2023-07-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Finanskrisen 2008. Hur gammal är du? Retorisk fråga. Visar på hur denna generation endast upplevt nollränta.

Hur exakt klev bankerna in och räddade bankerna 2008? Förklara utförligt tack
Citera
2023-07-26, 19:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Diskussioner om vilken lönenivå etc. som krävs för att bli beviljad ett bostadslån på x antal mkr får tas i (FB) Privatekonomi.

Mod.
Citera
2023-07-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Hur exakt klev bankerna in och räddade bankerna 2008? Förklara utförligt tack
Det finns trådar för den diskussionen om du är intresserad, eller så kan du använda sökmotor. Sedan 2015 får bankerna i EU dessutom ta av företag och privatpersoners konton över bankgarantin. Men det är mer off-topic än banklån så jag lämner det där.
Citera
2023-07-26, 19:42
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Därför att det är ett faktum att kommunerna är beroende av att de kommunala bostadsbolagen stärker deras budgetar. Varken mer eller mindre.

Jag förstår att hyresgästerna kan vara kassakor åt kommunen men vad jag inte riktigt förstår är varför kommuner skulle avstå från att få tillbaka 1/3 av inbetald ränta ’a 100K som max?
Citera
2023-07-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är det inte dags att lägga ner Hemnet?

Kollar på Fredhäll i Stockholm. Enligt Hemnet finns ett objekt till salu (och två kommande.
På Booli däremot finns 88 objekt till salu.

Ja Hemnet är en maffia. Och affärsmodellen är dödsdömd. Nästa aktie att gå ner 70%. Utbudet är mångfaldigt större än på Hemnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Statens kostnad för räntebidragen (aka ränteavdragen) beräknas fördubblas och öka med 30 miljarder.

https://www.dn.se/ekonomi/prognosen-fordubblad-kostnad-for-ranteavdraget-pa-tre-ar/

Visst är det härligt. Skattebetalare får subventionera bolånetorskar. Och så ska man finansiera NATO nu. Och några promille av BNP i bistånd. Och krävs hundratals miljarder för att rusta upp infrastruktur och elnät. Det går bra nu svenne.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fast det är väl inget unikt för Sverige med att ta ett bostadslån? Krediter är en del av ekonomin.
En bostad skall vara baserat på sin betalningsförmåga- tillgång och efterfrågan.
Jag har en kollega han betalar 7500 USD/månaden för att hyra sin kåk i Kalifornien, det är dyrt i min värld.
I Danmark och Norge med flera länder tar man bolån baserat på sin betalningsförmåga. Vad är det som är så svårt att ta in med det?

Nej din dumma trådapa. Det är inget unikt med bostadslån. Det som är helt unikt är amorteringsslapphet där de flesta BLT inte har rimliga återbetalningsplaner. Många amorterar också 0. Vi saknar förmögenhets-, arvs- och fastighjetsskatt. Och vi subventionerar räntebetalningar. Det är vad som skapat den här bubblan och kommer göra att många åker på penis nu.

Förresten. FED höjde 25 till 5,50%. Hela 175 punkter högre än Sverige. Där ser du vad som väntar oss.
Citera
2023-07-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag tror din politiska karriär blir kort om du satsar på att göra väljarnas liv hårdare och dyrare.

Men din dumma BLT. Det här handlar inte om politisk karriär eller poäng hit eller dit. Det här handlar om att lån måste betalas tillbaka inom rimlig tid, ränta bör inte subventioneras och vi behöver en kultur där bostad inte är spek utan just det: BOSTAD. Inför fastighetsskatt och slopa räntebidrag.
Citera
2023-07-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Priserna gick upp som tusan långt innan vi hade nollränta så det där är en obefintlig analys

För att krediter gavs till allt och alla. Inga amorteringskrav fanns. Inga förmögenhets, arvs eller fastighetsskatter fanns.

