2023-07-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
uhm...

kvinnor har varit i majoritet inom högre studier i ca 45år i sverige, det stora problemet är väll endå att kvinnor som grupp jobbar ca 20% mindre än män under en livstid (som jmf så är vab/föräldradagar idag inte ens förklaringen till ens fem (barn) av de ca 40 yrkesverksamma åren som kvinnor jobbar ca 20% mindre än män.

kvinnor är pga av en högre kostnad inom vården (även när man räknar av mödravård), ett större pensionsutag (de lever ju som bekant längre...), även skolgång får ses som en betydande kostnad, i synnerhet i jmf med "fängelser"..., det i kombination med en mycket lägre skatteinsättning gör kvinnor (som grupp) till de stora vinnarna i vällfärdsamhället.

Högre studier betyder inte alltid högre inkomst. Högskoleutbildade kan tjäna mindre än lågutbildade. De yrken som varit ansedda som "kvinnoyrken" har mindre årslön än mansdominerade yrken.

Så vad beror det på, menar du? Sjukskrivningar? Kanske utbrändhet, som ofta är kopplat till kvinnors andra yrke - hemmet.

Vård kostar ju olika. Ett dygn på förlossningen kostar ju inte alls lika mycket som ett dygn på hjärtintensiven eller en flera timmar lång operation (inkl. eftervård).
Senast redigerad av Mojjeklend 2023-07-26 kl. 23:45.
Citera
2023-07-26, 23:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mojjeklend
Högre studier betyder inte alltid högre inkomst. Högskoleutbildade kan tjäna mindre än lågutbildade. Sen yrken som varit ansedda som "kvinnoyrken" har mindre årslön än mansdominerade yrken.

Uhm... vilka yrken tänker du på då, typ "skitgumma"? de allra flesta yrken är "mansyrken" av tradition.

Citat:
Så vad beror det på, menar du?

Ingen aning. vet bara att det är så när man kollat upp det.

Citat:
Sjukskrivningar?
Jovars, kvinnor är ju mer sjukskrivna än män, men 20% mer.... sjukrivning generar ju även det en inkomst. och kvinnor är ju i genomsnitt inte sjukskrivna 30-35år av sitt yrkesverksamma liv.

Citat:
Kanske utbrändhet, som ofta är kopplat till kvinnors andra yrke - hemmet.

Du menar utmatningsyndrom/svenska sjukan? (utbrädnhet, dvs burnoutsyndrom som är en globalt erkänd sjukdom kan du inte få genom att vara ledig, chilla i hemmet eller plugga, utan det är kopplat till förvärsarbete)

och jag har väldigt svårt att se den kopplingen, objektivt så har kvinnor gjort mindre och mindre de senaste 30+åren medans andelen sjukskrivningar för utmatningsyndrom har gjort den omvända resen, så kopplingen skulle vara tvärtom, dvs ju mindre kvinnor som grupp gör i hemmet, ju mer utbrända blir de (män har i alla mätningar som grupp gjort mer totalt arbete (dvs i obetalt+betalt arbete)

Citat:
Vård kostar ju olika. Ett dygn på förlossningen kostar ju inte alls lika mycket som ett dygn på hjärtintensiven eller en flera timmar lång operation (inkl. eftervård).

ja, och för kvinnor kostar den samhället mer än för män, (även när du exkluderar mödravården (dvs förlossningar osv, så det blir mer, eller mer + mödravård). kan vara så enkelt som skälet till att kvinnor får mer i pension, de lever längre, äldre är sjukare än yngre, eller så är det "health survival paradox" som spökar, kvinnor känner sig sjukare och i större riskzon, fast de objektivt inte är det.
Senast redigerad av slö 2023-07-26 kl. 23:57.
Citera
2023-07-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Uhm... vilka yrken tänker du på då, typ "skitgumma"? de allra flesta yrken är "mansyrken" av tradition.

Ingen aning. vet bara att det är så när man kollat upp det.

Jovars, kvinnor är ju mer sjukskrivna än män, men 20% mer.... sjukrivning generar ju även det en inkomst. och kvinnor är ju i genomsnitt inte sjukskrivna 30-35år av sitt yrkesverksamma liv.

