2023-07-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du verkar åtminstone förstå att Harry Potter-böckernas innehåll är normen för en diskussion om Harry Potter-böckernas innehåll. Så är Bibelns innehåll normen för en diskussion om Bibelns innehåll.
Kan du också förstå att Bibeln är kristendomens heliga skrift och norm och att därför kristen troslära måste hämtas ur Bibeln och uteslutande ur Bibeln?

Inga problem, men det har inget som helst med hurvida det är sant eller inte vilket frågan i tråden handlar om. Du får såklart diskutera HarryPotter, Tomten eller Star Trek hur mycket du vill, men inbilla dig inte att du inte kommer att få några motfrågor den dagen som du kommer och påstår att det som står där är sant och att du vill skicka någon till Azkaban för att dom pratat med Mugglare.

En rätt bra tumregel religösa borde hålla sig till är att hantera sin tro som sitt onanerande. Prata inte med andra om det, utöva det själv i ensamhet och blanda för i helvete aldrig in barn i det.
Citera
2023-07-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det stämmer. Din diskussion om Gud finns eller inte i verkligheten är totalt irrelevant, åtminstone för 1 miljard kristna människor. Och även för mig som inte är religiös.

Berätta varför det är så viktigt för DIG om Gud finns i verkligheten eller inte. Tänker du mycket på Gud?

Argumentum ad populum. Jaha! Så nu plockade du fram det gamla hederliga logiska felslutet. ”En miljard flugor kan inte ha fel! Ät skit” 🤣

Jag tänker inte mycket på Gud. Detta eftersom det inte finns några logiska eller rationella skäl till att göra det. Jag bryr mig däremot mycket om vad som är sant och inte.

Det inte bara när folks förvirrade fantasier leder till intolerans och som kränker andras rättigheter för att de inte tror på Harry Potter eller andra påhitt, utan även för att om folk istället går omkring och tror på Dumbledore har alla svaren och de inte går att ifrågasätta, istället för genom bevis, förnuft, rationellt tänkande och vetenskap utforska och förstå vår värld så hindrar det utveckling och framsteg i och av vårt samhälle?

Gissar att du med din fråga om jag tänker på Gud var påväg ner på listan med fler ohederliga argument och logiska felslut till ett Ad hominem-argument? Så ska vi ta det redan nu och här, eller ska vi vänta med det?

Varför är det så svårt för teister att debattera och diskutera hederligt?
Citera
2023-07-29, 13:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Argumentum ad populum. Jaha! Så nu plockade du fram det gamla hederliga logiska felslutet. ”En miljard flugor kan inte ha fel! Ät skit” 🤣

Jag tänker inte mycket på Gud. Detta eftersom det inte finns några logiska eller rationella skäl till att göra det. Jag bryr mig däremot mycket om vad som är sant och inte.

Det inte bara när folks förvirrade fantasier leder till intolerans och som kränker andras rättigheter för att de inte tror på Harry Potter eller andra påhitt, utan även för att om folk istället går omkring och tror på Dumbledore har alla svaren och de inte går att ifrågasätta, istället för genom bevis, förnuft, rationellt tänkande och vetenskap utforska och förstå vår värld så hindrar det utveckling och framsteg i och av vårt samhälle?

Gissar att du med din fråga om jag tänker på Gud var påväg ner på listan med fler ohederliga argument och logiska felslut till ett Ad hominem-argument? Så ska vi ta det redan nu och här, eller ska vi vänta med det?

Varför är det så svårt för teister att debattera och diskutera hederligt?
Den mätbart intolerante i den här tråden är du. Om du är överraskad över det så säger det en del om dig själv. Om du vägrar ta emot dessa fakta så säger det en del om dig själv. Om du tror att din intolerans gynnar din sak så säger det en del om dig själv.
Citera
2023-07-29, 13:10
Medlem
Citat:
Sagorna om troll och vättar, som var helt naturliga när människan bodde i ett träskjul mitt i skogen utan el eller värme utöver levande eld, har inte påverkat dagens människors liv ett dugg. Helvetet, från bibeln, har påverkat miljarder människors liv från liten ålder till sista dagen i livet. Ändå är du bara intresserad av om Helvetet finns i verkligheten och kanske om det ligger i en vulkan?

Människor som du utan själ, poesi, fantasi, är lite sorgliga. Läs en bok! Den förgyller en annars ganska grå tillvaro.

Svaret på din fråga är att Djävulen från bibeln inte finns i verkligheten för mig utan är en symbol och en tanke som ska påverka människors liv. Bibeln är inte en uppslagsbok. Ingen skönlitteratur är sann, utom i våra huvuden. Men det räcker bra om man har fantasi och känslor.

