2023-07-27, 06:41
Medlem
Så, nu har stora delar av nattpatrullen övertygat varandra, återigen, om den förskräckliga svarta Majas skuld till mordet.

Lilla Maja har inte varit i badrummet då Johanna ströp Tove till döds. Det vet hon.

Hur ska hon förklara det. "säg att du sov" tänker hon för sig själv. Istället för att berätta precis hur det gick till : "jag hörde tumult från badrummet och då Johanna kom ut sa hon bara att Tova är död, nu får du hjälpa mig att bli av med kroppen. Så här gör vi...

Maja är inte bra på att förvränga verkligheten. Det ligger inte för henne. Tyvärr dömdes hon i TR för den egenskapen.

Att gola ner Johanna, sin enda vän, var det enda hon visste hon inte kunde göra. Verklighet mot verklighet.

Att döma för mord på uppgifter i appar, inte telefoners postioneringar, kräver uppsåt av Rådmannen. Så klart får han medhåll till sina resonemang av de av politiken utsedda lekmän en i rätten, nämndemännen.

I HR blir det andra bullar.

Där får åklagaren det svårare att ge appar huvudrollen.

Maja har målat in sig i ett hörn. Nu blir det intressant att höra om hon börjat inse det.
Citera
2023-07-27, 06:52
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Haha, ja det var väl du

Ja, även jag litar på att hovrätten demolerar tingsrättens dom mot Maja. Faktum är att jag tycker att man kan rikta skarp kritik även mot Rullman för att ha åtalat Maja för mord trots att han inte har tillstymmelse till bevis.

Det är svårt att komma åt en åklagare. Jag kan inte minnas att någon åklagare blivit fälld eller ens anklagad för olaga åtal trots att det varit uppenbart. Det tillhör spelets regler att åklagare är untouchable.

När förundersökningen är klar är det dags för åklagaren att fatta beslut om han ska väcka åtal eller inte. Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkta har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal. En rad överväganden måste göras innan beslutet fattas. Att Rullman fick henne dömd gör att man inte kommer att kunna komma åt honom.

Det fetade: Det finns något som heter åtalseftergift också, där en åklagare kan besluta om att ej åtala av en mängd olika anledningar, och inte bara i småbrott. Ta tex- Konkurrensgrund. Om inte ett viktigt allmänt eller enskilt intresse kräver något annat får allmänna åklagaren, utöver vad som stadgas i 7 §, besluta om åtalseftergift när brottet inte på grund av vad som stadgas om bestämmande av gemensamt straff eller beaktande av tidigare utdömt straff väsentligt skulle inverka på det totala straffet (RBL 1 kap. 8 § 2 punkten). Med andra ord, även grova brott kan läggas åt sidan om den misstänkte redan har fått straff som gör att det nya brottet konsumeras och ej medföljer en straffökning.
Citera
2023-07-27, 06:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Fast vi har redan sen gammalt konstaterat att appen inte är exakt. Vi vet också att det går att röra sig utan att telefonen känner av det. Går man långsamt i en lägenhet är chansen rätt stor att en sensor inte känner av det.
Menar du då att sluttiderna är fel? ...man ska bortse ifrån dem?...de inte visar något speciellt?

Jag tycker det ska bli intressant att få veta om det är M eller tfn som betett sig lite udda, eller hur det kan förklaras.
Citera
2023-07-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, det är en insats hennes föräldrar hade kunnat göra. Om de lyckats påverka Maja att åtminstone låtsas vara ångerfull och erkänna, skulle de hjälpa Toves familj med de frågor som finns kvar. Nu är det så uppenbart att Maja ljuger. Ljuger och döljer och försvårar.

På en helg gick Maja från sexklubb till mord.
Det är inte klokt vad ondskefullt och grymt.

Håller med dig Anna

Maja borde skämmas !
Citera
2023-07-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du då att sluttiderna är fel? ...man ska bortse ifrån dem?...de inte visar något speciellt?

