Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Jesus levde i en tid när det fanns andra religiösa ledare också. Mycket tyder på att Johannes Döparen var en viktigare ledare än Jesus. Johannes Döparen blev avrättad. Jesus blev avrättad.
Ja, det tycks som om det från början rör sig om två olika grupper, Jesus anhängare och Johannes Döparens anhängare. Som var någon form av rivaler eftersom de vände sig till samma målgrupp. Men som med tiden slogs ihop till en grupp och i samband med det tydliggjorde att Jesus stod (högt) över Johannes Döparen i rangordning, även om båda var heliga. Och att det var då förtydliganden som dessa gjordes i beskrivningen av deras livshistorier:
Hela folket levde i väntan, och alla undrade i sina hjärtan om inte Johannes kunde vara Messias. Men Johannes svarade dem alla: ”Jag döper er med vatten, men snart kommer en som är starkare än jag. Jag är inte ens värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han ska döpa er i den heliga Anden och eld. Han har kastskoveln i sin hand för att rensa upp sin tröskplats och samla vetet i ladan, men agnarna ska han bränna upp i en eld som aldrig slocknar.” Lukas 3: 15-17
Men mandéerna i Irak håller fortfarande fast vid att det är Johannes Döparen som är den störste profeten någonsin.
Citat:
Jesus var inte intressant för sin samtid medan han levde. Han var verkligen inte intressant för romarna.
Det är ju det intrycket man får när man läser det lilla som finns bevarat. Men, som sagt, Lena Einhorn har en spännande teori som skulle kunna förklara detta. Kortfattat: Josefus skriver ganska mycket om en upprorsledare i Jerusalem som kallades för "egyptiern". Hon tror att det är Jesus det handlar om. Kan inte göra hennes argument rättvisa i ett kort inlägg på flashback, men mycket talar för att hon har rätt.
Finns några klipp på youtube där hon redogör för sin teori också, t.ex. detta
https://www.youtube.com/watch?v=dROaTxbHNYY