2023-07-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Lånetillväxten fortsätter minska.
Utlåning till hushåll ökade med 1.1% i Juni YoY.

Bolånen ökade med 1.6% Och konsumtionslån med 0.3%.

(Det är helt konsistent med att utlåningen i EU minskar. Till så väl hushåll som företag.
Och det leder i sin tur till avtagande tillväxt i EU. Den som redan är låg.)

Snittränta för nya bolån var 4.34%.
Varav husmask nu visar på rasande priser i Stockholms innerstad. Logiskt
Citera
2023-07-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Kollade precis, ja jävlar vad de rasar.
Citera
2023-07-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Detta är bara början. Finns inga som helst indikationer på att bostadspriserna ska upp - tvärtom.

Bostadsmarknaden toppade mars/april 2022. Det är snart 18 månader av nedgång/stagnation. Detta är nominellt - reellt ser det ännu värre ut.

Denna nedgång kommer att vara i flera år. Och botten är ännu ej nådd. Med en inflation på 9,3 % ser det riktigt dystert ut.

Tänk de tiotusentals stackare som köpte med maxbelåning omkring 2021/2022. De kommer inte ha gjort en reell vinst förrän långt in på 2030-talet…
Citera
2023-07-27, 20:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Har aldrig hört talas om att man måste betala arvodet ifall det inte blev någon affär. Hemnet-annonsen måste dock betalas av säljaren oavsett.
Ute på landet där priserna är betydligt lägre än i Sthlm är det vanligt.
Citera
2023-07-27, 20:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Mäklares ersättning/arvode resp. inflationstakt i andra länder är ej topic.

Mod.
Citera
2023-07-27, 21:26
Medlem
Citat:
Mja, men vad har det med saken att göra.

Varför göra en jämförelse? Jag pekade på inflation och ränta i Danmark, vilket falsifierade ditt påstående. Nog märkte du väl det?

Det hade varit mycket rimligt att inflationspuckeln hade varit smalare.
Det som har motverkat är att:
* En del regeringar har agerat så att tjänsteinflationen ökat.
* Hushållen var varit tämligen oberörda av räntehöjningarna. Och då minskar inte efterfrågan som man trott.
Men nu ser vi negativa och fallande PPI runt om i världen. Det slår obevekligen igenom på konsumentpriser som kommer dala.

Och när KPI går under 2% finns inte mycket skäl för CB att hålla fast vid höga räntor. Speciellt inte om prognosen pekar på ett negativt KPI.

Då kommer räntesänkning och en lättnad på bostadsmarknaden.

Då får du väl visa hur de i asien som handlat upp energi och råvarupriser är med i en sådan konspiration då. Lycka till med det.

Hade staten velat skada hushållen är det bara att höja skattekvoten. Enkelt.

När tror du att bostadspriserna slutar falla och börjar ticka uppåt igen? För snart ett år sedan pratades det om en tvärbromsning i ekonomin med påföljande räntesäkningar efter sommaren. Det har ju inte inträffat så vilken tidshorisont pratar vi om kan man undra.
Citera
2023-07-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekekekekeke
När tror du att bostadspriserna slutar falla och börjar ticka uppåt igen? För snart ett år sedan pratades det om en tvärbromsning i ekonomin med påföljande räntesäkningar efter sommaren. Det har ju inte inträffat så vilken tidshorisont pratar vi om kan man undra.

Du frågar bankirtomten som yrar om räntepuckel, nollränta och bostadspriser ska UPP UPP?

Han har ingen koll på något. Enligt honom skulle räntan va 2% nu.

Vi kommer inte se räntesänkningar på 1-2 år.
Citera
2023-07-27, 22:11
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Håll utkik efter stigande energipriser igen. Oljepriset har nått den övre delen av handelsintervallet de senaste sex månaderna och kan snart vara på väg att bryta ut till uppsidan. Det finns ingen mer strategisk reservolja i SPR för USA att dumpa på marknaden för att hålla nere priset, OPEC+ har minskat produktionen avsevärt och Saudiarabien är nu en motståndare till USA. Så kolla efter att OPEC+ kommer försöka att hålla produktionen låg och driva upp energipriserna. Och WTI har det lägsta antalet borrningar på länge. Mindre produktiva brunnar får inga investeringar.

