2023-07-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Förstår du vad "sträva efter ett ideal" betyder?

Ingen aning. Det får väl var och en ta med facket isåfall.

Personen sa att det ideala är 50/50. Ett obevisat ideal.
Citera
2023-07-26, 20:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Personen sa att det ideala är 50/50. Ett obevisat ideal.

Precis ett ideal ja. Skönt att du fattade till slut.
Citera
2023-07-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Precis ett ideal ja. Skönt att du fattade till slut.

Personen sa att det var det ideala, vilket än så länge är ett påstående utan fakta-uppbackning. Vilket är hela poängen.

Det är som att jag skulle säga att det ideala är att äta 1 kg socker per dag utan att kunna belägga det. Det är skillnad att tro på jämställdhet och att tro på indoktrinering.
Citera
2023-07-26, 21:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Personen sa att det var det ideala, vilket än så länge är ett påstående utan fakta-uppbackning. Vilket är hela poängen.

Det är som att jag skulle säga att det ideala är att äta 1 kg socker per dag utan att kunna belägga det. Det är skillnad att tro på jämställdhet och att tro på indoktrinering.

Men googla vet jag. Det är inte lönt att googla åt dig eftersom du hänger upp dig på bagateller och sen sitter och gaggar om det i oändlighet.
Citera
2023-07-26, 21:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Hur kan hon betala in mindre menar du?
Om de har lika lön, adress och skatt?

De betalar in lika mycket skatt men då kvinnan ofta föder barn, ofta tar ut fler dagar av barnledigheten osv så tar hon alltså ut mer från systemet än vad mannen gör.
Citera
2023-07-26, 21:20
Medlem
Nej. Männens värld skulle krascha om kvinnor slutade arbeta rakt av mot för låg lön eller ingen alls.

https://arbetet.se/2021/03/08/kvinnors-lon-nastan-halva-mannens/

https://www.worldatlas.com/articles/oecd-countries-where-women-work-the-most-unpaid-hours.html

Ni ger oss inte pengar utan ni stjäl och parasiterar.
Citera
2023-07-26, 21:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerusadStolpe
Nej. Männens värld skulle krascha om kvinnor slutade arbeta rakt av mot för låg lön eller ingen alls.

https://arbetet.se/2021/03/08/kvinnors-lon-nastan-halva-mannens/

https://www.worldatlas.com/articles/oecd-countries-where-women-work-the-most-unpaid-hours.html

Ni ger oss inte pengar utan ni stjäl och parasiterar.

Jag förstår inte det där argumentet. Är det någon som tvingar kvinnor att göra allt detta så kallade obetalda arbete?

Jag kan gå ut i trädgården och bära en sten fram och tillbaka i en timme och sedan påstå att jag har utfört en timma obetalt arbete, men vem bryr sig?
Citera
2023-07-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag förstår inte det där argumentet. Är det någon som tvingar kvinnor att göra allt detta så kallade obetalda arbete?

Jag kan gå ut i trädgården och bära en sten fram och tillbaka i en timme och sedan påstå att jag har utfört en timma obetalt arbete, men vem bryr sig?
Ja vi kvinnor är mer eller mindre tvingade för att världen ska fungera. Gör inte kvinnor jobbet så gör knappast någon annan det istället. Det blir istället inte utfört och sedan är fattigdom inte frivilligt

Du missade trådens lögn om att män ger kvinnor pengar när män snarare parasiterar på kvinnor och skor sig på dem.
Citera
2023-07-26, 22:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ingen länk?

Och vad beror denna skillnad på? Könsdiskriminering? Det finns inga belägg för att 50/50 skulle vara idealt och mer fördelaktigt än säg 49 %, 48 % etc. Du vill forcera fram equality of outcome som det heter. En arbetsplats är inte nödvändigtvis bättre med perfekt könsfördelning mellan könen. Det är inte ens logiskt att hävda det. Och vad tycker du om tråden? Löneskillnader, lönediskriminering etc.? Tråden heter ju trots allt ändå: ''Kvinnor får i genomsnitt 4 MKR under sin livstid från män''.

