2023-07-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tingsrätten ansåg inte Majas historia om sömn som trovärdig. Och detta innan dom nya uppgifterna var tillgängliga. På enkelt svenska ansåg rätten att hon ljög, att hon inte kunnat sova sig igenom ett mord och två dörrklockeringningar.

Vissa här på flashback trodde dock på M, att hon faktiskt lyckades sova sig igenom mordet, dörrklockan och en ev förflyttningen av kroppen. Då fanns det ett tidsfönster på 24 min (02:19-02:43). Nu har den tiden krympt till 10 min (02:33-02:43).

Det finns säkert fortfarande några som tror på M, att stegserien är felaktig, att hon skakat telefonen i sömnen, att hon klev över liket i sömnen, att J för att hämnas på M tog hennes telefon och gick runt för att det skulle se ut som hon var vaken. Eller kanske att M låg i vindsförrådet och skakades in mobil. För i lägenheten fick hon inte komma in i, för där ville J vara själv och mörda T.

Tingsrätten ansåg att beviskraven för mord uppnåddes för både J och M. Då ligger förklaringsbördan på J och M. Majas förklaring höll inte. Och dom nya bevisen som sågar M s påstådda sömn gör henne knappast mer trovärdig. Bilden av henne som skyldig förstärks.

Jo men hon har väl redan själv berättat att hon var uppe och gick? Är det att dom menar att mordet skedde när hon var uppe? Att det antingen handlar om sova eller mörda? Försöker bara förstå.

Är det tre domare i en hovrätt och en i tingsrätt? Ja vi får se om Majas advokat lyckas skapa fler tvivel kring vad som hänt eller ej. Blir spännande iallafall!
Citera
2023-07-26, 14:41
Avslutad
Citat:
En otäck detalj är att grannen inte hörde några röster som han normalt sett brukar när J kommer hem efter krogen med folk. Jag köper att han inte hör röster som kommer från J s kök i normal samtalston. Men om J och T skulle bli arga och börja argumentera så höjs rösten och ofta skriker tjejer högt när någon attackerar dom och får ont. Skulle Maja passivt stå och se på borde även hon skrika, sluta eller vad fan gör ni eller liknande.

Att det är knäpptyst tyder ju på ett samförstånd mellan J och M där båda redan innan vet vad som ska ske. Inga höga röster eller skrik dom emellan hörs under dom minuter som överfallet pågår.
Jag har också funderat lite på det där att det är tyst. Jag tänker att Johanna kan ha sagt ”Vi måste vara tysta” redan när de kommer till porten, för grannarna har ju inte hört något från trappan trots att de är vakna.

Även i lägenheten kan ju Johanna sagt att de ska hålla ner rösterna, eftersom det är lyhört. Det är ändå mitt i natten. Det kan tyda på planering, att hon/de inte vill att någon i efterhand ska minnas ett bråk i lägenheten mitt i natten.

Jag gissar att de suttit och pratat ett tag lågt i köket och att Tove sen kanske frågar ”Vad är klockan?” - jag vill minnas att Johanna sa att Toves mobil låg i hennes väska i hallen - varpå Maja kollar tiden på sin mobil kl 02:33. ”Ojdå, dags att gå hem” säger Tove, reser sig och blir överfallen i hallen och inputtad i badrummet av Johanna och Maja, som själva sen hoppar in dit. Tumult uppstår, Tove försöker ta sig ut från badrummet och det är anledningen till att Johanna fäller henne bakifrån. Maja är med och håller Tove i schack när Johanna fått ner henne på golvet.

Nåt liknande tror jag har hänt. Överfallet måste ha gått ganska snabbt eftersom det inte hörts några skrik.
Citera
2023-07-26, 14:46
Medlem
Alltså den där livstidsdomen på Johanna är ett skämt
Citera
2023-07-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Nu när våran Avel har visat polisen hur man får fram inte bara starttider utan även sluttider i Majas hälsoapp så ligger hon risigt till, ja. Det är dessutom BEVIS, inte indicier.

Detta med avsaknaden av röster och dessutom bristen på motvärnsskador är något att ta fasta på. Men hon KAN ha varit med i badrummet utan att göra något

Det börjar se riktigt illa ut för Maja. För den som aldrig behövt ta ansvar, ofta har skyddat sig med lögner, som inte får några konsekvenser i hemmet - får nu veta vad detta innebär när fallet tas upp i HR.

Ja, troligen kommer hon fällas hon också.

Du drar felaktiga slutsatser kring vad bevis är.

Tingsrätten har gjort fel. Det kommer de bli varse i HR.

Att Maja fabulerar kring sina många sömntillfällen spelar ingen roll. Hon hittar på för att inte gola ner sin enda vän.

