2023-07-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det förklarar hur moraluppfattningar överförs, inte hur de berättigas. Det finns väldigt många i historien och nutiden som behandlas som skit. Det du verkar antyda är att det finns en slags Karma i världen - att man får vad man ger. Det kunde inte vara längre från sanningen. Oskyldiga drabbas hela tiden.
Och du anser att de har rätt så länge de lever efter bibeln. Typ, en bög kan man döda, för det står i moseboken att det är en synd. Så kör på för fan, stick en kniv i bögidioten.

Min moral är faktiskt lite högre än så.
Citera
2023-07-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Finns det alltså olika regler för olika människor enligt bibeln? Det kände jag inte till. Ska vissa döda homosexuella och vissa äta kräftor? Berätta mer om dessa olika biblar.
Kristna får t ex äta allt slags kött, även gris som är orent enligt Moses lagförbund.
Citera
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det här är den enda frågan i tråden som är viktig.

Det sägs ju att dörr-stenen klövs i två delar eller nått. Vakterna måste ju varit där och sett hur det gick till i så fall?

Att där ens skulle vara vakter utöver huvud taget, låter orimligt. Jesus var liksom inte en viktig gestalt för romarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kristna får t ex äta allt slags kött, även gris som är orent enligt Moses lagförbund.
Inte enligt bibeln.
Citera
2023-07-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Just bibeln säger att du ska vända andra kinden till. Och att alla är lika mycket värda. Och att du ska behandla andra som du vill bli behandlad själv. Nya testamentet är kanske den mest toleranta religiösa skrift som finns, 2000 år före sin tid.
Sopar du undan den heliga skriften gamla testamentet med moseböckerna som förespråkar att vi inte ska äta kräftor och att vi ska döda homosexuella?
Citera
2023-07-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så lustigt att du använder det religiösa ordet Fan. Bibeln slår i hela samhället.
Jo, och jag vill av hela mitt hjärta att bibeln inte ska finnas i vårat moderna samhälle.

Det är helt okej att du har en tro, men i samhället ska bibeln inte finnas.
Citera
2023-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Men det är inte moraliskt att tvinga andra.

Själva poängen med moral är att det finns vissa saker man måste göra och vissa man inte får göra. Det vill säga, man tvingar folk att agera på ett visst sätt - vilket är bra. Staten finns till för att tvinga in skatt och för att tillämpa lagen med våld om så krävs.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 17:46.
Citera
2023-07-27, 17:43
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du förstår inte ens hur patetiskt du låter.

Säg det till din spegelbild och fråga vem det är som ser.
Citera
2023-07-27, 17:44
Medlem
Citat:
Moraluppfattningar är något man lär sig av andra. Morallagen =!= Moraluppfattning.
Och moral har absolut ingenting med religion att göra. Snarare tvärt om. Moralen vi lär oss av bibeln är bara helt sjuk.
Citera
2023-07-27, 17:45
Medlem
Citat:
Du är fri till att tillhandahålla en definition av ordet sakligt så ska jag se om jag kan göra dig nöjd
Objektiv. Vederhäftig.
Citera
2023-07-27, 17:46
Medlem
Citat:
För att klargöra ditt argument här. Det du påstår är: "Man bör agera på ett sätt som gör att andra har en positiv reaktion till en"?
Korrekt.
Citera
2023-07-27, 17:47
Medlem
Citat:
Objektiv. Vederhäftig.

Jag anser att punkterna jag angav vad objektiva. Vilken punkt är inte objektiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in