Jag ser att du undviker det andra jag skrev i andra trådar, förmodligen för du inser att du har gjort bort dig.
Som jag påpekat för dig betyder jämn könsfördelning att minst 40 procent är kvinnor och minst 40 procent är män. Om en grupp består av mer än 60 procent kvinnor är den kvinnodominerad och om den består av mer än 60 procent män är den mansdominerad. Det är i alla fall vad som står på SCB:s hemsida (googla själv).

Jag har aldrig påstått att det finns belägg för att 50/50 skulle vara idealt och mer fördelaktigt än 49 %, 48 %. Halmgubbe 1.

Ett ideal är något som finns i en perfekt värld. Så haka inte upp dig på sådana petitesser som 50/50 och tolka inte det bokstavligt eller snarare ”siffrigt”. Om det är 48 % M och 52 % K eller annat värde mellan 40 och 60, så räknas det som jämn könsfördelning.

Citat:
Jo, jag förstår vad idealt betyder, men jag ser igenom dina taskiga argument. Att påstå att en arbetsplats är automatiskt bättre för att det är 50/50, eller dylikt är rent trams. Ibland måste man välja bort ett visst kön. Din logik är bristfällig .

Du kör en form av gish gallop taktik där du bara vräker ur dig källor. Problemet blir när du stöter på någon som kan tolka data på en högre nivå än du kan, för då blir det svettigt. Är väl därför du undviker att svara på det jag har skrivit i andra trådar också .

Jag testar dina teser. Om du inte ha förstått det än.
Det är du som påstår att jag skrivit att en arbetsplats automatiskt är bättre för att det är 50/50. Inte jag. Halmgubbe 2.

Jag märker inget av att du kan tolka på en hög nivå. Du förvränger och vrider på nästan vartenda ord jag skriver, märker ord, tolkar allting bokstavligt eller ”siffrigt” och bygger halmgubbar. Dessutom har jag tidigare idag besvarat flera av dina tramsiga inlägg. Att jag inte svarade på dina senare inlägg berodde helt enkelt på att jag hade annat för mig än att hänga på FB, t ex att gå på bio.

Du borde göra något åt din felaktiga självbild (kognitiva bias). I vartenda av dina inlägg avslöjar du din oförmåga att inse att du överskattar dina kunskaper. Vet du vad en sådan sjukligt överskattad självbild kallas? Googla!
Citera
2023-07-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Som jag påpekat för dig betyder jämn könsfördelning att minst 40 procent är kvinnor och minst 40 procent är män. Om en grupp består av mer än 60 procent kvinnor är den kvinnodominerad och om den består av mer än 60 procent män är den mansdominerad. Det är i alla fall vad som står på SCB:s hemsida (googla själv).

Jag har aldrig påstått att det finns belägg för att 50/50 skulle vara idealt och mer fördelaktigt än 49 %, 48 %. Halmgubbe 1.

Ett ideal är något som finns i en perfekt värld. Så haka inte upp dig på sådana petitesser som 50/50 och tolka inte det bokstavligt eller snarare ”siffrigt”. Om det är 48 % M och 52 % K eller annat värde mellan 40 och 60, så räknas det som jämn könsfördelning.

Det är du som påstår att jag skrivit att en arbetsplats automatiskt är bättre för att det är 50/50. Inte jag. Halmgubbe 2.

Jag märker inget av att du kan tolka på en hög nivå. Du förvränger och vrider på nästan vartenda ord jag skriver, märker ord, tolkar allting bokstavligt eller ”siffrigt” och bygger halmgubbar. Dessutom har jag tidigare idag besvarat flera av dina tramsiga inlägg. Att jag inte svarade på dina senare inlägg berodde helt enkelt på att jag hade annat för mig än att hänga på FB, t ex att gå på bio.

Du borde göra något åt din felaktiga självbild (kognitiva bias). I vartenda av dina inlägg avslöjar du din oförmåga att inse att du överskattar dina kunskaper. Vet du vad en sådan sjukligt överskattad självbild kallas? Googla!