Du menar utmatningsyndrom/svenska sjukan? (utbrädnhet, dvs burnoutsyndrom som är en globalt erkänd sjukdom kan du inte få genom att vara ledig, chilla i hemmet eller plugga, utan det är kopplat till förvärsarbete)

och jag har väldigt svårt att se den kopplingen, objektivt så har kvinnor gjort mindre och mindre de senaste 30+åren medans andelen sjukskrivningar för utmatningsyndrom har gjort den omvända resen, så kopplingen skulle vara tvärtom, dvs ju mindre kvinnor som grupp gör i hemmet, ju mer utbrända blir de (män har i alla mätningar som grupp gjort mer totalt arbete (dvs i obetalt+betalt arbete)

ja, och för kvinnor kostar den samhället mer än för män, (även när du exkluderar mödravården (dvs förlossningar osv, så det blir mer, eller mer + mödravård).

Okej, du verkar ju bara killgissa.. I've seen the data... Går ej att diskutera faktaresistens
Citera
2023-07-27, 00:06
Avstängd
Citat:
Okej, du verkar ju bara killgissa.. I've seen the data... Går ej att diskutera faktaresistens

vilken data då?

tidsanvändingsundersökning (gällande obetalt/betalt arbete)
https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/2018/05/46-4-ms.pdf

Datamodeleringar av in/utgifter i välfärden för läkare/uskor/sjukskötare
https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/2015/03/43-2-gb.pdf

om svenska sjukan
https://psykologtidningen.se/2021/03/09/diagnosen-som-skenade/

kvinnors högre kostnad på vården
20% högre om räknade med mödravård, 8% högre om man bortsåg från mödravård.

Women's and Men's Health care utilisation from a cost perspective
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/56911

säg till om det är något annat som du inte förstår eller blivit pålurad av någon känslosamma ljugande kvinnogissar.
Senast redigerad av slö 2023-07-27 kl. 00:19.
Citera
2023-07-27, 00:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerusadStolpe
Ja vi kvinnor är mer eller mindre tvingade för att världen ska fungera. Gör inte kvinnor jobbet så gör knappast någon annan det istället. Det blir istället inte utfört och sedan är fattigdom inte frivilligt

Du missade trådens lögn om att män ger kvinnor pengar när män snarare parasiterar på kvinnor och skor sig på dem.
Världen kan jag inte uttala mig om. Håller mig till Sverige. Sverige går inte under om kvinnor skulle minska sina timmar oavlönat arbete till samma nivå som män.
Citera
2023-07-27, 00:25
Medlem
Eastwings avatar
Några måste ju betala för att kvinnorna ska dammsuga och sköta hemmet medans mannen arbetar heltid.
4 mille är det väl värt att få mat på bordet och ett rent hem.
Citera
2023-07-27, 07:49
Avslutad
Citat:

Show us the data then!

..eller bara kärringkacklar du skit ur kakhålet? ("studies has shown..")
Citera
2023-07-27, 10:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du skrev att det ideala vore 50/50, baserat på vad? Så det ideala för dig är baserat på dina tomma åsikter, är det vad vi har kommit fram till? Då hittade du alltså på, bra att du erkänner. Trodde vi pratade om det som är idealt i objektiv mening, inte subjektivt. Du gör tvära kast när du blir isolerad i diskussionerna och sedan går du till personangrepp.

Haha så du gnäller på att jag märker ord när du själv blev ertappad med att göra exakt samma sak och där du t o m gick till våldsam attack för att jag skrev ''uppdagades'' i en annan tråd. Börjar du inse hur inkonsekvent du är? Du besitter en dubbelmoralisk personlighet och verkar ha en oförmåga att reflektera över ditt eget beteende. Du hackar på det du själv står för. Stå för den du är.
Du har ännu inte erkänt för mig att du felöversatte ”estimated” till ”uppdagades”. Själv medgav jag nyss mitt misstag att använda ”eliminera” istället för det korrekta ordet ”minska” eller liknande. Det borde du ha påpekat för mig istället för att förvränga och hacka sönder mina argument i inlägg efter inlägg.

Enligt NE är ideal något önskvärt, förebildligt och ofta något ouppnåeligt. En idealvärld har föga samband med verkligheten. Det är underförstått att det är precis vad jag menar i sammanhanget med den ideala könsfördelningen 50/50.

