Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Uppenbarligen behöver konsumtionen gå ner. Att ha en BNP-ökning som drivs av skulder är dåligt. BNP ska drivas av flit och produktion, inte av att vi lånar och konsumerar.
Precis. Välstånd skapas av produktivitetsökningar. Inte uppskjuten produktion (lån). Reala huspriser har skenat hundratals procent på 30 år. Detta pga vänliga kreditvillkor och tillgångsbubbla som saknar historiskt motstycke.
Produktiva akademiker är helt utprisade. Om dom inte har arv såklart. Eller hjälp. Improduktiva nollor ruvar på hus där miljonvärden skapats ur ingenting. "Lånats" från framtiden; ergo från dagens ungdom. Dessa är första generationen att få det sämre ställt än sina förfäder. En förlorad generation. Inte konstigt att ungdomar är hopplösa degenererade apor som förlitar sig på arv. Annat alternativ är hopplöst. Lönen från sommarjobbet räcker till en utekväll och ett restaurangbesök. Sen är dagsmosan förbrukad.
Att spara ihop 1000000 för att köpa hus är omöjligt. Föräldrarna (boomers) fattar inte utan tycker bara unga är lata. När de egentligen bara saknar hopp. Föräldern var taxichaufför och köpte hus ändå. Fick också lån till renovering. Belånad till 110%. Nu mångmiljonär på "bostadsmarknaden".
Citat:
Mitt bästa beslut någonsin
Citat:
Ursprungligen postat av
EnMansArmé
Du glömde import av folk. BNP/capita har inte Sverige sett en ökning av sen 80-talet. Glöm inte bort att dom hinner ju inte få med boskape... folket med i kalkylen samma år så siffran blir ju alltid missvisande uppåt. Sen är ju den illegala sektionen av samhället och en stor portion av ekonomin. Men vi vågar ju inte ha folkräkning för då hittar dom en miljon människor mer än dom tänkte. Jag blåser mina seketas så fort dom kommer in, har 80% av mina tillgångar utan för Sverige sedan åratal tillbaka, man såg ju det här komma.
Ja man ska vara försiktig med att tänka att svensk bostadsmarknad är frånkopplad från omvärlden. Till slut sitter man där med miljonvärderat hus men har inte ens råd att besöka Prag. På bordet ligger falukorv med kokt potatis.