt visar att han inte begriper vad ex en CP är och hur den skall hanteras.

Jaha, hur vet du det…?
Du verkar fortfarande tro att körskolor inte skulle ha löpande kontakt och dialog med styrande myndigheter och kontrollorgan om hur de ska bedriva sin utbildning, vad de får och inte får lära ut etc…?
Och du verkar fortfarande inte begripa att körskolor som lär ut fel, oavsett vad, kommer att få en ökad trend av kuggade elever, vilket kommer att få kontrollorgan och styrande myndigheter att reagera och körskolan kan mista sitt tillstånd.

Du fattar uppenbarligen inte att detta gör att vi kan vara tämligen säkra på att körskolor anslutna till STR och som har tillstånd, granskas hela tiden och håller de inte måttet med sin utbildning så får de för många kuggade och kan mista sitt tillstånd om de inte rättar sig efter de styrande myndigheternas direktiv för deras utbildning.

Så med ovanstående i dina tankar, hur menar du att körskolor fortfarande kan lära ut VB i CP utan att det direkt skulle ge dem problem med kuggade elever, om de styrande myndigheterna inte tillät dem det…?

Citat:
Du hade definitivt inte blivit godkänd idag, det kan du vara rätt säker på.

Helt irrelevant, samt din halmgubbe, igen….

Citat:
För hade du uttalat dig så tvärsäkert om att si och så gäller och så ska man köra - så hade han bara garvat åt dig. Men du är för insnöad för den självinsikten.

Ja det kom ju från rätt käft…. Så du har inte genom tråden uttalat dig tvärsäkert….? Men det enda du frenetiskt svingat som svärd är förenklad info från myndighet där de inte förbjuder VB i CP.

Samtidig har jag påvisat dig en massa fakta om hur körskolor runt om i världen ser på VB i CP och att det är önskvärt eller krav beroende på land, samt hur myndigheter inte kräver men heller inte förbjuder VB i CP

Citat:
Du är nog för gammal för att kunna ta till dig kunskaper. Sorry, men det är nog den bistra och hårda sanningen. "man kan aldrig lära en gammal hund att sitta"

Tja, du har ju verkligen visat hur intresserad du är att ta till dig kunskaper, när du ignorerar alla de länkar och citat du fått genom hela tråden som visar att VB i CP är tillåtet och lärs ut av körskolor….

Citat:
Sen har jag aldrig påstått att man blir kuggad pga VB i en CP, det beror helt och hållet på situationen och vad eleven i övrigt uppvisar. Vb:andet kan va en del i hela uppkörningen som gör att han kuggas. Körde han istället helt korrekt, så hade risken minskat för att bli kuggad, när han i slutet slagit ihop hela intrycket av uppkörningen och gett ett besked.

Och elever kan bli kuggade om att de i tätt trafikerad CP inte VB i CP t ex om de väljer ytterfil hela varvet runt.
2023-07-29, 05:05
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Du har fått allting om bakfoten,
börja om i 1:a klass.
2023-07-29, 05:08
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Du verkar ju helt vrickad, håll dig borta från rondeller!
2023-07-29, 17:20
Medlem
Har märkt att folk blinkar kors och tvärs i rondeller men få som blinkar rätt. Man blinkar höger i god tid innan man ska ut ur rondellen, det räcker så. Det värsta jag vet är folk som blinkar vänster när dom ska ut ur en rondell. Kan mycket väl tänka mig hur deras små amöbahjärnor opererar "Men bilen svänger ju åt vänster i rondellen så jag blinkar åt vänster."
2023-07-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Har märkt att folk blinkar kors och tvärs i rondeller men få som blinkar rätt. Man blinkar höger i god tid innan man ska ut ur rondellen, det räcker så. Det värsta jag vet är folk som blinkar vänster när dom ska ut ur en rondell. Kan mycket väl tänka mig hur deras små amöbahjärnor opererar "Men bilen svänger ju åt vänster i rondellen så jag blinkar åt vänster."

Du har helt rätt. I en enfilig cirkulationsplats är det enbart högerblinkers som är nödvändig. Bilar på motsatt sida som ska in i cirkulationsplatsen måste ge företräde tills bilarna i cirkulationsplatsen blinkat höger och lämnat, oavsett vänsterblinkers eller inte. Här kan diskussionen egentligen stanna men p.g.a. stolthet försöker vänsterblinkarna hitta på argument för att legitimera sina irrationella handlingar.
2023-07-29, 17:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Många rondeller är ca tio meter i diameter, så att blinka i god tid är då samma som att ofta blinka höger före fel utfart.
2023-07-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Många rondeller är ca tio meter i diameter, så att blinka i god tid är då samma som att ofta blinka höger före fel utfart.

Nej men man kan blinka höger innan man svänger iaf. Många som slår igång blinkersen när dom redan svängt av och då kan man lika gärna skita i att blinka överhuvudtaget.
2023-07-29, 17:55
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Nej men man kan blinka höger innan man svänger iaf. Många som slår igång blinkersen när dom redan svängt av och då kan man lika gärna skita i att blinka överhuvudtaget.
Låter inte som ditt präktiga " i god tid" riktig höll för en stesstest.
Men ja, ska man av i andra avfarten och det finns en bil i i första som ska ut blinkar man inget, då vet den att man troligen ska fortsätta förbi denne.
Ska man ut i tredje låter man bli att blinka eller blinkar vänster. Vänster speciellt om det närmar sig en bil till den andra infarten som är väldigt intresserad av om man ska ut i andra eller tredje.
2023-07-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Låter inte som ditt präktiga " i god tid" riktig höll för en stesstest.
Men ja, ska man av i andra avfarten och det finns en bil i i första som ska ut blinkar man inget, då vet den att man troligen ska fortsätta förbi denne.
Ska man ut i tredje låter man bli att blinka eller blinkar vänster. Vänster speciellt om det närmar sig en bil till den andra infarten som är väldigt intresserad av om man ska ut i andra eller tredje.

Stresstest? Snarare ditt egna tvångsmässiga behov att medvetet hårklyva och misstolka det jag skrev. Jag har aldrig sett en cirkulationsplats i Sverige där utfarterna är så tätt placerade att en högerblink strax efter att man passerat utfarten innan den man ska svänga av i skulle kunna feltolkas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in