Jag tycker det ska bli intressant att få veta om det är M eller tfn som betett sig lite udda, eller hur det kan förklaras.

Jag vet inte hur den registrerar sluttid men det kommer kanske framkomma. Om det är en tid som sätts efter en viss tid av inaktivitet eller om det är tiden för sista rörelsen eller kanske rent av starttiden för sista rörelsen. Någon med liknande telefon kan kanske kolla vad den reggar när man påtar runt i hemmet. Men det krävs att man påverkar telefonen med en viss mängd kraft för att sensorerna ska mäta upp värden som appen anser är steg. Appen reggar inte steg så fort man rör mobilen.

Sen igen är det här lite som med avsaknaden av motvärnsskador. Avsaknaden av något väger lätt om man jämför med fakta som finns. Ms mobil har varit aktiv 02:20 till 02:26, 02:33 och 02:43 till 02:48. Det ska mycket till för att man missa ett mord i någon av luckorna.
Citera
2023-07-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Polisen gjorde ju inte det.
Inte förrän nu.

Och vad det i så fall kostat dem vet vi inte.

Det är inget konstigt med det om det haft möjligheten.

Så advokatbyrån analyserade hennes mobil innan polisen?
Citera
2023-07-27, 08:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om hon fipplade (i meningen interagerat med den) med mobilen så finns det mer data än bara skärmtändningen. ”Läckan” i radion kanske inte avslöjat allt.
Kan skärmen ha tänds av att M endast fått en notis, att hon inte rört tfn över huvud taget? Jag tolkade ett av dina tidigare inlägg så.
Citera
2023-07-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
I vilket fall så har det inget med Majas hälsoapp att göra då det är bevisat nu att hon rört på sig aktuell tid då mordet begicks. Det var ju tack vare dig som dom sa på radion.

Tydligen ska dom gå igenom grannens mobil också om jag förstått rätt eller om dom redan gjort det. Nu tror dom att mordet begicks tidigare än vad som gällde tidigare.

Nej men appen registrerade likadant förhållande mellan antal steg och tid som MH:s gjorde.

Ja grannens mobil kommer nog visa minst de tider som radion gjort. Allt utöver det blir bonus då det är svårt att få fram data så här långt efteråt.
Citera
2023-07-27, 08:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Jag tillhör den lilla skara som inte begriper varför man inte har gjort en rekonstruktion ännu. Eller har man gjort det?

Vill få förklarat och visat hur i såfall Maja skulle ha kunnat hålla Toves händer. ”Mot golvet”, som Johanna svamlade om utan att förklara precis hur hon menar.

Det duger inte.

Det finns bara ett sätt att göra det på om händerna ska nå golvet och det har jag skrivit ett antal ggr, men utan särskild respons. Kanske för att det inte har hänt?

Jag vet inte vad jag ska tro.

Jag har tidigare ventilerat möjligt scenario:

Ett scenario är att: T är i ryggläge, M sitter vid T:s huvud, drar T:s armar uppåt och bakåt, placerar sina händer i armvecken och trycker T:s armar mot golvet vilket medför att armbågarna får de skador som beskrivs av AL.

Instämmer att en rekonstruktion är på sin plats, men då M påstår att hon sover när mordet genomförs ansåg väl åklagaren att det var meningslöst.
Citera
2023-07-27, 09:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag vet inte hur den registrerar sluttid men det kommer kanske framkomma. Om det är en tid som sätts efter en viss tid av inaktivitet eller om det är tiden för sista rörelsen eller kanske rent av starttiden för sista rörelsen. Någon med liknande telefon kan kanske kolla vad den reggar när man påtar runt i hemmet. Men det krävs att man påverkar telefonen med en viss mängd kraft för att sensorerna ska mäta upp värden som appen anser är steg. Appen reggar inte steg så fort man rör mobilen.