Så sluta att tjafsa, tjata och tjattra om detta ideal 50/50. Du gör bort dig med ditt eviga tuggande och förvanskande om samma sak om och om och om igen.
Citera
2023-07-27, 10:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Några måste ju betala för att kvinnorna ska dammsuga och sköta hemmet medans mannen arbetar heltid.
4 mille är det väl värt att få mat på bordet och ett rent hem.

jo, det kan man ju tycka. men det är ju inte mycket till jämstäldhet där, med tanken på hur mycket tid männen som grupp lägger på damsuga och sköta hemmet utöver sitt heltidsarbete.
Citera
2023-07-27, 10:45
Medlem
Merwinnas avatar
Nåja, alla män har också haft en mamma som har varit gravid, fött (och kanske till och med fått skador som påverkar hennes arbetsliv), varit mammaledig minst ett år, kanske varit hemma flera år för att han ska slippa gå på ett stökigt dagis med för många barn och för få personal, handlat och lagat hans mat, tvättat hans kläder, skött hemmet så att det ska vara rent och fint för honom, varit hemma från jobbet med honom när han var sjuk, suttit ute med honom i lekparken, förhört honom på läxorna, skjutsat honom till hockeyträningen och tillbaka, gått på utvecklingssamtal på dagis och i skolan...

Som sagt: på grund av allt detta och så mycket mer, har hon inte kunnat tjäna lika mycket pengar utanför hemmet, och därför måste denna transferering från män (som också varit pojkar, och haft en mamma) till henne ske på olika sätt.
Citera
2023-07-27, 14:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, alla män har också haft en mamma som har varit gravid, fött (och kanske till och med fått skador som påverkar hennes arbetsliv), varit mammaledig minst ett år, kanske varit hemma flera år för att han ska slippa gå på ett stökigt dagis med för många barn och för få personal, handlat och lagat hans mat, tvättat hans kläder, skött hemmet så att det ska vara rent och fint för honom, varit hemma från jobbet med honom när han var sjuk, suttit ute med honom i lekparken, förhört honom på läxorna, skjutsat honom till hockeyträningen och tillbaka, gått på utvecklingssamtal på dagis och i skolan...

Som sagt: på grund av allt detta och så mycket mer, har hon inte kunnat tjäna lika mycket pengar utanför hemmet, och därför måste denna transferering från män (som också varit pojkar, och haft en mamma) till henne ske på olika sätt.

de har ju även haft en pappa, så vad ska mammorna erbjuda samhället mer än föräldrarollen.
för kvinnor gör som sagt mycket mindre "obetalt arbete idag" än deras systrar för 30år sedan, och de har inte bytt ut det eller nått upp till männs nivå av totalt arbete.

ska de kanske

1. vara mer tacksamma?
2 visa en större uppskatning för de som sliter mer?
3 ta ett större ansvar och göra mer, i hemmet om nu förvärsarbete är så trist? (de har ju en bit kvar till män endå, men kanske vid någon enstaka mätningstillfälle i framtiden?
Citera
2023-07-27, 20:17
Medlem
Hermes88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Via skatter och transfereringar så får en genomsnittlig kvinna ungefär 4 MKR från en genomsnittlig man under sin livstid. Kvinnor betalar in mycket mindre i skatt till välfärdssystemet, och tar samtidigt ut mycket mer än män.

Ni tror mig inte? Här kommer väldigt tunga källor. Regeringen exempelvis. Jag har nämnt detta i en annan tråd, så för att inte bryta mot regeln om korspostning så ger jag en länk dit:

(FB) Killar här med "konservativ" syn på förhållanden - vad är målet? (/mod)

Topic:

Feminismens utgångspunkt är att kvinnor diskrimineras av män. Hur kommer det sig då att kvinnor via skattesystemet är nettobidragsmottagare, och tar emot i genomsnitt 4 MKR från män under sin livstid? Hur stämmer det med den höga svansföringen om att kvinnor är lika produktiva och kompetenta som män? Åsikter om detta?

PS. Lönegapet mellan kvinnor och män är AVFÄRDAT av internationella forskare i västvärlden. Det finns ingen signifikant skillnad och män och kvinnor har lika lön för lika arbete.

Låter rimligt, har sett detta IRL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in