2023-07-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Att slaveri är tillåtet i Nordkorea beror på en viss moraluppfattning jo. Precis som att det är förbjudet i väst beror på en viss moraluppfattning. Om det inte finns en riktig moralisk standard så har ingen av oss rätt eller fel.
Förstår inte vad du vill ha sagt. Har jag påstått att diktatorer har moral?

Det jag skriver är att moral inte har något med bibeln att göra, att moral handlar om att vi lär oss av hur vi behandlar andra.

Det innebär inte att alla handlar efter vad vi lär oss.
Citera
2023-07-27, 17:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Moses instiftade ett lagförbund med folket. Kristus ingick ett förbund med apostlarna. Olika förbund, olika upphovsmän, olika regler. Svårare än så är det inte. Att du inte förstår det säger allt om dig.

Fast Jesus sade ju att inte ens ett komma skulle ändras innan världen förgås och hans förbund är med hela världen och inte endast Israeliterna, det är skillnaden med det nya förbundet.
Att du inte förstår det säger allt om dig.
Citera
2023-07-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det jag skriver är att moral inte har något med bibeln att göra, att moral handlar om att vi lär oss av hur vi behandlar andra.
Moraluppfattningar är något man lär sig av andra. Morallagen =!= Moraluppfattning.
Citera
2023-07-27, 17:27
Medlem
Citat:
Det jag skrev var sakligt.
Menar du det här tramset?

Citat:
Det existerar extraordinära bevis för Gud
1. Jesus visade sig för flera individer och grupper efter hans död
2. Både kritiker och trogna bevittnade Jesus efter hans död
3. Hans grav var tom
4. Alternativa teorier till tomma graven är motbevisade eller osannolika.
5. Allting som börjar existera har en orsak
6. Universum började existera
7. Alltså har universum en orsak (Gud)
8. Ett påstående är sant om det är nyttigt att tro på, det vill säga om det löser problem.
9. De bästa civilisationerna och de mest beundransvärda individerna hade kristendomen som central lära
10. Alltså är kristendomen nyttig att tro på
11. Alltså är kristendomen sann.
12. Moral beror av Gud
13. Moral existerar
14. Alltså finns Gud
15. Det är extremt osannolikt att förutsättningarna för liv, medvetande och samvete har kommit till av slumpen.
16. Eftersom liv, medvetande och samvete existerar så är det alltså sannolikt att en Skapare existerar.
17. Små mikrovariationer i universums parametrar skulle göra det obeboeligt.
18. Eftersom parametrarna är korrekta så är det sannolikt att en Skapare med avsikt fastställt dem.
19. Du kan föreställa dig den mäktigaste tänkbara varelsen.
20. Existens är en nödvändig egenskap för den mäktigaste tänkbara varelsen
21. Den mäktigaste tänkbara varelsen existerar. Namnet är Gud.

Då har du otroligt dålig koll på vad "sakligt" innebär.
Citera
2023-07-27, 17:29
Medlem
Citat:
Menar du det här tramset?

Då har du otroligt dålig koll på vad "sakligt" innebär.

Du är fri till att tillhandahålla en definition av ordet sakligt så ska jag se om jag kan göra dig nöjd
Citera
2023-07-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Om du menar din biologiska far så kan du väl inte jämföra honom med Gud som kunde göra olika underverk som står i bibeln.

Och så verkar du tyck att eftersom någon hade sagt Jesus skulle bli dödad så var det lika bra att det skedde så att profetian skulle uppfyllas.

Ni troende verkar inte ha så mycket till övers för Jesus.
Det var inte mina egna ord, jag citerade ur evangeliet. Så det är inte min far etc.

Om han inte hade blivit korsfäst hade många andra profetior inte uppfyllts. Men det var översteprästerna och romarna inte medvetna om, bara några lärjungar.

Huvudsaken är ju frälsningen för att han gav sitt luv för oss på korset, så jag förstår inte alls vad du menar. Alla kristna är tacksamma för det.
Citera
2023-07-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ändå rätt kul att diskutera med någon som inte ens vet skillnaden mellan Gamla och Nya testamentet. Men som ändå tror han styr tråden.
Det du gör kallas projektion.
Citera
2023-07-27, 17:32
Medlem
Citat:
Om någon reagerar negativt eller positivt på min handling säger inte nödvändigtvis något om huruvida jag gör något rätt eller fel. Spartacus, gjorde han fel som försökte slå sig fri? Romarna reagerade negativt på hans försök att bli fri. Nej, moral handlar inte om människans världsliga reaktioner. Lika lite som någons reaktion på 1+1=2 säger något om huruvida påståendet faktiskt är rätt eller fel.
Där failar du ganska rejält. Moral handlar om hur andra reagerar på ditt beteende. Är du schysst så har du god moral. Sedan kan det förekomma, som du tar upp med NK, att människor tvingas till att uppträda på ett visst sätt. Men det är inte moraliskt att tvinga andra.

Hur som helst, i bibeln ska man döda homosexuella. Hur du nu får det till ditt moraliska rättesnöre.

Och vi har fortfarande inte sett något bevis för Jesus, vilket tråden handlar om.
Citera
2023-07-27, 17:33
Medlem
Citat:
Där failar du ganska rejält. Moral handlar om hur andra reagerar på ditt beteende. Är du schysst så har du god moral. Sedan kan det förekomma, som du tar upp med NK, att människor tvingas till att uppträda på ett visst sätt. Men det är inte moraliskt att tvinga andra.

Hur som helst, i bibeln ska man döda homosexuella. Hur du nu får det till ditt moraliska rättesnöre.

Och vi har fortfarande inte sett något bevis för Jesus, vilket tråden handlar om.

För att klargöra ditt argument här. Det du påstår är: "Man bör agera på ett sätt som gör att andra har en positiv reaktion till en"?
Citera
2023-07-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Moses instiftade ett lagförbund med folket. Kristus ingick ett förbund med apostlarna. Olika förbund, olika upphovsmän, olika regler. Svårare än så är det inte. Att du inte förstår det säger allt om dig.
Finns det alltså olika regler för olika människor enligt bibeln? Det kände jag inte till. Ska vissa döda homosexuella och vissa äta kräftor? Berätta mer om dessa olika biblar.
Citera
2023-07-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fast Jesus sade ju att inte ens ett komma skulle ändras innan världen förgås och hans förbund är med hela världen och inte endast Israeliterna, det är skillnaden med det nya förbundet.
Att du inte förstår det säger allt om dig.
Han sa det till judar som var födda att stå under lagen, precis som han själv. Och det innan det nya förbundet trätt i kraft. Så jag är övertygad om att apostlarna hade rätt. Vi står inte under lagen. Läs Apg 15.
Citera
2023-07-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag behöver inte heller ha läst koranen för att kommentera muslimer.

Bibeln är väl inkörd i Sverige, även vi som inte läst den kan 100 citat därifrån och förstå dess betydelse i världen och för vår nuvarande svenska moral t.ex.

Det är ett rätt meningslöst konstaterande som inte säger något i detta sammanhang. Att påstå att kristendomen har haft påverkan på det svenska samhället eftersom vi historiskt varit kristna i nära 1000 år är som att säga att solen och värmen påverkar de samhällen som historiskt funnits i Sahara.

Det är bara ett konstaterande som ingen motsäger men det som är relevant är huruvida det som står i bibeln är sant eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in