Tillsammans med inflationen kan detta innebära ett stigande KPI. Och om Riksbanken menar allvar med att bekämpa inflationen, måste räntorna fortsätta stiga.

Ur mitt perspektiv, medan Riksbanken låtsas som att den gör något åt inflationen, verkar det samtidigt som om den trippar fram på tårna för att försöka behålla dessa vansinniga prisbubblor överallt vid liv. Även om vi har levt så här i många år nu, efter det mest vansinniga spektaklet i Sveriges historia, som ledde till ett massivt inflationsinferno och de mest oöverkomliga priserna för bostäder och bilar i historien. blir jag fortfarande chockad av priser jag ser på många saker.

Tack för intressant inlägg.
Citera
2023-07-28, 00:05
Medlem
Citat:
Mja, men vad har det med saken att göra.

Varför göra en jämförelse? Jag pekade på inflation och ränta i Danmark, vilket falsifierade ditt påstående. Nog märkte du väl det?
Mm märkte att du tog ett dåligt exempel och ej verkar förstå att Danmark påverkas av EUR, där räntan ökar. Det var ju ett utlåtande från ECB om hög ränta i 2 år som jag kommenterade.

Citat:
Då får du väl visa hur de i asien som handlat upp energi och råvarupriser är med i en sådan konspiration då. Lycka till med det.

Hade staten velat skada hushållen är det bara att höja skattekvoten. Enkelt.

Det är näringslivet som vill få hushållen att jobba bättre.
Senast redigerad av Harklank 2023-07-28 kl. 00:07.
Citera
2023-07-28, 00:47
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Låter som att du räknat med låg ränta. Hur blir dina omkostnader för huset när räntan nu är 5%?

Det var på 5 % jag räknade.
Jag har nu ca 13-15k totala kostnader för ränta, amortering och driftkostnader. Har även räknat in mitt larmsystem i den kostnaden som är 500 kr per månad.

Nettoinkomst på 50k i hushållet så det är inga problem.
Citera
2023-07-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Detta är bara början. Finns inga som helst indikationer på att bostadspriserna ska upp - tvärtom.

Bostadsmarknaden toppade mars/april 2022. Det är snart 18 månader av nedgång/stagnation. Detta är nominellt - reellt ser det ännu värre ut.

Denna nedgång kommer att vara i flera år. Och botten är ännu ej nådd. Med en inflation på 9,3 % ser det riktigt dystert ut.

Tänk de tiotusentals stackare som köpte med maxbelåning omkring 2021/2022. De kommer inte ha gjort en reell vinst förrän långt in på 2030-talet…

Och de kommer också att ha betalat väldigt mycket ränta under denna tid.

Sedan anser jag att vi talar lite för lite om HRF:er. Stockholm är väl en region med typ två miljoner människor. Jag gick in på Stockholm stads bostadskö och de har 110 lediga ”vanliga” bostäder. Hundra stycken. Är inte det bostadsbrist så vet jag inte vad. Nu tvärstannar byggandet också. Så, 2030-2040 kvarstår problemet i Stockholm. TROTS alla hus som byggts i Stockholm.
Citera
2023-07-28, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Lagt märke till ett flertal fritidshus i områden jag har bevakning på som har fullständigt orimligt höga utgångspriser. Mycket riktigt efter visning kommer inte ett enda bud och objektet bara ligger kvar (i några fall tas de bort). Hur kan mäklarna ens ta på sig sådana objekt, där säljarna är helt uppe i det blå? Lägga ned massa tid och arbete utan att erhålla något arvode. Antar att de åtminstone minst lika bra koll som jag på den lokala marknaden och den ekonomiska situationen. Hade jag varit mäklare hade jag tackat nej till objekten om inte säljarna har rimliga prisförväntningar.

Ja. Om fritidshusen ägs av fyrtiotalisterna så kanske de inte är i behov av att sälja? Så de ligger kvar tills ”rätt” köpare kommer. Folk har kvar jobben också så det finns ingen riktig dumpning av priserna ännu. Och det kanske aldrig kommer heller. 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in