2023-07-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Nej, du och jag diskuterar om det är seriöst att lägga 30bud, eventuellt vinna 3 av dem och sedan dra sig ur för man inte kan köpa alla dessa 3 lägenheter. Jag tycker det är oseriöst och man ska inte lägga bud om man inte är villig att köpa för det budet.

Nu börjar du yra om annat och tappar bort dig i din BLT-retorik från 2021 eftersom du verkar bli förvirrad och tappat tråden.
Klart det inte är seriöst men säljare lägger också ut till priser de inte är beredda att släppa objekt för. De utnyttjar att listat pris ej är bindande. Köpare bör kunna agera på samma sätt.

Klart man måste kunna vara med i flera budgivningen på en gång. Bindande bud hade nog varit bättre men då bara om säljare är skyldig att sälja till bud på minst utgångspris.
Citera
2023-07-29, 09:01
Medlem
neiges avatar
Varför ha ränteavdrag när det är lågräntemiljö, eller ha 30% skatt på ränteintäkter?
Citat:
Allt fler partier går nu ut och kräver en sänkning av ränteavdraget.
Men fortfarande ställer sig både Socialdemokraterna och Moderaterna på tvären.
– Det här finns inte ens på vår agenda, säger Fredrik Olovsson (S), ordförande i finansutskottet.
2017-09-25
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/055X2/sa-mycket-vill-partierna-sanka-ranteavdraget
Citera
2023-07-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Märks att ni är extremt fattiga.

Ingen förmögen reflekterar på detta vis.

Att jämföra sina tillgångar i olika valutor är sunt och vettigt.

Valutaförsvagningen påverkar inflationen starkt så det bakas in där.
Citera
2023-07-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Ditt resonemang är precis det som är felet med Sverige. "Skambud". Att det ordet ens finns. Hur tror du en marknad fungerar? Ett objekt är lika mycket värt som priset folk är villiga att erbjuda. Folk vill inte lägga skambud, men har inga problem med att lägga ett överpris. Man lägger det pris man känner för. Sen är det säljaren som väljer att acceptera.

Jag tycker snarare man ska införa ordet "skampris" för dagens prissättning.
Citera
2023-07-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Varför ha ränteavdrag när det är lågräntemiljö, eller ha 30% skatt på ränteintäkter?

2017-09-25
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/055X2/sa-mycket-vill-partierna-sanka-ranteavdraget

Att man inte trappade ner ränteavdraget under denna period var ett intressant icke val.
Citera
2023-07-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Valutaförsvagningen påverkar inflationen starkt så det bakas in där.
Ja precis, varför använda en perfekt direkt referens när man kan använda en svajig, indirekt approximation liksom.
Citera
2023-07-29, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Håll utkik efter stigande energipriser igen. Oljepriset har nått den övre delen av handelsintervallet de senaste sex månaderna och kan snart vara på väg att bryta ut till uppsidan. Det finns ingen mer strategisk reservolja i SPR för USA att dumpa på marknaden för att hålla nere priset, OPEC+ har minskat produktionen avsevärt och Saudiarabien är nu en motståndare till USA. Så kolla efter att OPEC+ kommer försöka att hålla produktionen låg och driva upp energipriserna. Och WTI har det lägsta antalet borrningar på länge. Mindre produktiva brunnar får inga investeringar.

Tillsammans med inflationen kan detta innebära ett stigande KPI. Och om Riksbanken menar allvar med att bekämpa inflationen, måste räntorna fortsätta stiga.

Ur mitt perspektiv, medan Riksbanken låtsas som att den gör något åt inflationen, verkar det samtidigt som om den trippar fram på tårna för att försöka behålla dessa vansinniga prisbubblor överallt vid liv. Även om vi har levt så här i många år nu, efter det mest vansinniga spektaklet i Sveriges historia, som ledde till ett massivt inflationsinferno och de mest oöverkomliga priserna för bostäder och bilar i historien. blir jag fortfarande chockad av priser jag ser på många saker.

Har sett andra som har en helt annan synpunkt och menar att OPEC+ istället riskerar att bryta samman, vilket kan skicka oljepriset nedåt.

Portfolio manager says OPEC+ alliance could break — sending oil prices down to $35 a barrel

Citat:
He added, “The more negative growth [there] is, and the less cooperation you have — and remember the last OPEC decision, it was really the Saudis doing it on their own ... so I would say, if my forecast is correct, and I’m very sure it is … it is going to break.”

Ganska givet dock att mannen ovan propagerar för den "gröna omställningen".

Har alltid tyckt att energimarknaden är extremt svår att tolka eftersom det är så hårt bundet till den politiska dagordningen och senaste aktuella konflikten (Libyen, Syrien, Irak, Ukraina m.fl.)