Sen igen är det här lite som med avsaknaden av motvärnsskador. Avsaknaden av något väger lätt om man jämför med fakta som finns. Ms mobil har varit aktiv 02:20 till 02:26, 02:33 och 02:43 till 02:48. Det ska mycket till för att man missa ett mord i någon av luckorna.
Det återstår att se vad Avel kan få ut av tidsangivelserna.
Citera
2023-07-27, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Din version är helt orimlig eftersom du utelämnar väsentliga bevisligen inträffade händelser. Om man gör det så får man ihop det rent tidsmässigt, men det är ju bevisligen inte så det gått till.

Majas fipplande med telefonen 02:33 visar att hon, tvärtemot vad hon tidigare har uppgett, var vaken. Hon var även vaken 02:19-02:26 och 02:43-02:48. Det är svårt att pressa in nån sömn i Majas schema. Hon kan inte gärna somna in eller vakna upp på sekunden när telefonen inte är aktiv. Hon kan inte heller ha hunnit sova djupt utan grunt och uppenbarligen lättväckt. Att hon skulle missa ett mord och grannen som ringer flera gånger på dörren faller på sin egen orimlighet. Maja är allraminst vaken och hör mordet och grannens påringningar. Hon ljuger om sin sömn. Hon ljuger om att hon först ser Tove död i ett lakan i hallen. Hon ljuger om hela natten. Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Lägger man där till agerandet innan och efter. Att inga avvärjningsskador alls hittats på någon och att Johannas version faktiskt har viss stödbevisning samt inte ger henne någon vinning så har jag inga som helst tvivel att domen står sig.

I princip alla begriper att Maja ljuger om varenda sak som hände från att dom stod utanför Nöjet tills att hon kom hem på natten. Hon lägger inte till några detaljer som man normalt gör. Hon skalar av hela storyn och vill inte prata om det. Dom detaljer som J lägger till nekar hon till eftersom det är ord mot ord. Efter att hon blivit överbevisad erkänner hon men skyller på nån annan. Allt för att inte behöva ta ansvar. Inte en enda sak har hon tagit ansvar för.

Sömn lögnen är nu spräckt, och det kan leda till att Maja ändrar sin utsaga i Hovrätten. Hon ljög även om dumpningen tills hon blev överbevisad. Därefter skyllde hon allt på J.

För att Maja ska erkänna något så måste bevisen vara överväldigande, och hon måste se en väg ut. Därför tror jag att hon nu kommer erkänna att hon var vaken och hörde dunsen men kommer säga att inte förstod vad det var. Av rädsla för J vågade hon inte larma efter hon insåg vad som hänt. Hon var så rädd för J att hon kände sig tvingad att hjälpa till. Hon var så rädd för J att hon ljög i månader om vad som hänt.
Citera
2023-07-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I princip alla begriper att Maja ljuger om varenda sak som hände från att dom stod utanför Nöjet tills att hon kom hem på natten. Hon lägger inte till några detaljer som man normalt gör. Hon skalar av hela storyn och vill inte prata om det. Dom detaljer som J lägger till nekar hon till eftersom det är ord mot ord. Efter att hon blivit överbevisad erkänner hon men skyller på nån annan. Allt för att inte behöva ta ansvar. Inte en enda sak har hon tagit ansvar för.

Sömn lögnen är nu spräckt, och det kan leda till att Maja ändrar sin utsaga i Hovrätten. Hon ljög även om dumpningen tills hon blev överbevisad. Därefter skyllde hon allt på J.

För att Maja ska erkänna något så måste bevisen vara överväldigande, och hon måste se en väg ut. Därför tror jag att hon nu kommer erkänna att hon var vaken och hörde dunsen men kommer säga att inte förstod vad det var. Av rädsla för J vågade hon inte larma efter hon insåg vad som hänt. Hon var så rädd för J att hon kände sig tvingad att hjälpa till. Hon var så rädd för J att hon ljög i månader om vad som hänt.
Och då kommer de maniska försvararna härinne att påstå att hon äääntligen talat sanning haha..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in