2023-07-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Runt lunchtid idag hade ingen information kommit in till domstolen. Tvivlar på att åklagaren ingivit något ännu. Däremot har han säkert nu informerat försvaret om dessa utredningsuppgifter. Det är ju lite pinsamt för åklagaren att sådant här läcker till pressen i förväg, och innan försvaret fått ta del av informationen. Detta har säkert skett under dagen och därför kunde Gillberg nu uttala sig.

Det sätter ju lite käppar i hjulen för åklagaren om Majas telefon är stilla men används vid just den tidpunkt han menar att Maja är upptagen med att mörda Tove.

Skall åklagaren vidhålla sin ståndpunkt att mordet skedde vid 0230 så får han ännu mer problem nu än vad han hade tidigare att hävda att Maja höll i Toves armar. Åklagaren menar ju också att mordet har tagit ett antal minuter. Skall Rullman fortsatt anklaga Maja för mord, kommer han sannolikt att anpassa sin story till att mordet skedde med start vid 0226 och var klart innan 0233. Problemet är bara att då skall Maja alltså ha suttit blick stilla där vid Tove fram till dess att Johanna lämnat toaletten och lägenheten, gått ner till grannen, pratat med denne och kommit upp igen, och då plötsligt börja röra på sig. Ja, det kan ju åklagaren hävda om han vill, men han har inte tillstymmelse till bevis för saken.

Det jag nu saknar i allt detta är en lika detaljerad genomgång av Johannas mobil. Vilka rörelser och händelser finns registrerade i den vid vilka tidpunkter under natten. Vad säger Johannas mobil om när mordet kan och inte kan ha skett.

Jag håller med Gillberg, detta försämrar inte läget för Maja på något vis. Tvärtom visar det att hon inte kan ha hållit Toves armar när åklagaren menar att hon har gjort det.

Åklagaren höftade väl lite med tiden där men har i uttalanden inte lagt någon vikt vid tiden för mordet medans rådmannen liksom tatuerat in 02:40 i pannan?

MH kan ha stött till sin mobil så den väcks i nåt evtl tumult. Att skärmen lyser upp behöver inte betyda att hon inte är inbegripen i några våldsamheter.
Citera
2023-07-26, 19:18
Medlem
Citat:
Två nya inslag från SR P4 Jönköping med Majas försvarsadvokat Gillberg.

Det som är intressant här är att Gillberg säger att inget i detta är för honom ny information, samt att han också påpekar att det som framkommit är felaktiga uppgifter.

Det som har framkommit är ju inofficiella uppgifter, alltså en läcka inom polisen till Jönköpings lokalradio, som publicerade detta vid 5-tiden i morse. Det återstår för oss att se mer i detalj vad som framkommit när informationen så småningom blir officiell.

Att Gillberg haft denna information ända sedan han tog sig an fallet är bara ännu ett underbetyg åt åklagaren och polisen. "Det är bara att titta i telefonen" säger Gillberg. Exakt vad han menar med det kan man undra, men tydligt är att han menar att det inte är svårt att få fram informationen.

Gillberg säger också att denna information är irrelevant, och trycker på att det är åklagaren som har att bevisa Majas skuld i mordet. Och där har han ju en poäng. Även jag har tryckt på detta, så sent som igår kväll påpekade jag ingen information i mobilen kan bevisa Majas skuld. På sin höjd kan den göra troligt att hon har varit vaken.

En detalj som är intressant med de där två loggningarna vid 0233 är att de, enligt Gillberg, endast är en upptändning av mobilens skärm, inte någon upplåsning av mobilen. Det är alltså ett mycket svagt bevis på att Maja skulle vara vaken, eftersom precis vem som helst som rör mobilen enkelt kan få skärmen att tändas.

Det som skall bli intressant att se framöver, är om denna information kommer att förändra Majas hållning eller uttalanden på något vis. Det faktum att Gillberg säger att detta inte är någon ny information, indikerar dock att Maja inte kommer att ändra något av sin utsaga.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-bemoter-advokaten-nya-beviset-mot-18-aringen

https://sverigesradio.se/artikel/advokaten-efter-nya-beviset-18-aringen-ar-tillforlitlig

Polisen gav tillbaka Ms mobil när utredningen var klar och då fick den nya advokaten tillgång till den. Så det finns nog inte något i mobilen som M vill dölja för honom.
Gillberg har ju erfarenhet av brottsmål som bland annat innefattat krypterad data. Så han är nog ingen novis när det gäller det it-tekniska utan har troligen kontakter inom området.
Citera
2023-07-26, 19:21
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Du drar felaktiga slutsatser kring vad bevis är.

