2023-07-29, 12:39
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma

Du kan inte jämföra Norge och Sverige. Nordnorge blomstrar för dom bedriver en helt annan landsbygdspolitik. Dom får folk att bosätta sig i norr för att dom satsar på samhällsservicen och försöker göra det attraktivt att bo där. Norra Sverige jobbar tvärtom, skalar ner, stänger skolor, bantar vården.

Ja, sossarna har årtionde efter årtionde monterat ned landsbygden. Det komiska är att norrlänningarna röstar på S oavsett vad för galenskap detta parti hittar på, nästintill patetiskt. Dock tror jag inte det skulle bli eller kommer bli en förbättring med en högerregering, man måste våga titta på Norges modell men det är man för stolt för.

Måste TS välja nordligaste Sverige? Finns delar av sydligare Norrland som har fin natur och med möjligheter till friluftsliv och inte behöva åka 140 mil för att närma sig de södra delarna av Sverige.
Citera
2023-07-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har man ingen anknytning så kommer man aldrig in på djupet med lokalarna. Man kommr alltid ses som en utböling, Nollåttor är lika populära som somalier.
Varför? Vi tycker ju om norrlänningar! De är sköna och lugna och typ pragmatiska med cool dialekt. Allt vi inte är (insåg jag när jag skrev det). Men vi kan inte rå för hur vi talar lika lite som folk från gnällbältet, även om vi låter superdryga så är det inte avsiktligt precis som folk från Surahammar inte menar att låta som om de bajskrystar när de talar.
Citera
2023-07-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ja, sossarna har årtionde efter årtionde monterat ned landsbygden. Det komiska är att norrlänningarna röstar på S oavsett vad för galenskap detta parti hittar på, nästintill patetiskt. Dock tror jag inte det skulle bli eller kommer bli en förbättring med en högerregering, man måste våga titta på Norges modell men det är man för stolt för.

Måste TS välja nordligaste Sverige? Finns delar av sydligare Norrland som har fin natur och med möjligheter till friluftsliv och inte behöva åka 140 mil för att närma sig de södra delarna av Sverige.
Du menar typ Gävle?
Citera
2023-07-29, 13:13
Medlem
idiamindadas avatar
Arjeplog och Arvidsjaur upplever jag ytterst trevliga. Fullt ös på näringslivet i centralorten men totalt lugn en liten bit bort. Trevliga människor. Allt ordnar sig på enklaste sätt. Obegränsat fiske och friluftsliv. Ett paradis på jorden.

Jorm - Stora Blåsjön är ett annat mer sydligt paradis men helt, totalt isolerat. 20 mil till närmaste *fyll i valfri samhällsservice*.
Citera
2023-07-29, 14:01
Medlem
Freeze89s avatar
Gällivare kommun. Köp stuga i någon utav de närliggande byarna. Så jävla långt ifrån civilisationen som möjligt. Enda gången man åker in till stan är när man ska ned i gruvan.
Citera
2023-07-29, 16:03
Medlem
Jag tänkte ta trådstartaren på allvar även om det mest är rubriken som intresserar mig.
Först måste vi veta vad denna ska jobba med, "bara bo i Norrland/Norr-Västerbotten" går inte utan jobb om man inte är ekonomiskt oberoende (och varför bo här då?). Sedan måste denna ta fullt bilkörkort (inte automat) för att vara anställningsbar samt kunna bo/leva här. Sedan är husköp något jag rekommenderar, det är ytterst besvärligt att bo i en billig lägenhet här uppe eftersom du får problem med att parkera bilen och ha tillgång till motorvärmare. Sedan ska du byta sommar/vinterdäck på parkeringen och när det är dags för service/reparationer är det ytterst jobbigt att sakna garage. En dyr lägenhet har samma eller högre boendekostnad som ett hus (i de billigare orterna) så varför välja det? Tycker någon att det är besvärligt att bo i hus bör man nog inte fundera på att bo här uppe, mycket är betydligt mer besvärligt här än att äga ett hus. Lokaltrafiken är för det mesta svår att använda sig av så bil är ett måste som jag ser det så därför återkommer jag till det, skaffa körkort, köp en bil och gör det innan flytten hit!
Sedan är frågan varför man vill bo här?
Har man stort intresse av exempelvis vintersport, fiske, jakt, motor(mc, snöskoter, bil o.s.v), och/eller viljan att äga ett eget hem till låg kostnad är detta ett bra ställe att på på.
Jobb finns i överflöd enligt många som gissar om framtiden.
Är mörker och kyla svåra saker så kanske man inte ska bo här och vill man inte ta körkort bör man var ytterst kär i sin sambo som har körkort för att problemfritt bo här.
Mörker är för de flesta inget problem alls då alla tätorter är väl upplysta, kylan kan dock ställa till det även för de erfarna.
Bo i en stuga i Norrbotten-skogen med egen väg? Man eldar veden man själv huggit och skottar vägen när det snöat? En dröm för många men om man har förmågan att klara det ställer man inga frågor på internet, man ger svaren!
Citera
2023-07-29, 16:07
Medlem
Uppsala är fint...
Citera
2023-07-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Gällivare kommun. Köp stuga i någon utav de närliggande byarna. Så jävla långt ifrån civilisationen som möjligt. Enda gången man åker in till stan är när man ska ned i gruvan.

