2023-07-27, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är så historia fungerar. Man utgår från de skrifter, de efterlämningar och de muntliga traditioner som finns.
Det finns väl inga skriftliga källor som återger EN Jesus, som utom allt rimligt tvivel är samme Jesus som i bibeln? (Svar: Nej, det gör det inte). Dessutom är ju många av berättelserna om den bibliske "Jesus" äldre än Jesus. Äldre traditioner som klätts om i ny språkskrud och skohornats in i konceptet "Jesus".
Vi har inga skriftliga källor som bekräftar existensen av den bibliske Jesus.
Citera
2023-07-27, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Det finns väl inga skriftliga källor som återger EN Jesus, som utom allt rimligt tvivel är samme Jesus som i bibeln? (Svar: Nej, det gör det inte). Dessutom är ju många av berättelserna om den bibliske "Jesus" äldre än Jesus. Äldre traditioner som klätts om i ny språkskrud och skohornats in i konceptet "Jesus".
Vi har inga skriftliga källor som bekräftar existensen av den bibliske Jesus.

Särskilt berättelserna om Jesu födelse i Matteus är ju typiska för äldre traditioner. Exempelvis ansågs det lämpligt att en stark stjärna skulle visa sig på himlen när en ny kung föddes. Därför berättar Matteus att en ny stjärna visade sig på himlen när Jesus föddes. Och därför berättar inga andra källor att en stark stjärna syntes på himlen vid tiden för Jesu födelse.

Därför att det där helt enkelt inte hände.
Citera
2023-07-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Gud är kärlek.
Det är rätt. All rätt.

Det är komplicerat. Men Han har goda skäl. Bäst och godast..

Jesus är Herren. Jag litar på honom..

Okej. Så länge det där är din egen tro, och du inte försöker övertala oss andra (som har goda skäl för vår uppfattning) att tro som du gör, så har jag ingen anledning att bråka med dig.
Citera
2023-07-27, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Historiska Jesus är alltså skilt från bibliska Jesus.

Alltså, har det funnits en riktig person som delvis stämmer in i de bibliska texterna.

En komplex fråga. Så långt tillbaka är oftast bara väldigt kända personer omskrivna, kejsare, upptäckare, hjältar osv. Dom som gjort ett stort avtryck på historien. Guds son borde såklart ha vart stora nyheter om han hade vart just det.

Det finns dock historiska texter, från årtionden efter Jesus död. Där En judisk man vid namn Jesus, som hade en del följare, nämns.

Faktiskt rätt intressant att läsa om. Jag är precis som du otroligt skeptisk till alla religioner. Men ändock intressant rent historiskt.

Jag är övertygad om att Jesus definitivt fanns. Han hade åsikter som var speciella för honom, och som inte finns någon annanstans i bibeln. Exempelvis kallade han Gud för Fadern, och det gör inga andra personer i Bibeln. Definitivt inte Paulus, till exempel. En annan ytterst speciell sak med Jesus är att han alltid förlät syndiga kvinnor, som när han stoppade fariséerna från att stena äktenskapsbryterskan.

Hur ska man förklara det? Jo, jag menar att förklaringen är att Jesus var ett utomäktenskapligt barn. Han visste mycket väl om att Josef inte var hans pappa, och att Maria aldrig hade varit gift med hans riktiga pappa. Säkert blev han också retad mycket när han växte upp för att han var en oäkting!

Jesus valde att förlåta sin mamma. Och just därför förlät och försvarade han också alla andra kvinnor som hade syndat sexuellt!

Och Jesus visste ju inte vem hans pappa var. Därför utsåg han Gud till sin pappa, och därför kallade han Gud för fader.

Om Jesus inte hade funnits på riktigt, om han bara var en hittepå-gestalt som exempelvis Paulus hade hittat på, så hade Jesus aldrig kallat Gud för Fadern, och han hade aldrig försvarat syndiga kvinnor hela tiden!
Citera
2023-07-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag är övertygad om att Jesus definitivt fanns. Han hade åsikter som var speciella för honom, och som inte finns någon annanstans i bibeln. Exempelvis kallade han Gud för Fadern, och det gör inga andra personer i Bibeln. Definitivt inte Paulus, till exempel. En annan ytterst speciell sak med Jesus är att han alltid förlät syndiga kvinnor, som när han stoppade fariséerna från att stena äktenskapsbryterskan.

Hur ska man förklara det? Jo, jag menar att förklaringen är att Jesus var ett utomäktenskapligt barn. Han visste mycket väl om att Josef inte var hans pappa, och att Maria aldrig hade varit gift med hans riktiga pappa. Säkert blev han också retad mycket när han växte upp för att han var en oäkting!

