2023-07-29, 08:52
Medlem
Luleå verkar ha riktigt schysst skidåkning! Det verkar vara typ Norrlandskustens Åre https://hcarlberg.files.wordpress.com/2014/02/img_4753.jpg

https://www.clearchannel.se/wp-content/uploads/2022/01/lulea-tekniska-universitet1-v46-2021-adshel-scaled-1280x720-c-default.jpg

https://images.app.goo.gl/HEKRrCsCF6pcPBZd9
Senast redigerad av Bonnker 2023-07-29 kl. 09:01.
Citera
2023-07-29, 09:02
Medlem
Söker du dig högre upp, än Luleå kan et vara bra att kunna finska, finns "många" som har väldigt knapphändig svenska och det mesta pratas på finska även om om kan svenska.
Citera
2023-07-29, 09:09
Medlem
Skidåkning i Luleå? Måttsundsbacken? Knappas något Luleå är speciellt känt för.

Prata Finska i Norrbotten????
Knapphändig svenska???
Det förekommer att man kan prata finska i Tornedalen (finska och meänkieli) men inte vanligt på de orter som nämnts. Det finns en del finska inflyttare här och då kan man höra det på uttalet. Givetvis kan de perfekt svenska också så att lära sig Finska är inget att tänka på innan man flyttar hit. Det var första gången jag hörde denna fördom. Kul!
Menade du kanske nordsamiska? förekommer att samer kan prata det i Jokkmokk men inget som en inflyttare ens ska fundera på att lära sig. De kan också perfekt svenska, givetvis!
Senast redigerad av DeepBD 2023-07-29 kl. 09:16.
Citera
2023-07-29, 09:23
Medlem
LKKINGENs avatar
Om du tänker dig Luleå så skulle jag rekommendera dig att flytta till Kalmar istället, allvarligt.
Vintern i Luleå är ganska kall, blåsig och inte särskilt snörik även om det kan komma mycket snö korta perioder. Vad är det roliga med snömodd i 3-4 månader?

Jag vet inte om du har en romantisk bild av mörkret och livet i Norrland men att bo i en stad som Luleå kommer inte ge dig någon större Norrlandskänsla, folk bor och flyttar till Luleå för dom vill bo i en "storstad" lite som Stockholm lockar många, av någon outgrundlig anledning.

Skaffa körkort, om du nu inte ska bo mitt i centrala Luleå så lär det vara en förutsättning för att överleva ovan polcirkeln.

Mitt i samhällena som Gällivare och Kiruna är det ok med myggen men då får du stanna på asfalten juni-aug och ofta längre.
Bredband.. då är det inne i samhället som gäller om du inte klarar dig med mobilt. Sen är det det där med mobiltäckning, Telias nät är det enda som går lita på om man skall ta sig utanför samhället.

Låter lite som att det du letar efter är en lägenhet på ett ställe där det är mörkt så skall du upp till norra Norrland är det köpeslägenhet som gäller.

På tal om mörkret, snön kommer senare och smälter tidigare för varje år som går och mintemp har stigit med 15 grader de senaste 10 åren plus att det är färre dagar med kyla, kyla kan man säga börjar vid -15.

Detta gör att det kan som förra året vara tvär mörkt in i november då snön inte ville komma som brukligt i mitten av oktober.

Som någon skrev innan så bjuder Gällivare/Kiruna på hur många arbetsmöjligheter som helst.
Egentligen ofattbart det kan finnas någon arbetslöshet då man ser hur det ser ut på arbetsmarknaden här uppe.

Vill du bara flytta upp för att ligga och deppa i mörkret eller vad är syftet egentligen?
Det är inte för inte folk väger lite mer här uppe, när mörkret kommer så går man ner på sparlåga vare sig man vill eller inte, blir ett jäkla gymande för att hålla ordning på grejorna för resten av tiden, då du inte arbetar spenderar du i soffan.
Senast redigerad av LKKINGEN 2023-07-29 kl. 09:35.
Citera
2023-07-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD

Va? Luleå tekniska universitet har alltid massa skidåkare på sina reklamer, kolla bara de bilder jag länkade till. Varför skulle de marknadsföra sig som en skidort om det inte stämde?
Citera
2023-07-29, 11:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe jag hade prickat för de städer norr om Umeå som har Espresso House och IKEA och bra tåg. Kanske inte blir så många kvar då?

Jag bor själv mitt i Linköping och kan gå till 100 restauranger. Jag tycker det utbudet är lite magert. Människor är verkligen olika.
Citera
2023-07-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Bredband.. då är det inne i samhället som gäller om du inte klarar dig med mobilt. Sen är det det där med mobiltäckning, Telias nät är det enda som går lita på om man skall ta sig utanför samhället.