Du skrev att det ideala vore 50/50, baserat på vad? Så det ideala för dig är baserat på dina tomma åsikter, är det vad vi har kommit fram till? Då hittade du alltså på, bra att du erkänner. Trodde vi pratade om det som är idealt i objektiv mening, inte subjektivt. Du gör tvära kast när du blir isolerad i diskussionerna och sedan går du till personangrepp.

Haha så du gnäller på att jag märker ord när du själv blev ertappad med att göra exakt samma sak och där du t o m gick till våldsam attack för att jag skrev ''uppdagades'' i en annan tråd. Börjar du inse hur inkonsekvent du är? Du besitter en dubbelmoralisk personlighet och verkar ha en oförmåga att reflektera över ditt eget beteende. Du hackar på det du själv står för. Stå för den du är.

Jag har förtjänat min självbild för jag har kompetensen, det är skillnaden mellan dig och mig.

Om du inte märker av det så är det för att du lider av Dunning–Kruger-effekten.
Citera
2023-07-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Varför ska jag betala för dina beslut? Det ska jag tammefan inte göra! Du kan dra åt helvete och försörja dig själv! Betala dina egna kostnader!

Alltså, man är väl oftast två när man skaffar barn? Så därmed borde väl det absolut logiska vara att ta 50/50 av ansvaret där också (alltså föräldraledighet, vab mm.)?

Att flest kvinnor jobbar inom lågavlönade yrken, är i sig inte heller konstigt. Det är nog skevt att en elektriker med lika lång utbildning som en usk, ska tjäna +15k mer. Ändras synen på de typiska kvinnoyrkena och de blir likställa i både status och lön som t.ex bygg, så bidrar flera kvinnor till mer skattepengar. Grunden till detta skeva är givetvis politik och anti-feministiska perspektiv...

Vad gäller skattepengar så går ju det till mycket, mer än till barnbidrag, vab, sjukpenning. Det går även till fängelser (finns betydligt mer fängelser för män än kvinnor), sjukhusvård ( män är överrepresenterade i olyckor och välfärdssjukdomar).

Som sagt, gör lönerna lika i förhållande till utbildning, så går det säkert jämnt ut 👍
Citera
2023-07-26, 23:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mojjeklend
Alltså, man är väl oftast två när man skaffar barn? Så därmed borde väl det absolut logiska vara att ta 50/50 av ansvaret där också (alltså föräldraledighet, vab mm.)?

Att flest kvinnor jobbar inom lågavlönade yrken, är i sig inte heller konstigt. Det är nog skevt att en elektriker med lika lång utbildning som en usk, ska tjäna +15k mer. Ändras synen på de typiska kvinnoyrkena och de blir likställa i både status och lön som t.ex bygg, så bidrar flera kvinnor till mer skattepengar. Grunden till detta skeva är givetvis politik och anti-feministiska perspektiv...

Vad gäller skattepengar så går ju det till mycket, mer än till barnbidrag, vab, sjukpenning. Det går även till fängelser (finns betydligt mer fängelser för män än kvinnor), sjukhusvård ( män är överrepresenterade i olyckor och välfärdssjukdomar).

Som sagt, gör lönerna lika i förhållande till utbildning, så går det säkert jämnt ut 👍

uhm...

kvinnor har varit i majoritet inom högre studier i ca 45år i sverige, det stora problemet är väll endå att kvinnor som grupp jobbar ca 20% mindre än män under en livstid (som jmf så är vab/föräldradagar idag inte ens förklaringen till ens fem (barn) av de ca 40 yrkesverksamma åren som kvinnor jobbar ca 20% mindre än män.

kvinnor är pga av en högre kostnad inom vården (även när man räknar av mödravård), ett större pensionsutag (de lever ju som bekant längre...), även skolgång får ses som en betydande kostnad, i synnerhet i jmf med "fängelser"..., det i kombination med en mycket lägre skatteinsättning gör kvinnor (som grupp) till de stora vinnarna i vällfärdsamhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in