Jesus valde att förlåta sin mamma. Och just därför förlät och försvarade han också alla andra kvinnor som hade syndat sexuellt!

Och Jesus visste ju inte vem hans pappa var. Därför utsåg han Gud till sin pappa, och därför kallade han Gud för fader.

Om Jesus inte hade funnits på riktigt, om han bara var en hittepå-gestalt som exempelvis Paulus hade hittat på, så hade Jesus aldrig kallat Gud för Fadern, och han hade aldrig försvarat syndiga kvinnor hela tiden!
Dravel. Läs bibeln en gång till från Apg så ska du se att Paulus minsann kallade Gud Fadern.
Citera
2023-07-27, 07:53
Medlem
Utifrån någorlunda samtida romerska, grekiska och judiska texter - som nämns i TS - så drar de flesta forskare, även ateister, slutsatsen att Jesus har funnits på riktigt. Att han var en religiös ledargestalt som hade en grupp anhängare.

De flesta tror även att han dömdes till döden och avrättades av de romerska myndigheterna. Men där är det intressant att det redan från början tycks finnas spår av en annan tradition där Jesus på något sätt lyckas undkomma korsfästelsen. Berättelsen i Bibeln om hur romarna friger Jesus Bar Abbas (Jesus Faderns Son) skulle kunna vara en rest av denna tradition. Och att det var sådana alternativa kristna berättelser som långt senare nådde Muhammed och hamnade i Koranen.

Hur som helst så kan man undra varför det inte finns ännu mer texter om Jesus bevarade från den tiden om han var så viktig som han framstår i Bibeln.

Lena Einhorn har en mycket intressant teori om detta i sin bok "A Shift in Time" som jag starkt rekommenderar till alla som är intresserade av ämnet.
Citera
2023-07-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har aldrig kallat den okänd, den är såklart känd. Jag ifrågasätter dess upplevda status hos kristna som äkta.

Kan du länka till detta officiella ställningstagande? Nog för att de har en enorm kärlek för "heliga" reliker av varierande äkthet, men det här har jag aldrig hört talas om.

Duger detta? Citat från Påve Johannes Paulus II under en gudstjänst i Den heliga gravens kyrka, återgett på Vatikanens officiella hemsida?

Here, in the Church of the Holy Sepulchre, I kneel before the place of his burial: “Behold, the place where they laid him”

https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/homilies/2000/documents/hf_jp-ii_hom_20000326_holy-sepulchre.html
Citera
2023-07-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Dravel. Läs bibeln en gång till från Apg så ska du se att Paulus minsann kallade Gud Fadern.

Ge mig citat, tack.

Medger att jag skippade det mesta av Apostlagärningarna när jag läste bibeln. De var så jävla tråkiga.

Men i sina brev försvarade Paulus absolut aldrig sexuella synder.

Jesus däremot hjälpte och försvarade sexuellt syndiga kvinnor gång på gång. Han pratade till exempel med en kvinna vid en brunn någon gång, och han sa till henne: Fem män har du haft, och den man du har nu är inte din man. Och sen utsåg han henne till sitt sändebud. Skulle Paulus ha gjort det? Aldrig!

En annan gång tvättar en kvinna hans fötter, och lärjungarna säger till honom att han inte borde låta henne röra honom, för hon är en synderska. Jesus svarar att hennes synder är förlåtna, för att hon har visat mycket kärlek.

Paulus däremot hade sexualskräck. Han uppmanade sina lärjungar att leva i celibat om de kunde:

Citat:
Now to the unmarried[a] and the widows I say: It is good for them to stay unmarried, as I do. 9 But if they cannot control themselves, they should marry, for it is better to marry than to burn with passion.

1 Kor. 7:8

Jesus däremot sa aldrig till någon att de skulle gå och gifta sig. Nej, om Paulus hade hittat på Jesus, så skulle Jesus ha varit en helt annan person än den vi möter i evangelierna.
Senast redigerad av Egna-tankar 2023-07-27 kl. 08:07.
Citera
2023-07-27, 08:15
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Okej. Så länge det där är din egen tro, och du inte försöker övertala oss andra (som har goda skäl för vår uppfattning) att tro som du gör, så har jag ingen anledning att bråka med dig.
Kan du komma på nåt bättre (och mer sannolikt) och användbart i dessa sammanhang att tro på än Jesus så varsågod och lägg fram det. Kärleken är störst.

Kraften finns där vi minst fattar det vilket gör det icke så attraktivt med Gud..

Om man kan se och förstå lite av Guds kraft. Vilket vi måste kunna, med lite livserfarenhet..

Klart människan har goda egna skäl att inte tro på Jesus.

Herregud jag hade trott på Jesus i vilket fall.. För jag har sett att Han är av Gud..

