2023-07-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag skulle vilja påstå motsatsen. Om du kan få ut det så kan han också. Frågan var hur du vet att hans förmåga att få ut informationen är begränsad.

Det är heller ingen som håller dig ansvarig för vad journalisterna rapporterar. Jag påtalar bara det faktum att det kan vara vilken som av parterna i kommunikationen som missuppfattat. Det kan också vara Gillberg, även om det verkar som han i alla fall själv är tämligen övertygad om sin sak. Vad som är korrekt återstår att se. Men information från en försvarsadvokat som påstår sig ha informationen tycker jag tills vidare får anses mer trovärdig än inofficiell information som läckt till media, när dessa nu står i strid med varandra.

Vem har stått för kostnaden för den separata mobiltömningen (alltså en som ska ha gjorts vid sidan av polisens egna IT-forensiska undersökning) som advokaten ska ha initierat menar du?

Det var väl jättebra att han evtl redde ut det där med backlight då om nån i kommunikationskedjan inte fattat läget.
Citera
2023-07-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Att jag skriver om berusning handlar mest om att man måste röra sig på ett speciellt sätt än normal gång för att få sådana här stegserier med så få steg på så lång tid.

Och då kan ett berusat tillstånd där man rör sig ryckigt/långsamt/slött/desorienterat kanske förklara det med tanke på att hon själv berättar om sitt illamående och att det berodde på att hon partajat lite flr hårt där. Och baksmällan lär hon fortfarande lida av s a s.

Jag ska göra vad jag kan för att reda ut de här långa tiderna. När protokollen släpps så vet jag förutsättningarna.

Kan dom inte gått runt och tjafsat med varann om hur dom skulle lösa allt med T? Typ som att dom rör sig runt varann och bråkar/diskuterar.
Citera
2023-07-26, 23:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det finns nog ytterst få som tror att detta är till Majas fördel. Skulle tro att hennes egen försvarare inte heller är speciellt nöjd med dessa uppgifter. Att hon direkt efter mordet kollar telefonen i reflex för att se att ingen hört av sig eller liknande ser jag som väldigt logiskt. Korthuset faller ännu mer för Maja 😅

Det är nog ytterst få som tror att detta har någon som helst inverkan på målet och hovrättens syn på Majas skuld. Hennes egen försvarare har redan klart och tydligt förklarat irrelevansen av uppgifterna. Det finns inga som helst bevis för när mordet ägde rum från det att de kom till lägenheten tills Johanna lämnade densamma. Tidpunkten för mobilens upptändning visar att Maja inte kan ha begått brottet som hon anklagas för. Att något pucko på internet tycker att det är "logiskt" har ingenting alls med verkligheten eller en domstols resonemang att göra.
Citera
2023-07-26, 23:42
Medlem
Citat:
Nja, nu bevisar ju faktiskt Majas telefon att hon omöjligt kan ha hållit i Toves armar då mordet enligt åklagaren begicks. För Maja höll ju vid precis den tidpunkten på att fippla med sin telefon. Hon bör då rimligen inte dömas alls för mord.

Om hon fipplade (i meningen interagerat med den) med mobilen så finns det mer data än bara skärmtändningen. ”Läckan” i radion kanske inte avslöjat allt.
Citera
2023-07-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Räkna ut hur många steg det blir per minut!

Fast vi har redan sen gammalt konstaterat att appen inte är exakt. Vi vet också att det går att röra sig utan att telefonen känner av det. Går man långsamt i en lägenhet är chansen rätt stor att en sensor inte känner av det.
Citera
2023-07-26, 23:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kan du inte räkna? Det finns tid både före och efter skärmtändningarna 02:33 för ett mord som tar flera minuter. 02:26-02:33, det är sju minuter. 02:33-02:43, det är 10 minuter.

Det är nog ingen annan än du som fattar hur du får det till att fipplandet med telefonen 02:33 friar Maja från att delta i ett mord som tar ett antal minuter.

Alla fattar det. Du också.

Och vips så måste alla Maja-hatare genast anpassa sin version av hur mordet absolut måste ha gått till för att runda denna nya bevisning till Majas fördel.

Det som alla ni hatare trodde skulle bli spiken i kistan för Maja, information som visade att hon inte sov, blev istället något som ni nu i ren desperation måste hitta på ursäkter för att förklara bort. Fullständigt hilarious

Dessa ständiga ändringar i anklagelserna kring Majas deltagande i mordet är det yttersta beviset för hennes oskuld och att anklagelserna emot henne inte är någonting annat än rena ihopdiktade fantasier. Fantasier som ändras varje gång det påpekas varför de inte håller eller det framkommer ny information som motsäger dem.

Nu har tidpunkten för mordet flyttats till en tidpunkt när telefonen visar att Maja inte rörde sig och inte rörde telefonen, bara för att den förra tidpunkten inte längre "fungerar". Tydligare än så här kan det inte bli att anklagelserna anpassas utifrån motbevisen enbart i syfte att fälla Maja. Varje gång hon kan bevisa sin oskuld enligt stående anklagelse, ändras anklagelsen. Ja jösses va patetiska ni Maja-hatare är.

Rullmans åtal mot Maja är ett mycket illa byggt korthus som han fick hjälp av en korrupt tingsrätt att bygga. Men det blåste ner i samma ögonblick som media fattade galoppen. Och nu gör Rullman vad han kan för att försöka pussla ihop de kort han har kvar. Men det blir bara pannkaka.
Citera
2023-07-26, 23:52
Medlem
Citat:
Fan också. Min telefon har registrerat steg. Och det är jag som har gått dom. Och nu är Sinéad O'Connor död. Får jag livstid nu då?

