Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-22, 20:00
Medlem
orvarens avatar
Hmm,frågan är om de inte KAN,eller om de inte VILL förtstå...

Jag tar nu "paus" på obestämmd tid i denna tråd.. Stångar hellre huvudet blodigt mot ett Troll i "djur-avdelningen"...

För trots flertalet länkar till VV sidor,som REKOMMENDERAR VB..

Trots en trafiklärares upprepade förklaringar..

Men icke..

Ja,ja...
2010-01-22, 20:02
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hmm,frågan är om de inte KAN,eller om de inte VILL förtstå...

Jag tar nu "paus" på obestämmd tid i denna tråd.. Stångar hellre huvudet blodigt mot ett Troll i "djur-avdelningen"...

För trots flertalet länkar till VV sidor,som REKOMMENDERAR VB..

Trots en trafiklärares upprepade förklaringar..

Men icke..

Ja,ja...

Bara för att VV rekomenderar gör det inte logiskt eller rätt.
2010-01-22, 20:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Bara för att VV rekomenderar gör det inte logiskt eller rätt.
Bara för att det är tillåtet att knulla getter,betyder inte det att jag gör det...

Men då tycker jag du förklarar det logiska med att det är TILLÅTET (men inte rekommederat av VV) att åka högerfil i en tvåfilig cpl,tills man "får lust" att blinka höger och åka ut.

Annars så kan vi ju sluta tjafsa om det här och du åker till VägVerket och tar anställning där och fixar till detta,så det blir ordning och reda!
Senast redigerad av orvaren 2010-01-22 kl. 20:35.
2010-01-22, 20:42
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Bara för att det är tillåtet att knulla getter,betyder inte det att jag gör det...

Men då tycker jag du förklarar det logiska med att det är TILLÅTET (men inte rekommederat av VV) att åka högerfil i en tvåfilig cpl,tills man "får lust" att blinka höger och åka ut.

Annars så kan vi ju sluta tjafsa om det här och du åker till VägVerket och tar anställning där och fixar till detta,så det blir ordning och reda!

Bara för att staten rekommenderar mig att inte ladda ner iligalt betyder det inte att jag inte gör det.
Bara för staten rekommenderar mig att inte gå mot röd gubbe betyder det inte att jag inte går mot röd gubbe.

Är en rekommendation idiotisk eller felaktig följer man den inteDärför hetter det rekommendation.
2010-01-22, 20:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:

?Åker du högerfil runt,då? Eftersom det INTE är rekommenderat (men tillåtet)?

2010-01-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Den "vanliga" vägen går in i CPA så om du lägger dig i rätt fill direkt från början skall du inte blinka.
Det står ingenstans att din "vanliga" väg finns i Vägtrafikkungörelsen. Du får inte strunta i att blinka när du byter fil på en rak väg bara för att du lägger dig där från början (hemifrån?). Ganska självklart tycker många.
2010-01-22, 21:38
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Det kanske är för att man då inte kan se skillnad på de idioter som inte blinkar ur. Efter ett tag kommer ingen veta vart den andra ska alltså. HELT värdelöst. Jag går i bilskolan nu och min lärare säger att man alltid ska visa vart man ska. Om du svänger i en rondell ska du blinka, om du står i en vänsterfil som bara svänger vänster.....så ska du blinka osv. Det kommer bli mycket enklare för alla.
2010-01-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det kanske är för att man då inte kan se skillnad på de idioter som inte blinkar ur. Efter ett tag kommer ingen veta vart den andra ska alltså. HELT värdelöst. Jag går i bilskolan nu och min lärare säger att man alltid ska visa vart man ska. Om du svänger i en rondell ska du blinka, om du står i en vänsterfil som bara svänger vänster.....så ska du blinka osv. Det kommer bli mycket enklare för alla.

Återigen är du/ni irriterade på folk som inte blinkar HÖGER.
Och om man lagstiftar vänsterblink "kommer man inte se skillnad på det idioter som inte blinkar vänster."

Och det där ordet "ska" kommer få mig att mörda snart. Finns inte ett jävla horskit som säger att man SKA blinka vänster. BASTA!!!!!
2010-01-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det står ingenstans att din "vanliga" väg finns i Vägtrafikkungörelsen. Du får inte strunta i att blinka när du byter fil på en rak väg bara för att du lägger dig där från början (hemifrån?). Ganska självklart tycker många.

Nu står det iofs på vv att man inte behöver blinka när man kör in i en c-plats eftersom det bara finns ett val av körriktning.
2010-01-22, 21:52
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Återigen är du/ni irriterade på folk som inte blinkar HÖGER.
Och om man lagstiftar vänsterblink "kommer man inte se skillnad på det idioter som inte blinkar vänster."

Och det där ordet "ska" kommer få mig att mörda snart. Finns inte ett jävla horskit som säger att man SKA blinka vänster. BASTA!!!!!
Nej du har rätt, man utsätts inte för gudarnas hårdaste straff om man inte blinkar. Jag vet inte om det är nån form av lag på det, troligen inte, men varför inte bara underlätta för andra? Man behöver inte stå till höger i rulltrappan heller, jag kan ställa mig mitt i vägen och vägra släppa förbi nån också.
2010-01-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Nej du har rätt, man utsätts inte för gudarnas hårdaste straff om man inte blinkar. Jag vet inte om det är nån form av lag på det, troligen inte, men varför inte bara underlätta för andra? Man behöver inte stå till höger i rulltrappan heller, jag kan ställa mig mitt i vägen och vägra släppa förbi nån också.

Nej, finns ingen lag på det. Du får blinka vänster för min del men jag stör mig på folk som hela tiden kommer in och säger att man SKA blinka vänster.

Vi kan ju ta jämförelsen med att stå i rulltrappan. Vad hade du sagt om jag sa till dig att du SKA stå till höger i rulltrappan, DU SKA!

Kan du ge din syn på hur man underlättar med att blinka vänster? Beskriv ett scenario.
2010-01-22, 22:05
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Vi kan ju ta jämförelsen med att stå i rulltrappan. Vad hade du sagt om jag sa till dig att du SKA stå till höger i rulltrappan, DU SKA!

Kan du ge din syn på hur man underlättar med att blinka vänster? Beskriv ett scenario.
För det första så ska man stå till höger i rulltrappan så att folk kommer förbi lättare.

För det andra så är tråden väääldigt lång. Förklaringen du efterlyser finns utan vidare skriven hundra ggr i tråden.

Sök.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in