2023-07-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du var duktig på att inte alls svara på den enda frågan som var verkligt relevant och som var;

Även om någon en dag skulle kunna bevisa att personen Jesus funnits, hur bevisar det att han var Guds son, att han gick på vatten och allt annat som påstås i bibeln?

Bevisar en Peter Parker i New York att Spindelmannen är verklig?

Svarar gärna på frågor men eftersom du hoppar från en punkt till en annan hela tiden så är det svårt. Först var det om Jesus ens existerat. Den verkar vi nu uträtt. Nu ska vi alltså in på mirakelfrågan?
Citera
2023-07-27, 00:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Nämn ett!

Finns flera nämnda i den här artikeln från History. Sitter på telefon och orkar inte fippla med det.

https://www.history.com/news/was-jesus-real-historical-evidence

Citat:
The most detailed record of the life and death of Jesus comes from the four Gospels and other New Testament writings. “These are all Christian and are obviously and understandably biased in what they report, and have to be evaluated very critically indeed to establish any historically reliable information,” Ehrman says. “But their central claims about Jesus as a historical figure—a Jew, with followers, executed on orders of the Roman governor of Judea, Pontius Pilate, during the reign of the Emperor Tiberius—are borne out by later sources with a completely different set of biases.”

Within a few decades of his lifetime, Jesus was mentioned by Jewish and Roman historians in passages that corroborate portions of the New Testament that describe the life and death of Jesus.
Citera
2023-07-27, 00:47
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Gud är kärlek.
Det är rätt. All rätt.

Det är komplicerat. Men Han har goda skäl. Bäst och godast..

Jesus är Herren. Jag litar på honom..

BAra en enkle fråga:

Är gud allsmäktig?
Citera
2023-07-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det finns ju faktiskt tydligare bevis för Harry Potter. Han har trotts allt förekommit i både skriven form, i videoform samt i olika datorspel. Mååånga har sett honom.

Historiska Harry Potter existerar ju dessutom till denna dag. Han har ju dock blivit äldre. Vore kule om någon kristen kan motbevisa att Daniel Radcliff defacto lever ett dubbelliv i en magisk värld där han är känd som Harry Potter.

Rent vetenskapligt så är det i alla fall långt mycket mer logiskt och rationellt att i alla fall tro på UFOn och utomjordingar, Big Foot eller Loch Ness-odjuret än på Gud och Jesus eftersom de förstnämnda alla är fullt möjliga inom ramen för vetenskapen till skillnad från de sistnämda.
Citera
2023-07-27, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det är nog få ateister, åtminstone i Sverige, som så att säga lever sitt liv för sin tro på att det inte finns en Gud.

De allra flesta svenska ateister anser säkert att frågan om Gud är ointressant och inte passar in i vårt moderna samhälle. Själv gillar jag astronomi, och jag är oerhört intresserad av vad astronomerna hela tiden upptäcker om vårt universum. Men det är universum jag är intresserad av, inte tanken på att "det inte finns en Gud".

Men okej. Låt oss titta på skapelseberättelsen och se vad den säger om världen och universum:

Så jorden existerar från tidernas begynnelse, men däremot finns det inga andra planeter, inga stjärnor eller galaxer, ingen Big Bang och ingen våldsamt expanderande och glödhet liten "universumbubbla". Men vattnet finns från början, fancy that. Och det är mörkt, och Guds ande svävar över vattnet. Okej.

Det blir ljust, bara så där. Men ljuset finns bara på dagen, för på natten är det mörkt. Men varifrån kommer dagsljuset?

Wow, oj! Fattar ni? Det finns en massa vatten ovanför våra huvuden! Shit, det finns ett hav ovanför våra huvuden! Och "himlavalvet", typ den blå himlen, är liksom ett "paraply" som hindrar havet ovanför våra huvuden från att ramla ner på oss!

Imponerad much?

Så jorden är nu full av grönska och fruktträd.

Wow!!!! Fattar ni? Nu skapar Gud solen, nu när jorden redan är full av grönska och äppelträd!!! Men hallå!!!!

Ja, ja, ja. Yada, yada, yada. Gud skapade stjärnorna när jorden redan var grön och grönskande och full av fruktträd. Gäsp.

Och sen skapade Gud fåglar och fiskar och fyrfota djur, och sen skapade han människan till sin avbild. Ni kan historien.