Du menar att det inte finns några konstnärer, poeter, författare eller musiker som inte tror på en kristen Gud. Är du säker på att du vill satsa pengar på att du kan backa upp det påsåendet?
Citera
2023-07-29, 13:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du menar att det inte finns några konstnärer, poeter, författare eller musiker som inte tror på en kristen Gud. Är du säker på att du vill satsa pengar på att du kan backa upp det påsåendet?
Det går inte att förstå din fråga. Men rent generellt så är det inte säkert att allt du och jag skriver på FB är sant. Och om man inte fattar det så måste FB verka vara en märklig plats.
Citera
2023-07-29, 13:29
Medlem
Citat:
Det går inte att förstå din fråga. Men rent generellt så är det inte säkert att allt du och jag skriver på FB är sant. Och om man inte fattar det så måste FB verka vara en märklig plats.

Det var du som skrev ”Människor som du utan själ, poesi, fantasi, är lite sorgliga. Läs en bok! Den förgyller en annars ganska grå tillvaro.” vilket antingen bara var ett lågt personangrepp, eller så var det ett påstående i vilket du menade att personer som inte tror på Gud skulle sakna kreativ förmåga?

Jag gjorde dock antagandet att du inte bara är menlös liten skit som inte klarar av att hålla en vuxen diskussion utan personangrepp när man inte längre har något att backa upp sina påståenden med. Utan jag valde istället tolka och svara utifrån det senare alternativet?

Men du få gärna rätta mig om det nu var det förstämda som du syftade till när du skrev ditt inlägg.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-29 kl. 13:32.
Citera
2023-07-29, 13:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det var du som skrev ”Människor som du utan själ, poesi, fantasi, är lite sorgliga. Läs en bok! Den förgyller en annars ganska grå tillvaro.” vilket antingen bara var ett lågt personangrepp, eller så var det ett påstående i vilket du menade att personer som inte tror på Gud skulle sakna kreativ förmåga?

Jag gjorde dock antagandet att du inte bara är menlös liten skit som inte klarar av att hålla en vuxen diskussion utan personangrepp när man inte längre har något att backa upp sina påståenden med. Utan jag valde istället tolka och svara utifrån det senare alternativet?

Men du få gärna rätta mig om det nu var det förstämda som du syftade till när du skrev ditt inlägg.
Ändå rätt sött att du förknippar mina random valda ord "själ, poesi, fantasi" med Gud. Du har alltså förstått.

Ett allmänt tips är att inte anmärka på personangrepp med egna personangrepp.

Nu över till bibeln.
Citera
2023-07-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Och ändå så är det genom en människa som skapelsen blivit till?

Han var en ande innan han blev människa. Han är Guds förstfödde son, och det som fötts av Anden ÄR ande (Joh 3:6). Så nej, det var inte en människa som skapade allting. Men VÄRLDEN har som sagt formats av människor, i modern tid lagstiftare, samhällsbyggsre. Och Gud genom sina bud.

Ty Gud har ingett dem (kungarna, politiker) viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. Upp 17:17
Citera
2023-07-29, 13:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om Bibeln är ofelbar för att den finns i verkligheten så kan inte det du just skrev vara ofelbart eftersom osanningar också finns i verkligheten.
Bibeln är ofelbar därför att den är verbalinspirerad av Gud, som är ofelbar. Som 2 Tim konstaterar är Bibeln theopneustos Guda-andad, gudomligt inspirerad. Skriften kan inte gå om intet (ou dynatai lythenai he grafe), säger J. K. i Joh 10:34, diskuterande betydelsen av ett enda ord i GT.
Citera
2023-07-29, 13:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Inga problem, men det har inget som helst med hurvida det är sant eller inte vilket frågan i tråden handlar om. Du får såklart diskutera HarryPotter, Tomten eller Star Trek hur mycket du vill, men inbilla dig inte att du inte kommer att få några motfrågor den dagen som du kommer och påstår att det som står där är sant och att du vill skicka någon till Azkaban för att dom pratat med Mugglare.

En rätt bra tumregel religösa borde hålla sig till är att hantera sin tro som sitt onanerande. Prata inte med andra om det, utöva det själv i ensamhet och blanda för i helvete aldrig in barn i det.
Etablera (giltigheten i) analogin mellan Harry Potter, Tomten, Star Trek (och kanske även annat dylikt som din lite infantila* hjärna sysselsätter sig med) och Bibeln, kristendomens etablerat historiska heliga skrifter, när det kommer till vederhäftighet och sanningshalt.

*Ingen skugga må falla över barnens tro bara för det.
Citera
2023-07-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ändå rätt sött att du förknippar mina random valda ord "själ, poesi, fantasi" med Gud. Du har alltså förstått.

Ett allmänt tips är att inte anmärka på personangrepp med egna personangrepp.

Nu över till bibeln.

Logisk slutledning verkar inte riktigt vara din grej, men i en tråd som specifikt handlar enbart om Gud och dess existens så är det ju kanske inte helt osannolikt att man i debatt gör den kopplingen.

Vidare så ber jag givetvis om ursäkt om jag gjorde en missbedömning avseende din förmåga att hålla en vuxen dialog. Kommer inte hända igen. Var så säker.
Citera
2023-07-29, 13:46
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Var du där och kunde konstatera att graven var tom? Allt som rör Jesus liv är skrivet av judiska religiösa auktoriteter hundratals år efter hans död. Inte något som jag tänker tolka som trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in