2023-07-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja. Om fritidshusen ägs av fyrtiotalisterna så kanske de inte är i behov av att sälja? Så de ligger kvar tills ”rätt” köpare kommer. Folk har kvar jobben också så det finns ingen riktig dumpning av priserna ännu. Och det kanske aldrig kommer heller. 🤷🏼‍♂️

Det vi ser är en stagnation. En pyspunka som kan vara i flera år.

Vad är värst:

1) en snabb krasch ty riksbanken chockhöjer styrräntan där priserna är återställda inom något år.

2) pyspunka och stagnation som varar ett halvt decennium för att riksbanken höjer styrräntan litet i taget?
Citera
2023-07-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Vad är värst:

1) en snabb krasch ty riksbanken chockhöjer styrräntan där priserna är återställda inom något år.

2) pyspunka och stagnation som varar ett halvt decennium för att riksbanken höjer styrräntan litet i taget?

Jag tror att det viktiga är att folk får behålla jobben just nu. Vi får se hur det blir. Priserna kommer gå ned oavsett tror jag. Men så länge folk får behålla jobben så blir det ju inga radikala förändringar.

Fem år låter helt klart rimligt i mina öron!
Citera
2023-07-28, 08:20
Medlem
Citat:

Vad är värst:

Alternativ 1) är orimligt. Det blir då en snabb krasch där priserna kan börja stiga långsamt från den lägre nivån och kanske återhämta sig om 15-20 år.
Citera
2023-07-28, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Lagt märke till ett flertal fritidshus i områden jag har bevakning på som har fullständigt orimligt höga utgångspriser. Mycket riktigt efter visning kommer inte ett enda bud och objektet bara ligger kvar (i några fall tas de bort). Hur kan mäklarna ens ta på sig sådana objekt, där säljarna är helt uppe i det blå? Lägga ned massa tid och arbete utan att erhålla något arvode. Antar att de åtminstone minst lika bra koll som jag på den lokala marknaden och den ekonomiska situationen. Hade jag varit mäklare hade jag tackat nej till objekten om inte säljarna har rimliga prisförväntningar.

Vi får se hur prisutvecklingen på fritidshus kommer att utvecklas.
En att de sker få affärer i dagsläget är nog inget att förvånas över.
Ett fritidshus är en ren lyxkonsumption och har låg prioritering när räntan är hög och framtiden oviss.
Men det vore logiskt om priset på fritidshus faller då inflationen är hög och folk får mindre marginaler att roa sig med.
De behöver inte ha nån direkt koppling till priset på bostäder.
Vet för några år sen då man kunde köpa en villa i mindre orter 1 timme från större städer för 1/2 miljon samtidigt som en enkel stuga 3 minuter utanför byn såldes för 1.5 mille.
Citera
2023-07-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Alternativ 1) är orimligt. Det blir då en snabb krasch där priserna kan börja stiga långsamt från den lägre nivån och kanske återhämta sig om 15-20 år.

Håller nog med. Tittar man tillbaka till 90talet tog det på många håll 15-20 år innan priserna återhämtat sig.
Nu tror jag på pyspunka då det verkar som de flesta får behålla jobben även om köpkraften urholkas.
Då finns det mycket man kan dra in på innan man säljer sin bostad.
Däremot skulle vi få se stora varsel så blir det en annat skeende, då kommer folk att bli tvungna att sälja och då kommer priserna att rasa.
Citera
2023-07-28, 08:52
Medlem
BNP faller, arbetslösheten stiger och lånen stryps.

Ser bra ut för svensk bostadsmarknad.

Hösten kan bli blodig. Bostadspriserna ska ner och det mycket.

Finns ingenting som talar för nya rekord.

Så frågan är: varför skulle någon gå säljare till mötes? Skambuda är den rätta vägen.
Citera
2023-07-28, 08:59
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
BNP faller, arbetslösheten stiger och lånen stryps.

Ser bra ut för svensk bostadsmarknad.

Hösten kan bli blodig. Bostadspriserna ska ner och det mycket.

Finns ingenting som talar för nya rekord.

Så frågan är: varför skulle någon gå säljare till mötes? Skambuda är den rätta vägen.
Var ser du att arbetslösheten stiger?
Citera
2023-07-28, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Var ser du att arbetslösheten stiger?

”SCB: Arbetslösheten steg till 7,9 procent i juni

Den säsongsjusterade arbetslösheten steg till 7,9 procent i juni jämfört med 7,2 procent i maj.

Icke säsongsrensat var arbetslösheten 9,2 procent i juni, jämfört med 7,9 procent förra månaden.”

Från di.se
Citera
2023-07-28, 09:08
Medlem
Citat:
Jag tror att det viktiga är att folk får behålla jobben just nu. Vi får se hur det blir. Priserna kommer gå ned oavsett tror jag. Men så länge folk får behålla jobben så blir det ju inga radikala förändringar.

Enig. Flera vänner (tidigare höginkomsttagare) har varslats senaste 4 mån. Även mitt jobb har börjat varsla, jag själv sitter nog illa till. Har planerat för BR-köp länge men jag tvingas nu vänta tills läget stabiliserats. Risken är för hög för att ta på mig ett stort lån. Vissa som varslats tvingas ju nu sälja, men även höginkomsttagare med fast jobb, i stort behov av BR, väntar ut stormen. Tänk IT-branschen, spelar ingen roll om de är fasta nu. Varsel kan komma när som. Dessa höginkomsttagare kommer inte ta stora lån på lång tid. Klart priser kommer gå ner stadigt under en längre tid
Citera
2023-07-28, 09:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Enig. Flera vänner (tidigare höginkomsttagare) har varslats senaste 4 mån. Även mitt jobb har börjat varsla, jag själv sitter nog illa till. Har planerat för BR-köp länge men jag tvingas nu vänta tills läget stabiliserats. Risken är för hög för att ta på mig ett stort lån. Vissa som varslats tvingas ju nu sälja, men även höginkomsttagare med fast jobb, i stort behov av BR, väntar ut stormen. Tänk IT-branschen, spelar ingen roll om de är fasta nu. Varsel kan komma när som. Dessa höginkomsttagare kommer inte ta stora lån på lång tid. Klart priser kommer gå ner stadigt under en längre tid

Jaså säger du det? Jag tycker det finns mycket jobb ute för i princip alla med en teknisk utbildning. Jag använder Linkedin och där kryllar det av lediga jobb inom teknisk försäljning exempelvis.
För att inte tala om alla arbetstillfällen inom stat och kommun där man helt enkelt inte får ansökningar knappt alls!
Citera
2023-07-28, 10:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Svenskar har i princip full sysselsättning, så det är som alltid invandringen av skräpmänniskor som är problemet.
Citera
2023-07-28, 11:20
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Även båtar håller priset än
Försöker pruta
En ikke
En båt för 170tkr 2020 kostar idag 210tkr
Sjukt
Även min firmabil är dyrare idag än för 3år sedan

Japp och dyrare blir det nu när sista räntehöjningen är i annalkande. Sedan kommer inflationen studsa tillbaka rejält. Se på energi-tillgången jämfört med förra året exempelvis.
Det är ju inte så att material och producentpriser minskar bara för att inflationen går ner. Nej nej det betyder bara att huspriserna ökar när räntorna går ner så småningom igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in