2023-08-13, 10:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ser bra ut för alla bolånetorskar!

Från di.se:

” Bostadsproffs: Avgifterna måste höjas 40-50 procent i snitt

Nya siffror visar att allt fler bostadsrättsföreningar tvingas höja avgifterna. Frågan är bara om höjningarna räcker.
”För många föreningar kommer det att bli ett bryskt uppvaknande”, säger HSB:s Johan Lindén som ser ett behov av att höja med 40–50 procent i genomsnitt.”

Lär bli mer livat på BRF-stämmorna i år än vanligt. Många BLT vill nog sparka denna burk framför sig minst ett år till för att kunna sälja av, medan andra vill ta höjd för ökade kostnader redan nu.

Att under 2024 bränna igenom kassan och pausa amorteringar istället för att höja avgiften 50% är nog det scenario många som ska sälja inom 1-2 år hellre önskar.
Citera
2023-08-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Då ökar pressen på regeringen att göra något åt räntan och minska kostnaderna för oss som köpt.

Nej, lol. Det är inte regeringens uppgift att hålla reda på dina kostnader. Modigt ändå av dig att kallt räkna med att någon annan kommer att rädda din ekonomi. Lycka till!
Citera
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Köper man ett renoveringsobjekt så kan man gå in med mindre kontantinsats och behålla en del av bolånekarriärsumman till just renoveringen. Dock krumblar det ihop nu när priserna går ner och räntorna går upp.

Sen är väl ett kök inget särskilt svårt, tidskrävande eller dyrt att sätta upp? 100k för köket (inkl. vitvaror) och sen 50k för två gubbar som sätter upp det på en vecka.
Du är verklighetsfrånvänd eller så har du aldrig gjort en köksrenovering. Du får inte ett modernt Ikea-kök monterar och klart för 150k.
Du förstår väl att du sannolikt kommer behöva nytt golv (fuktsäkrat då den gamla är uttjänt).
Eldragning och nya ytskikt samt eventuellt om du gör en köksö eller annan modifiering.
Citera
Medlem
Citat:
Lär bli mer livat på BRF-stämmorna i år än vanligt. Många BLT vill nog sparka denna burk framför sig minst ett år till för att kunna sälja av, medan andra vill ta höjd för ökade kostnader redan nu.

Att under 2024 bränna igenom kassan och pausa amorteringar istället för att höja avgiften 50% är nog det scenario många som ska sälja inom 1-2 år hellre önskar.

Och vilken köpare skulle acceptera det? Då måste priserna ner ändå.

Bolånetorskarna kanske hoppas att någon korkad illitterat invandrare köper - allt enligt the greater fool theory.
Citera
2023-08-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Såg det i DI, det är rimligt att många föreningar byggda sista 20 åren kommer att få sådana avgiftshöjningar. Även äldre med stora lån. Jag räknar själv med en avgiftshöjning på minst 30% men troligare 40-50% nästa år. Helt övertygad om att i stort sett alla i föreningen klarar av detta. 40% låter mycket men omsatt i siffror för det sig väl oftast om 1000-3000kr/mån ökning. Har du så små marginaler att du inte klarar det så ska du inte köpa br. 3 grupper drabbas nog hårdast pensionärer och studenter samt de som måste sälja. Givetvis faller priserna med sådana avgiftshöjningar. Sedan kommer folk som vill hyra ut br i andra hand få problem höja hyrorna motsvarande.

Jag tror också de allra flesta klarar av några tusenlappar extra i avgift till föreningen. Det som blir intressant är att se vad det gör med marknadsvärdet.
Citera
2023-08-13, 10:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej, lol. Det är inte regeringens uppgift att hålla reda på dina kostnader. Modigt ändå av dig att kallt räkna med att någon annan kommer att rädda din ekonomi. Lycka till!

Haha nej nej inte jag. Jag har 130k netto och boräntor på ca 18500 i månaden så inga problem direkt.
Jag är ”högbelånad”.
Jag tycker en boendekostnad på 25-30k för en boende man trivs i och som är bra för familjen är billigt.
Men jag tänker att på alla dem som vill och behöver köpa sitt eget att det är svårt att komma in.
Citera
2023-08-13, 10:34
Medlem
Citat:
Haha nej nej inte jag. Jag har 130k netto och boräntor på ca 18500 i månaden så inga problem direkt.
Jag är ”högbelånad”.
Jag tycker en boendekostnad på 25-30k för en boende man trivs i och som är bra för familjen är billigt.
Men jag tänker att på alla dem som vill och behöver köpa sitt eget att det är svårt att komma in.

Det finns ingen högavlönad människa i landet som anger sin lön i ”netto”. Du darrar kompis, och det är OK. Jag är också lite orolig. Min förening ska lägga om ett stort lån sommaren 2024, och jag räknar kallt med att avgiften kommer att höjas cirka 30%.
Citera
2023-08-13, 10:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Och vilken köpare skulle acceptera det? Då måste priserna ner ändå.

Bolånetorskarna kanske hoppas att någon korkad illitterat invandrare köper - allt enligt the greater fool theory.

Det är väl standard på marknaden sen länge att the greatest fool är den som vinner budgivningen och mer sansade köpare får leta vidare. Det är ju så BLTs förpestat hela marknaden och inte bara förstört för sig själva.
Citera
2023-08-13, 10:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Du är verklighetsfrånvänd eller så har du aldrig gjort en köksrenovering. Du får inte ett modernt Ikea-kök monterar och klart för 150k.
Du förstår väl att du sannolikt kommer behöva nytt golv (fuktsäkrat då den gamla är uttjänt).
Eldragning och nya ytskikt samt eventuellt om du gör en köksö eller annan modifiering.

Det kan tillkomma extrakostnader men samtidigt är inte alla lika efterblivna och blir bygglurade som du och flanders.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/inomhus/kok/vad-kostar-ett-kok/
Citera
2023-08-13, 10:40
Medlem
Citat:
Det finns väl blandad kvalitet även på nybyggen? Och renoverade objekt de med? Duger denna trådklassiker:

https://fastighetsmaklarna.se/objekt/villa-august-karlek-vid-forsta-ogonkastet/

Visst kan en del material ha ökat kraftigt men timpriserna för en hantverkare har såklart inte ökat 50% på två år.

Har nämnt det tidigare men det vore intressant att få en uppskattning av hur mycket pengar som investeras i befintliga bostäder. Det skulle då förklara en del av prisuppgången utan att alla bubbelbabblare behöver dampa om hur dyrt ett radhus anno 1971 har blivit jmf med 2001.

Länka till ett topprenoverat radhus nu. Tveksamt att det har nivellgolv, ftx, energiklass B, nylagt tak rtc
Citera
2023-08-13, 10:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag är ”högbelånad”.

Bra löneutveckling du haft Grattis

(FB) Jobb med riktigt bra lön!

Segt annars att lägga 50% på boende, kul att se att du levlat upp rejält. Kan behövas nu när räntorna ökar ytterligare och huset faller i värde. Stay frosty bro
Citera
2023-08-13, 10:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Länka till ett topprenoverat radhus nu. Tveksamt att det har nivellgolv, ftx, energiklass B, nylagt tak rtc

Är alla radhus i nyproduktion byggda med exklusiv standard menar du? De dussin-BRF-radhus som slängs upp kommer med helt vanliga material.

Mordor-husen ser fina ut på insidan men det spelar ju mindre roll när de ligger förjävligt till och har en prislapp långt över vad som är rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in