Nej. Det funkar ju inte så. Och det visste Rullman också. Det var därför han var så motvillig till att ta fram mer information. Att Maja var vaken och uppe och gick på toa visste vi redan. Att det besöket tog 6-7 minuter tillför precis som advokat Gillberg påpekar ingenting. Vi visste redan att Maja var på toa.

Istället fick Rullman ett bakslag, och hans version bevisar nu att Maja är oskyldig, eftersom hon inte kan ha hållit Toves armar samtidigt som hon har fipplat med sin telefon.

Stegräknaren har aldrig bevisat någon delaktighet i mord och gör det inte nu heller.

Sedan är det ännu mer intressantare hur MHs telefon har rört sig sedan då de lämnade Nöjet. Det skulle man bra vilja veta.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-07-26 kl. 23:57.
Citera
2023-07-26, 23:54
Medlem
Citat:
I hur många av de fallen har den åtalade fällts för att mobilen registrerat steg?

I hur många av de fallen har den åtalade fällts för att mobilen innehöll direkt brottsavslöjande kommunikation?

Hur mycket direkt brottsavslöjande kommunikation innehöll Majas mobil?

Du är helt efterbliven. Angående din andra punkt. Massor. Ta t ex ledaren av Nya Österberga eller vad de nu heter. Killen åkte på att han varit på samma plats som en krypterad lur och att nicket tjockisen passade bra in på killen som var tjock i gänget.
Citera
2023-07-26, 23:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att jag skriver om berusning handlar mest om att man måste röra sig på ett speciellt sätt än normal gång för att få sådana här stegserier med så få steg på så lång tid.

Och då kan ett berusat tillstånd där man rör sig ryckigt/långsamt/slött/desorienterat kanske förklara det med tanke på att hon själv berättar om sitt illamående och att det berodde på att hon partajat lite flr hårt där. Och baksmällan lär hon fortfarande lida av s a s.

Jag ska göra vad jag kan för att reda ut de här långa tiderna. När protokollen släpps så vet jag förutsättningarna.

Så fort jag stannar någonstans, bara 5- 10 sekunder avslutas en stegserie och på börjas en ny med uppehållet mellan.

Min tanka är att det är en rad stegserier emed upphåll, för kanske lite snack med tjejerna, toa, kanske fixa med något, ja, vad gör hon under denna lång tid? Mobilen har kanske legat i en ficka och Maja har varit uppe fler gånger än ho minns?

Det ska bli spännande att se hur de definierar start och sluttid.

Men så länge vi inte har någon definitiv dödstidpunkt, och tydlig aktivitet för Majas mobil vid samma tidpunkt, kommer det bli svårt kunna dra några slutsatser vad Maja pysslat med under kvällen.

Bra att du är här i tråden, och kan reda ut ett och annat.
Man behöver ju inte heller h
Citera
2023-07-26, 23:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vem har stått för kostnaden för den separata mobiltömningen (alltså en som ska ha gjorts vid sidan av polisens egna IT-forensiska undersökning) som advokaten ska ha initierat menar du?

Det var väl jättebra att han evtl redde ut det där med backlight då om nån i kommunikationskedjan inte fattat läget.

Varför tror du att jag skulle ha information om vem som bekostar utgifter i Majas försvar?

Det är väl dock inte så långsökt att tänka sig att Majas anhöriga, vid behov, ställer upp med det. Det löste sig i fallet med AE och Johanna, så varför inte för Maja? Det har säkert gjorts alla möjliga olika åtgärder inom ramen för försvaret som vi inte har en aning om.
Citera
2023-07-27, 00:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Du är helt efterbliven. Angående din andra punkt. Massor. Ta t ex ledaren av Nya Österberga eller vad de nu heter. Killen åkte på att han varit på samma plats som en krypterad lur och att nicket tjockisen passade bra in på killen som var tjock i gänget.

Men jösses, du fattade ingenting. Men tack för bekräftelsen.
Snacka om att vara efterbliven

Just det, det finns ingen sådan incriminating information i Majas telefon likt det gjorde i de fallen du vill jämföra med. Du försöker jämföra äpplen med muttrar.

Att Maja befann sig i lägenheten behöver vi inte telefonens rörelseregistrering för att bevisa, och varken det faktum att hon befann sig i lägenheten eller att hon precis som hon sa gick på toan tjugo över två bevisar delaktighet i mord.
Citera
2023-07-27, 00:02
Medlem
Citat:
Det är nog ytterst få som tror att detta har någon som helst inverkan på målet och hovrättens syn på Majas skuld. Hennes egen försvarare har redan klart och tydligt förklarat irrelevansen av uppgifterna. Det finns inga som helst bevis för när mordet ägde rum från det att de kom till lägenheten tills Johanna lämnade densamma. Tidpunkten för mobilens upptändning visar att Maja inte kan ha begått brottet som hon anklagas för. Att något pucko på internet tycker att det är "logiskt" har ingenting alls med verkligheten eller en domstols resonemang att göra.

Tror bara det finns ett pucko i denna tråd som vill tro på Majas oskuld. Mammsen och pappsen blir nog stolta över att deras gumma blir Sveriges yngsta kvinnliga livstidsfånge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in