Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
Ja, men du måste inse att vi lever i en verklighet också. Ska fastighetsskatten återinföras och räntebidragen slopas så ska det tas genom i riksdagen och det kommer inte att hända. Det vore politiskt självmord för det parti som försöker driva genom det. De partier som luftat tanken har ju också luftat en del andra knasbollerier som gör att de riskerar att trilla ur riksdagen.
Jag säger inte att din ide är dålig rent innehållsmässigt eller ideologiskt men möjligheterna att genomföra den bedömer jag som starkt begränsade.
Det är du som måste inse att vi lever i en verklighet. Hela världen amorterar på 15-30 år. De flesta binder också räntorna 5-30 år. Och har fastighetsskatt och arvsskatter, och absolut inte räntebidrag som vi.
Varför är vi
dom upplysta?
Varför tror du just vårt system krackelerar? Lite självdistans tack.
Lägg ner de där myterna. Så fort man tar upp fastighetsskatt eller räntebidrag är det nån centerpartist-tomte som ska dra
politiskt självmord-kortet. klassisk liksom-efterbliven kommentar.
Sverige behöver radikala reformer. Förutom amortering 3-5% årligen för ALLA ska räntebidrag bort. Stryp bidragskranar. Repatiera värdelöst folk. Tvinga folk utföra kroppsarbete/service för att få bidrag i form av mat- och H&M-kuponger. Inför fastighetsskatt, arvsskatt med mera. Slopa arbetsgivaravgifter och halvera inkomstskatt. Inför progressiv inkomstskatt men inte på nivån som vi har nu, förslagsvis ska man betala 10-15% upp till 50 000kr/mån och därutöver max 30%.
Men där sa du nåt klokt i slutet, det enda jag är benägen att hålla med om.
"[...] möjligheterna att genomföra den bedömer jag som starkt begränsade."