Och det vällde in 100 000 negrer årligen. Så medelklass försvann från allmännyttan och budade mot varandra om bajsigq brf och hus.
Citera
2023-07-26, 20:31
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Men din dumma BLT. Det här handlar inte om politisk karriär eller poäng hit eller dit. Det här handlar om att lån måste betalas tillbaka inom rimlig tid, ränta bör inte subventioneras och vi behöver en kultur där bostad inte är spek utan just det: BOSTAD. Inför fastighetsskatt och slopa räntebidrag.
Ja, men du måste inse att vi lever i en verklighet också. Ska fastighetsskatten återinföras och räntebidragen slopas så ska det tas genom i riksdagen och det kommer inte att hända. Det vore politiskt självmord för det parti som försöker driva genom det. De partier som luftat tanken har ju också luftat en del andra knasbollerier som gör att de riskerar att trilla ur riksdagen.

Jag säger inte att din ide är dålig rent innehållsmässigt eller ideologiskt men möjligheterna att genomföra den bedömer jag som starkt begränsade.
Citera
2023-07-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ja, men du måste inse att vi lever i en verklighet också. Ska fastighetsskatten återinföras och räntebidragen slopas så ska det tas genom i riksdagen och det kommer inte att hända. Det vore politiskt självmord för det parti som försöker driva genom det. De partier som luftat tanken har ju också luftat en del andra knasbollerier som gör att de riskerar att trilla ur riksdagen.

Jag säger inte att din ide är dålig rent innehållsmässigt eller ideologiskt men möjligheterna att genomföra den bedömer jag som starkt begränsade.

Den är begränsad pga att det kryllar av
BLTs i Sverige.

Krediter är som syre för den svenska medelklassen.

Närmaste man kan komma till moderna slavar är BLTs.
Citera
2023-07-26, 20:39
Medlem
Citat:

Det är du som måste inse att vi lever i en verklighet. Hela världen amorterar på 15-30 år. De flesta binder också räntorna 5-30 år. Och har fastighetsskatt och arvsskatter, och absolut inte räntebidrag som vi.

Varför är vi dom upplysta?
Varför tror du just vårt system krackelerar? Lite självdistans tack.

Lägg ner de där myterna. Så fort man tar upp fastighetsskatt eller räntebidrag är det nån centerpartist-tomte som ska dra politiskt självmord-kortet. klassisk liksom-efterbliven kommentar.

Sverige behöver radikala reformer. Förutom amortering 3-5% årligen för ALLA ska räntebidrag bort. Stryp bidragskranar. Repatiera värdelöst folk. Tvinga folk utföra kroppsarbete/service för att få bidrag i form av mat- och H&M-kuponger. Inför fastighetsskatt, arvsskatt med mera. Slopa arbetsgivaravgifter och halvera inkomstskatt. Inför progressiv inkomstskatt men inte på nivån som vi har nu, förslagsvis ska man betala 10-15% upp till 50 000kr/mån och därutöver max 30%.

Men där sa du nåt klokt i slutet, det enda jag är benägen att hålla med om.

"[...] möjligheterna att genomföra den bedömer jag som starkt begränsade."
Citera
2023-07-26, 21:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
FED höjer med 25 punkter och öppnar för ytterligare höjning i september, 2 % i inflationstakt kommer inte nås snart enligt Powell. FED ligger då på 5,50 % i styrränta
Så nu kommer RB behöva hissa minst 25 punkter i september men kan bli 50 punkter om inflationen faller för sakta.
Citera
2023-07-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
FED höjer med 25 punkter och öppnar för ytterligare höjning i september, 2 % i inflationstakt kommer inte nås snart enligt Powell. FED ligger då på 5,50 % i styrränta
Så nu kommer RB behöva hissa minst 25 punkter i september men kan bli 50 punkter om inflationen faller för sakta.

Så FED höjer med 25 punkter idag och 25 punkter till i september när de redan har > 5 % styrränta och har en inflation på 3 %.

Hur fan kan vi ha 3,75 % styrränta, importerar inflation och har en inflation på 9,3 % OCH endast höja 0,25 %-enheter?

Riksbanken borde höja med minst 1 procentenhet i september och 1 procentenhet till innan året är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in