Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Haha, ja det var väl du
Ja, även jag litar på att hovrätten demolerar tingsrättens dom mot Maja. Faktum är att jag tycker att man kan rikta skarp kritik även mot Rullman för att ha åtalat Maja för mord trots att han inte har tillstymmelse till bevis.
Det är svårt att komma åt en åklagare. Jag kan inte minnas att någon åklagare blivit fälld eller ens anklagad för olaga åtal trots att det varit uppenbart. Det tillhör spelets regler att åklagare är untouchable.
När förundersökningen är klar är det dags för åklagaren att fatta beslut om han ska väcka åtal eller inte.
Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkta har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal. En rad överväganden måste göras innan beslutet fattas. Att Rullman fick henne dömd gör att man inte kommer att kunna komma åt honom.
Det fetade: Det finns något som heter åtalseftergift också, där en åklagare kan besluta om att ej åtala av en mängd olika anledningar, och inte bara i småbrott. Ta tex- Konkurrensgrund. Om inte ett viktigt allmänt eller enskilt intresse kräver något annat får allmänna åklagaren, utöver vad som stadgas i 7 §, besluta om åtalseftergift när brottet inte på grund av vad som stadgas om bestämmande av gemensamt straff eller beaktande av tidigare utdömt straff väsentligt skulle inverka på det totala straffet (RBL 1 kap. 8 § 2 punkten). Med andra ord, även grova brott kan läggas åt sidan om den misstänkte redan har fått straff som gör att det nya brottet konsumeras och ej medföljer en straffökning.