Jag är dock mer inne på ditt spår. OPEC+ lär nog utnyttja sin ställning och be om godis för att hålla oljepriset någorlunda förutsägbart. Vill de krascha EU / EMU-ekonomier totalt så lär det vara ett gyllene läge ganska precis nu. Jag tror som sagt att mycket godis kommer ges till OPEC+ närmaste tiden, som vi inte lär veta något om. Mest troligt, som vanligt, diverse industriella- och militära handelskontrakt, infrastruktur osv.
Citera
2023-07-29, 10:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Bostäder köps med krediter. Krediter är 4x dyrare än för ett år sedan.
Mja, och under året har priserna på lägenheter stigit.

Mest har de stigit i Stormalmö. Upp 10.5% i år. (Enligt Boolis prisindex).

Är det kanske så att priserna på bostäder stiger med stigande pris på krediter?

---
På 12 månader har de faktiskt fallit med hela 2.1% dock.

I Storstockholm är prisfallet mindre. Ynka 0.1% på 12 månader.

Undras hur mycket det svider för BR-innehavare med ett prisfall på 0.1%?
Citera
2023-07-29, 10:44
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Ditt resonemang är precis det som är felet med Sverige. "Skambud". Att det ordet ens finns. Hur tror du en marknad fungerar? Ett objekt är lika mycket värt som priset folk är villiga att erbjuda. Folk vill inte lägga skambud, men har inga problem med att lägga ett överpris. Man lägger det pris man känner för. Sen är det säljaren som väljer att acceptera.

Det jag reagerade på var ett idiotiskt inlägg om att man skulle skambjuda 25% på 20-30 objekt. Min motfråga var då vad man gör om man får accept på flera skambud. Ska man då backa från flera av sina bud helt plötsligt? Då bygger man ju bara vidare på uppfattningen att skambjudare ändå inte är seriösa köpare.

Jag är helt för att man kan erbjuda sitt pris men då ska man vara seriös. Och ett skambud ska förstås mötas med ett motbud i form av ett annat pris eller att det blir med friskrivningsklausul eller annat.
Citera
2023-07-29, 10:44
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Alternativ 1) är orimligt. Det blir då en snabb krasch där priserna kan börja stiga långsamt från den lägre nivån och kanske återhämta sig om 15-20 år.

Jag skulle snarare vilja hävda alternativ 2) är orimligt.
  • Vi har den högsta negativa realräntan i den hela civiliserade världen
  • Vi kan sannolikt mycket snart träda in i STAGFLATION
    • Vi har hög inflation
    • Arbetslösheten ökar
  • Kronan faller fritt
  • RB vägrar (pga BLT) att försvara kronan (dvs höja räntan)
    • Detta gör import mycket dyrare
    • Insatsvaror till svensk export ökar i pris
      • Sämre konkurrensförmåga för Sverige på internationella marknader
      • Högre arbetslöshet
Citera
2023-07-29, 10:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Att man inte trappade ner ränteavdraget under denna period var ett intressant icke val.
Vad var det som var det intressanta?

A) Att man INTE: införde dubbelbeskattning och tog bort avdraget men inte efterföljande beskattning?

B) Ändrade om systemprinciperna i skattesystemet och gör en ändring av skattesystemet som får alla ändringar för 30-40 år sedan att framstå som småjusteringar.

Vilket tänkte du på?
Citera
2023-07-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Men vad yrar du om. Det är en annan fråga?

Frågeställningen här var om det är rimligt och seriöst att lägga 30bud. Och vad man gör om man vinner flera av dessa bud.

Lägg inte bud om du inte kan tänka dig att köpa för det priset, inte svårare än så.

Fast du är villig att köpa för budet du ger. Du kan fortfarande lägga 30bud på marknaden och ta den som passar bäst.

Samma resonemang har säljaren. Bara för du lägger ett bud (även om det budet är vad säljaren lagt som utgångspris) så kan han vänta på ytterligare budgivare för att se om han får mer. Hur är det någon skillnad?

På säljarens marknad är det alltid bättre att vänta in flera bud, du får oftast ett högre försäljningspris. Då ska du absolut inte ta första budet som kommer in från en köpare. Det är oftast därför köpare på säljarens marknad budar 10-20% över priset som köparen vill ha för att inte gå med i en budgivning (såld på förhand).

På köparens marknad är det alltid bättre för köpare att buda på olika objekt och ta det som du får billigast / bäst läge, helt vad du själv värdesätter som köpare. Om säljaren inte vill gå med på ditt pris, kolla med grannen om de är villiga att sälja för det priset.

Jag pratar nu inte om en villa med havsutsikt, utan en vanlig familjevilla eller någon som ska köpa sin första lägenhet. Ta din tid, buda lågt och gärna på flera objekt du kan tänka dig köpa. Säljare och mäklare är desperata, utnyttja det till din fördel. Var inte en dåre och betala för någon annans dåliga investering.
Senast redigerad av Matipa 2023-07-29 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in