Men seriöst: Hela den här historien är ren skit, om vi jämför den med vad vi nu vet om universum.

Jag är ateist. Betyder det att jag går runt och tänker på skapelseberättelsen och säger till mig själv att jag verkligen inte tror på skapelseberättelsen?

Nej för fasen, NEJ!!! Jag bryr mig väl inte om skapelseberättelsen. Gammal skit. Visst, jag kan se att det var en vacker historia på den tiden när människorna inte visste någonting om universum eller jordens historia. Men NU är den ren skit och inte någonting att fundera över.

Gud är inte bara den som beskrivs i Bibeln. Han är också definitionen av moralens källa och av kosmologiska händelsekedjans början. Så du kastar ut bebisen med badvattnet. Du må tro att du enbart kan studera universum, men det är omöjligt att så göra utan en moral som värderar studiet av universum, sanning och nytta. Du kastar alltså bort det som är grunden för studiet av universum.

Det finns en evolutionär dimension till frågan. Människan är inte en beskrivare av verkligheten. Människan är en överlevare i verkligheten. Idéer är verktyg för överlevnad och nytta i människans biologiska kontext. Idéer är verktyg för problemlösning. Det kulturella arvet är anpassat för detta ändamål. Om mänskliga samvetet släcks så släcks också det enda som kan studera universum.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 00:58.
Citera
2023-07-27, 01:05
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Rent vetenskapligt så är det i alla fall långt mycket mer logiskt och rationellt att i alla fall tro på UFOn och utomjordingar, Big Foot eller Loch Ness-odjuret än på Gud och Jesus eftersom de förstnämnda alla är fullt möjliga inom ramen för vetenskapen till skillnad från de sistnämda.

Historiska Jesus är alltså skilt från bibliska Jesus.

Alltså, har det funnits en riktig person som delvis stämmer in i de bibliska texterna.

En komplex fråga. Så långt tillbaka är oftast bara väldigt kända personer omskrivna, kejsare, upptäckare, hjältar osv. Dom som gjort ett stort avtryck på historien. Guds son borde såklart ha vart stora nyheter om han hade vart just det.

Det finns dock historiska texter, från årtionden efter Jesus död. Där En judisk man vid namn Jesus, som hade en del följare, nämns.

Faktiskt rätt intressant att läsa om. Jag är precis som du otroligt skeptisk till alla religioner. Men ändock intressant rent historiskt.
Senast redigerad av Newkie 2023-07-27 kl. 01:08.
Citera
2023-07-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Svarar gärna på frågor men eftersom du hoppar från en punkt till en annan hela tiden så är det svårt. Först var det om Jesus ens existerat. Den verkar vi nu uträtt. Nu ska vi alltså in på mirakelfrågan?

Ledsen att göra dig besviken men Jesus existens är inte utredd, så den kan du dessvärre inte claima förens du åtminstone presenterar några publicerade och i vetenskapliga kretsar allmänt kända och till största del oemotsagda.

Men eftersom jag redan visste att du inte kommer att kunna göra det så skrev jag att vi kan hoppa över den lilla detaljen (dvs huruvida ens Jesus existerat) eftersom det utifrån dina tidigare inlägg verkar vilja göra kopplingen mellan att Jesus existerade (utan att faktiskt bevisa att han gjorde det) för att därefter sedan hoppa direkt till att - om man kan bevisa att han faktiskt existerade, så bevisar det också att allt annat som också påstås om honom också måste vara sant? Vilket det givetvis ett solklart logiskt falsarium eftersom även om det skulle gå att bevisa att personen Jesus existerat (vilket det inte har i nuläget) så innebär det inte att några mirakel eller annat hokus-pokus som påstås om honom är sant.

Så svara nu? Om man om två tusen år hittar bevis för att det fanns en Peter Parker i New York som bodde hemma med sina morföräldrar. Bevisar det att Spindelmannen är verklig? Ja eller Nej?
Citera
2023-07-27, 01:13
Medlem
Citat:
Guds son borde såklart ha vart stora nyheter om han hade vart just det.
Inte om folket hatar Gud. Betänk att Jesus var en sorts rebell. Rebell mot synd. Makthavarna ville inte skriva om honom. Därför är det imponerande att minnet ändå kvarstod. Vittnesmål om miraklet levde i de frälstas sinnen.