Tingsrätten har gjort fel. Det kommer de bli varse i HR.

Att Maja fabulerar kring sina många sömntillfällen spelar ingen roll. Hon hittar på för att inte gola ner sin enda vän.

Att Maja inte var på toaletten när Johanna ensam stryper Tove kommer HR inte kunna bevisa bort som TR gjorde.

Rådmannen är helt ute och cyklar då han tar grannens tidsuppgifter som säkra. Det är också tokigt att binda någon till ett mord genom appar. Rådman en ville binda Maja till något hon inte varit med om att utföra.

Inga vittnen är säkra.

Det finns dom som blivit dömd för mord i HR på mycket sämre indicier än vad som är i detta fallet, Och att Maja ljuger som en borstbindare talar knappast till hennes fördel och till sist så är det HR som bedömer om indicier kedjan håller för att döma Maja för mord, vare sej du vill det eller inte.
Senast redigerad av firebird1974 2023-07-26 kl. 19:28.
Citera
2023-07-26, 19:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag är övertygad om att mordet ägde rum 02:30-02:40.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När har Rullman preciserat tiden till exakt 02:30? Källa tack.

Är du alltså inte längre lika övertygad?

Att åklagaren lämnat uppgiften att mordet skedde vid 0230 framkommer bland annat i SR's intervju med rådmannen, och säkerligen också i de olika rapporteringarna som finns från rättegången. Men det blundar du väl för nu, precis som för allt annat som inte ligger i linje med ditt hat mot Maja.
Citera
2023-07-26, 19:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Polisen gav tillbaka Ms mobil när utredningen var klar och då fick den nya advokaten tillgång till den. Så det finns nog inte något i mobilen som M vill dölja för honom.
Gillberg har ju erfarenhet av brottsmål som bland annat innefattat krypterad data. Så han är nog ingen novis när det gäller det it-tekniska utan har troligen kontakter inom området.

Ja, det är troligen så att Gillberg har låtit genomföra en egen genomlysning av Majas telefon och är väl medveten om vad den säger, och att denna information som han säger inte är ny för honom. Det kommer förmodligen också bevisas av att han kände till att vissa detaljer som "avslöjats" är felaktiga.

Det var på tiden att vi fick höra Gillberg idag, och det han kommer med bådar ändå gott inför framtiden för Maja. Jag tror att han förbereder sig och kommer att lägga allt sitt krut på hovrättsförhandlingen istället för på media. Han förefaller så här långt vara den mest professionella av alla inblandade. Framtiden får utvisa om det stämmer.
Citera
2023-07-26, 19:39
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Om det hade varit ytterligare en person ombord på ubåten utöver mördaren och Wall, då menar du alltså att den personen per automatik hade varit en mördare?

Med din retorik är alla som befinner sig i närheten av ett mord en mördare.

Det går inte att komma ifrån det faktum att denna nya information ur Majas mobil friar henne från mord eftersom den bevisar att hon inte kan ha hållit i Toves armar så som åklagaren påstår. Konstigare än så är det inte.

Ja vi kör på det.
Citera
2023-07-26, 19:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Åklagaren höftade väl lite med tiden där men har i uttalanden inte lagt någon vikt vid tiden för mordet medans rådmannen liksom tatuerat in 02:40 i pannan?

MH kan ha stött till sin mobil så den väcks i nåt evtl tumult. Att skärmen lyser upp behöver inte betyda att hon inte är inbegripen i några våldsamheter.

Det är som du säger.

Det intressanta här är att betrakta Maja-hatarnas omedelbara kovändningar. När jag tidigare påtalat alla tveksamheter kring mobilloggningarna så har deras kommentar alltid varit att loggarna minsann bevisar Majas skuld, och att alla andra varianter som jag med flera påpekat kring hur rörelser etc kan ha uppkommit varit rent trams.

Nu vips är det tvärtom. Nu när mobilen låsts upp eller lysts upp vid två tillfällen, då är det vips absolut inte Maja som aktivt gjort detta. Då kan det skett på annat vis.

Ja, så är det kanske.

Men tänka sig, då kan det också lika gärna skett under sömn eller vilken annan aktivitet som helst.

Och det är just det som är grejen. Precis exakt den lilla detalj jag påpekat hela tiden.

Vi vet inte. Det kan vara si, och det kan vara så. Vi vet helt enkelt inte.
Och därför räcker inte detta för att fälla Maja för mord.