Hakkas eller Skaulo/Poutikasvara är två fina områden i Gällivare kommun. Bägge områdena är vid E10 så det är relativt enkelt att pendla med bil till Gällivare.

Från Skaulo/Poutikasvara är det ju även pendlingsavstånd till Kiruna.

Gillar man att fiska så finns det riktigt bra ställen i bägge områdena. Både strömmande vatten och sjöar.
Citera
2023-07-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Hakkas eller Skaulo/Poutikasvara är två fina områden i Gällivare kommun. Bägge områdena är vid E10 så det är relativt enkelt att pendla med bil till Gällivare.

Från Skaulo/Poutikasvara är det ju även pendlingsavstånd till Kiruna.

Gillar man att fiska så finns det riktigt bra ställen i bägge områdena. Både strömmande vatten och sjöar.

Håller med till 100%, frågan är om trådstartaren har allt som krävs för att bo där?
Citera
2023-07-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Varför? Vi tycker ju om norrlänningar! De är sköna och lugna och typ pragmatiska med cool dialekt. Allt vi inte är (insåg jag när jag skrev det). Men vi kan inte rå för hur vi talar lika lite som folk från gnällbältet, även om vi låter superdryga så är det inte avsiktligt precis som folk från Surahammar inte menar att låta som om de bajskrystar när de talar.

Sura(hammar) är ett fint ställe liksom Hallsta(hammar), har kört många gånger med mc i trakterna runt Västerås. Har inget som helst problem med dialekten trots att jag är "övertydlig-norrlänning". Fina mc-vägar och vackra byggnader.
Ni säger ofta enbart "Sura" och "Hallsta" vilket är kul, min kompis undrade om det hade funnits ett ställe som bara hette "Hammar" hade ni varit tysta när ni sa det ortsnamnet då?
För övrigt älskar jag även Skåne när jag kör mc, men om någon frågar mig var jag ska bo så är det Norrbotten och i min hemstad.
Som jag inte tänkt avslöja, har redan sagt för mycket......
Citera
2023-07-29, 17:40
Medlem
snooper123s avatar
Jag vill också flytta till Norrland.
Har varit Gällivare, Vilhelmina och Arvidsjaur.
Där var fint.
Citera
2023-07-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Ni säger ofta enbart "Sura" och "Hallsta" vilket är kul, min kompis undrade om det hade funnits ett ställe som bara hette "Hammar" hade ni varit tysta när ni sa det ortsnamnet då?

Norr- och Västerbotten är ju inte mycket bättre. Det finns väl ingen dör uppe som säger Umeå, Luleå osv. Alla säger ju bara Ume, Lule osv.

Enligt legenden så ska det finnas en ort som heter Å där uppe men ingen kan uttala namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in