När det gäller bredband så är Kiruna kommun ett av de bäst utbyggda i Sverige, eller kommer åtminstone vara det inom en relativ snar framtid.

Ambitionen från Kiruna kommun är att alla bofasta hushåll inom kommunen ska kunna koppla upp sig mot det lokala "stadsnätet". Kostnaden för detta under själva utbyggnadsfasen är 2000kr.
https://kiruna.se/faq/faq---gironet/bestallning-av-gironet/bestallning-av-gironet/vad-kostar-fiber-for-mig-som-villaagare.html

Här är länk till orter där utbyggnad har skett
https://kiruna.se/gironet/startsida/bestall-fiber/har-finns-gironet.html

Här är en länk för den planerade utbyggnaden
https://kiruna.se/gironet/startsida/bestall-fiber/utbyggnadsplan.html

Även fritidshus på dessa orter har möjlighet att ansluta sig. Priset för den är 7500kr med en max grävsträcka på 50 meter. Detta pris gäller under själva utbyggnadsfasen.
https://kiruna.se/faq/faq---gironet/bestallning-av-gironet/bestallning-av-gironet/vad-kostar-fiber-for-mig-som-fritidshusagare.html

Som exempel kan man ta Piilijärvi. Det ärven ort med ca 15 bofasta och där har man dragit fiber till alla hushåll.

När det gäller Gällivare har jag lite sämre koll. Men även de verkar ha en väldigt bra täckning.

Här kan man se vilja orter som är ansluta mot deras stadsnät
https://www.bredbandsval.se/stadsn%C3%A4t/dundernet-g%C3%A4llivare-stadsn%C3%A4t

Att få en bra bredbands anslutning i Kiruna eller Gällivare kommun är inga problem. Även om man bosätter sig i mindre byar.
Senast redigerad av zapohd 2023-07-29 kl. 12:23.
Citera
2023-07-29, 12:06
Medlem
Kom på en tanke om det här att folk vill flytta ut till ingenstans. Vore det inte bra att man vore en mindre grupp vänner som flyttade samtidigt. Så att man har tryggheten till varandra.
Citera
2023-07-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Va? Luleå tekniska universitet har alltid massa skidåkare på sina reklamer, kolla bara de bilder jag länkade till. Varför skulle de marknadsföra sig som en skidort om det inte stämde?

LTU har verksamhet i stora delar av Norrbotten bland annat i Kiruna. Så jag antar att många av skidbilderna är tagna i Riksgränsen området som är i Kiruna kommun.
Citera
2023-07-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD

Prata Finska i Norrbotten????
Knapphändig svenska???
Det förekommer att man kan prata finska i Tornedalen (finska och meänkieli)

Har du varit i Kitkiöjärvi, Muodoslompolo, Merasjärvi?, Kuttainen?, man kan svenska men det mesta pratas på finska, så om du vill passa in där är finska rätt så bra att kunna, finns folk där som inte talar svenska alls (minoritet, men dom finns), har egen erfarenhet av detta, detta är dock små samhällen.

Vi körde en i släkting på 80 talet, kunde inte ett ord svenska, men hade den briljanta ide´n om hon bara talade högre/skrek skulle vi fatta, nu cirka 2010 (typ) besöker ett par, dom kan svenska men föredrar finska.
Citera
2023-07-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Har du varit i Kitkiöjärvi, Muodoslompolo, Merasjärvi?, Kuttainen?, man kan svenska men det mesta pratas på finska, så om du vill passa in där är finska rätt så bra att kunna, finns folk där som inte talar svenska alls (minoritet, men dom finns), har egen erfarenhet av detta, detta är dock små samhällen.

Vi körde en i släkting på 80 talet, kunde inte ett ord svenska, men hade den briljanta ide´n om hon bara talade högre/skrek skulle vi fatta, nu cirka 2010 (typ) besöker ett par, dom kan svenska men föredrar finska.

Du har helt rätt. Även om så gott som alla kan svenska så kan deras modersmål och vad de föredrar att prata vara meänkieli eller finska. Men man måste även komma ihåg att det framför allt gäller den äldre generationen.

Men vill man komma in i samhället helt i en del byar så bör man åtminstone förstå en del finska.
Citera
2023-07-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle

Har varit i de orterna och som jag skrev, i Tornedalen förekommer det att man pratar finska. Givetvis och visst kan du hitta någon som pratar finska och inte kan svenska om du letar men de är ytterst ovanliga. Att du skulle behöva kunna finska för att bo i Tornedalen är fel, svenska fungerar utmärkt men visst underlättar det vid släktmöten.
I övriga Norrbotten kan du inte alls göra dig förstådd på finska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in