Men säga vad man vill. Den som vill göra gällande att Majas mobils loggar visar att Maja varit vaken och aktivt använt sin mobil, den får svårt att knyta Maja till Toves armar när mordet enligt åklagaren skall ha skett, för då har Maja fipplat med sin mobil.

Men du och jag är nog överens. Det kan vara på många olika vi vis, och vi vet inte vilket det är.

Det är det som inom juridiken kallas för "rimligt tvivel".
Citera
2023-07-26, 19:42
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja, det är troligen så att Gillberg har låtit genomföra en egen genomlysning av Majas telefon och är väl medveten om vad den säger, och att denna information som han säger inte är ny för honom. Det kommer förmodligen också bevisas av att han kände till att vissa detaljer som "avslöjats" är felaktiga.

Det var på tiden att vi fick höra Gillberg idag, och det han kommer med bådar ändå gott inför framtiden för Maja. Jag tror att han förbereder sig och kommer att lägga allt sitt krut på hovrättsförhandlingen istället för på media. Han förefaller så här långt vara den mest professionella av alla inblandade. Framtiden får utvisa om det stämmer.

Tack för dagens flabb fortsätt nu med ditt copium Bagdad bob skulle vara avundsjuk på dig
Citera
2023-07-26, 19:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja vi kör på det.

Tänka sig att du skulle vara överens med mig för en gångs skull, och dessutom på en så avgörande punkt som Majas oskuld till mordet
Citera
2023-07-26, 19:46
Medlem
Citat:

Det är nog inte så troligt att advokaten låtit någon fippla med mobilen eller låtit tömma den innan polisen haft möjlighet till det.

Däremot så hade de kunnat begära att få ut filerna (främst .ufdr) och köra i nåt program de blivit rekommenderade för egen analys av databaser och filsystem.

Han lät inte helt avslappnad i intervjun så lite har nog detta rubbat försvarets cirklar.
Vad det har för rättslig mening återstår att se, men nu måste försvaret ta hänsyn till de här uppgifterna i sin argumentation gällande rimligt tvivel osv.
Citera
2023-07-26, 19:48
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det ska användas till att visa det uppenbara: Att Maja var närvarande och vaken då Tove dog och inte alls låg och sov och missade alltihop. Man kan bråka om antalet steg osv, men hon var ju uppenbart på plats och hon sov uppenbart inte. Mobilskärmar låser inte upp sig själva hux flux.

Jag kan t o m gå längre än så. Jag behöver inte mobilen öht för att kunna slå fast att Maja är delaktig. Det enkla faktumet att hon hjälpte till att dumpa kroppen och sedan teg om det i förhör under lång tid och skyller på bortträngda minnen etc säger mig allt jag behöver veta: Den enda rimliga förklaringen till detta är nämligen att hon har något att dölja. En oskyldig ung tjej som vaknat till begått mord och tvingats till att dumpa lik skulle självklart inte agera som Maja gjort under den här processen. Det är helt uteslutet. Kvarstår gör då slutsatsen att hon var delaktig. Så.

Du bör studera mobiltelefonens mjukvara för att förstå att det ej är en exakt vetenskap. Jag kan skaka mina telefoner och stegräknaren tror att jag rör mig. Ska inte tipsa någon om vad man kan få ut ur en telefon men det finns sätt att se saker som ingen tänkt på hittills.

Men om hon varit delaktig i mordet kommer vi aldrig få reda på. Hon kanske erkänner, men det är såpass nära vi kan komma. Nu vet vi absolut ingenting om hennes eventuella delaktighet. Det är ett kapitel av rena gissningar.
Citera
2023-07-26, 19:50
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är nog inte så troligt att advokaten låtit någon fippla med mobilen eller låtit tömma den innan polisen haft möjlighet till det.

Däremot så hade de kunnat begära att få ut filerna (främst .ufdr) och köra i nåt program de blivit rekommenderade för egen analys av databaser och filsystem.

Han lät inte helt avslappnad i intervjun så lite har nog detta rubbat försvarets cirklar.
Vad det har för rättslig mening återstår att se, men nu måste försvaret ta hänsyn till de här uppgifterna i sin argumentation gällande rimligt tvivel osv.

Hehe det låter bra!
Roligt om du lyckats göra en Stig-Britt! och hjälpa Toves familj att få ett rättvist avslut på det hela, det ska inte löna sig att begå brott och sedan hålla Käften om det när man åker dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in