Idag hade kanske man aborterat Guds son. Vi hade aldrig fått veta. Vår tid är syndig.
Citera
2023-07-27, 01:26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Inte om folket hatar Gud. Betänk att Jesus var en sorts rebell. Rebell mot synd. Makthavarna ville inte skriva om honom. Därför är det imponerande att minnet ändå kvarstod. Vittnesmål om miraklet levde i de frälstas sinnen.

Idag hade kanske man aborterat Guds son. Vi hade aldrig fått veta. Vår tid är syndig.

Av vad man kan läsa rent historiskt, vilket är väldigt lite. Låter det mer som en sektledare.

Lägg fram bevis för att Harry Potter inte är riktigt så ska jag döpa mig vid första möjliga tillfälle och bli kristen…

Ganska säker på att jag kan möta alla dina argument med saker som ”Harry har magiska krafter” eller, ”Hogwards ligger i en annan dimension”.

Av den anledningen är det alltid den som kommer med enastående påståenden som sitter på bivisbördan.
Citera
2023-07-27, 02:02
Medlem
Citat:
Historiska Jesus är alltså skilt från bibliska Jesus.

Alltså, har det funnits en riktig person som delvis stämmer in i de bibliska texterna.

En komplex fråga. Så långt tillbaka är oftast bara väldigt kända personer omskrivna, kejsare, upptäckare, hjältar osv. Dom som gjort ett stort avtryck på historien. Guds son borde såklart ha vart stora nyheter om han hade vart just det.

Det finns dock historiska texter, från årtionden efter Jesus död. Där En judisk man vid namn Jesus, som hade en del följare, nämns.

Faktiskt rätt intressant att läsa om. Jag är precis som du otroligt skeptisk till alla religioner. Men ändock intressant rent historiskt.

Skild vet jag inte, men man måste applicera logik, evidens och rationellt tänkande och inte direkt hoppa på fantasi-tåget vid första bästa hållplats.

Kan det ha funnits en Jahve i Jerusalem för två tusen år sedan som vid den tiden ganska hårda romerska styret protesterade mot det fredligt som Ghandi i Indien gjorde inte förespråkade våld utan passivt motstånd? Absolut!

Kan det också vara så att han (också som Ghandi) fick en skara följare eftersom de inte bara såg att metoden fungerade, utan även tilltalande det och att romarna, som var extremt duktiga på att slå ner våldsamma uppror och protester precis som Kina under protesterna på Himmelska Fridens Torg hade svårt att hantera fredliga protester, men också tillslut fick nog och helt enkelt spikade upp snubben för att få slut på eländet. Absolut!

So far so good, och jag påstår ni inte att det var så det gick till. Men det är fortfarande inget som direkt heller skulle vara orimligt.

Men att därifrån sen hoppa till att killen kunde gå på vatten, styra vädret, hela sjuka och till och med efter att legat död i tre dagar, skaka av sig det hela och flyga till himmelen ligger på en helt annan nivå.

Vad kristna dock vill göra är inte bara att bunta ihop allt detta till en allt eller inget, utan de har även mage att påstå att om du inte tror på allt och då i särskilt just Harry Potter grejerna, ja då kommer du dessutom brinna i helvetet i all evighet. Därtill helt utan att behöva prestera några som helst bevis för något av detta annat än att ”för att det är så”.

Säg i vilket annat sammanhang en normalt fungerande och rationellt tänkande person skulle köpa det resonemanget?

Om du berättar en historia om din semester och säger du åkte bil till Halmstad och tog in på hotell med grym frukost och på kvällen badade ihop med talande fiskar och en sjöjungfru som tog dig med till sitt slott under havet så är det kanske inte just avsaknaden av bevis på om man serverade frukost på hotellet eller inte som hade gjort att jag inte riktigt hade köpt din story rakt av. Eller?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-27 kl. 02:07.
Citera
2023-07-27, 02:18
Medlem
Citat:

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

Du tycks utgå ifrån att vi bryr oss överhuvudtaget om vad som står i bibeln. Bibeln är en påhittad sagobok som förvanskats genom historien efter styrandes temporära behov och maktambitioner. Den Jesus som beskrivs i bibeln är flera olika karaktärer som kombinerats till en enda Jesus.
Citera
2023-07-27, 02:24
Medlem
idiamindadas avatar
Bibeln. Mångtusenårig hörsägen skriven för att kontrollera folkmassorna. Bahaba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in