Vem annars?
Det brukar vara den krigsherren som inte vill veta av den heliga anden eller dela ut den till folket utan hålla dem som slavar..

Satans apostlar brukar gå hem hos dagens samhälle.. i välfärdssamhället..
Citera
2023-07-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ge mig citat, tack.

Medger att jag skippade det mesta av Apostlagärningarna när jag läste bibeln. De var så jävla tråkiga.

Men i sina brev försvarade Paulus absolut aldrig sexuella synder.

Jesus däremot hjälpte och försvarade sexuellt syndiga kvinnor gång på gång. Han pratade till exempel med en kvinna vid en brunn någon gång, och han sa till henne: Fem män har du haft, och den man du har nu är inte din man. Och sen utsåg han henne till sitt sändebud. Skulle Paulus ha gjort det? Aldrig!

En annan gång tvättar en kvinna hans fötter, och lärjungarna säger till honom att han inte borde låta henne röra honom, för hon är en synderska. Jesus svarar att hennes synder är förlåtna, för att hon har visat mycket kärlek.

Paulus däremot hade sexualskräck. Han uppmanade sina lärjungar att leva i celibat om de kunde:

1 Kor. 7:8

Jesus däremot sa aldrig till någon att de skulle gå och gifta sig. Nej, om Paulus hade hittat på Jesus, så skulle Jesus ha varit en helt annan person än den vi möter i evangelierna.
Sök själv på https://bibeln.se/visa?q=gen.1@b2k

Jag skrev FRÅN Apg. Framåt alltså.

Jesus sa också att de som kan ska leva i celibat.

Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.« Matt 19:12
Citera
2023-07-27, 08:19
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
BAra en enkle fråga:

Är gud allsmäktig?
Han är all rättvis.
Det finns all upprättelse från demonernas lögner.

Han gör det bra igen. Han kan tvätta dig ren.

Jag låter inte ormen lura mig mer än nödvändigt.

För inte ormens talan..
Citera
2023-07-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Utifrån någorlunda samtida romerska, grekiska och judiska texter - som nämns i TS - så drar de flesta forskare, även ateister, slutsatsen att Jesus har funnits på riktigt. Att han var en religiös ledargestalt som hade en grupp anhängare.

De flesta tror även att han dömdes till döden och avrättades av de romerska myndigheterna. Men där är det intressant att det redan från början tycks finnas spår av en annan tradition där Jesus på något sätt lyckas undkomma korsfästelsen. Berättelsen i Bibeln om hur romarna friger Jesus Bar Abbas (Jesus Faderns Son) skulle kunna vara en rest av denna tradition. Och att det var sådana alternativa kristna berättelser som långt senare nådde Muhammed och hamnade i Koranen.

Hur som helst så kan man undra varför det inte finns ännu mer texter om Jesus bevarade från den tiden om han var så viktig som han framstår i Bibeln.

Lena Einhorn har en mycket intressant teori om detta i sin bok "A Shift in Time" som jag starkt rekommenderar till alla som är intresserade av ämnet.

Jesus var inte intressant för sin samtid medan han levde. Han var verkligen inte intressant för romarna.

Jesus var en religiös ledare som samlade folk omkring sig. Men han skrev aldrig ner någonting, och hans lärjungar skrev heller aldrig ner någonting.

Jesus levde i en tid när det fanns andra religiösa ledare också. Mycket tyder på att Johannes Döparen var en viktigare ledare än Jesus. Johannes Döparen blev avrättad. Jesus blev avrättad. Romarna avrättade upprorsmän som skulle kunna hota deras makt. Sen var den saken ur världen. Vad då, det finns några judar som säger att deras Jesus har uppstått? Gäsp. Låt dem hålla på.

Berättelsen om Jesus blev inte intressant för omvärlden förrän Paulus fick solsting på vägen till Damaskus, så att han såg ett bländande ljus och hörde en röst från himlen som sa: Jag är Jesus, den som du förföljer.

Paulus blev otroligt övertygad om att Jesus hade talat till honom från himlen, och att Jesus hade dött för våra synder så att vi också skulle få komma till himlen. Paulus började resa runt till olika platser i Romarriket och predika om Jesus. Det var Paulus som grundade kristendomen!

Men Paulus var totalt ointresserad av den jordiske Jesus! Han brydde sig bara om himla-Jesus!

I sina brev talar Paulus bara en gång om någonting som Jesus gjorde medan han levde på jorden, och det är när han i något av breven (orkar inte leta rätt på vilket) talar om något som Jesus sa eller gjorde vid den sista måltiden innan korsfästelsen.

Så fråga inte Paulus vad Jesus hade sagt och gjort medan han levde! Paulus couldn't care less!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in