Att Maja inte var på toaletten när Johanna ensam stryper Tove kommer HR inte kunna bevisa bort som TR gjorde.

Rådmannen är helt ute och cyklar då han tar grannens tidsuppgifter som säkra. Det är också tokigt att binda någon till ett mord genom appar. Rådman en ville binda Maja till något hon inte varit med om att utföra.

Inga vittnen är säkra.
Citera
2023-07-26, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

Att Maja fabulerar kring sina många sömntillfällen spelar ingen roll. Hon hittar på för att inte gola ner sin enda vän.

Att Maja inte var på toaletten när Johanna ensam stryper Tove kommer HR inte kunna bevisa bort som TR gjorde.

Rådmannen är helt ute och cyklar då han tar grannens tidsuppgifter som säkra. Det är också tokigt att binda någon till ett mord genom appar. Rådman en ville binda Maja till något hon inte varit med om att utföra.

Inga vittnen är säkra.
Så Maja vet mer än hon berättar alltså?
Citera
2023-07-26, 14:58
Medlem
Ms Hälsaapp registrerade alltså futtiga 33 steg mellan 02:19:39 och 02:26. Kan det vara visningen av lägenheten som J nämner?

Kan det vara så att T och J satt i köket och pratade fram till 02:19. Och att M kanske vilade eller något annat. Sen när T och J pratat klart visar J lägenheten. Här följer M med och sen kommer de till badrummet och mordet sker. Upplåsningen av telefonen 02:33 kan vara direkt efter mordet.
Citera
2023-07-26, 14:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror som Zurfarn, att dom alla tre satt i köket och pratade lugnt. Tove ville gå hem 02:33 och då kollar M på sin mobil. Därefter följer J och M med T till hallen och överfaller henne genom att putta in henne i badrummet, alt att T behöver kissa innan hon ska hem och dom tar henne när hon är på väg ut från toaletten.

Jag tror varken J eller M hade sina telefoner i någon ficka, utan dom la ner den någonstans i lägenheten direkt när dom kom dit.
Det är ett tänkbart scenario. Men jag förstår inte varför hon skulle hämta tfn 2.19, mitt i samtalet.

Kanske M stod utanför och höll dörren så att T inte skulle kunna komma ut?
Senast redigerad av sybel 2023-07-26 kl. 15:13. Anledning: Edit:
Citera
2023-07-26, 15:00
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

Inga vittnen är säkra.

Teknisk bevisning i sig är just bevis. Man kan inte mygla sig in i telefonen och ändra på det, hur insatt man än är gällande sådant.
Citera
2023-07-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jo men hon har väl redan själv berättat att hon var uppe och gick? Är det att dom menar att mordet skedde när hon var uppe? Att det antingen handlar om sova eller mörda? Försöker bara förstå.

Är det tre domare i en hovrätt och en i tingsrätt? Ja vi får se om Majas advokat lyckas skapa fler tvivel kring vad som hänt eller ej. Blir spännande iallafall!

Åklagaren menar ju att stegserie nr 2, 02:43 när M påstår att hon går till toaletten borde resulterat i att hon antingen klampar rakt in i mordet alt ser Toves döda kropp i badrummet. Den nya bevisningen visar främst på att Maja inte sov 02:33 som hon påstår, samt att stegserie nr 2 som pågår i 5 minuter inte stämmer överens med Majas påstådda badrumsbesök.

I tingsrätten är det tre nämndemän under ledning av en juristdomare och i HR är det två nämndemän och tre juristdomare.
Citera
2023-07-26, 15:04
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
https://www.expressen.se/nyheter/ny-bevisning-i-tove-fallet-visar-18-aringens-logn/

Ny bevisning visar att Maja har ljugit angående sovandet!

Yes! Hon är en lögnare rakt igenom
Citera
2023-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Åklagaren menar ju att stegserie nr 2, 02:43 när M påstår att hon går till toaletten borde resulterat i att hon antingen klampar rakt in i mordet alt ser Toves döda kropp i badrummet. Den nya bevisningen visar främst på att Maja inte sov 02:33 som hon påstår, samt att stegserie nr 2 som pågår i 5 minuter inte stämmer överens med Majas påstådda badrumsbesök.

I tingsrätten är det tre nämndemän under ledning av en juristdomare och i HR är det två nämndemän och tre juristdomare.

Okej då förstår jag mer. Då lär väl själva tiden för mordet och det faktiska deltagandet i mordet stå i fokus att väcka tvivel om för hennes advokat nu. Och inte bara luta sig åt själva sömnen. Kan man ana. Undrar hur det skall gå för Johanna och Clea.
Citera
2023-07-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har också funderat lite på det där att det är tyst. Jag tänker att Johanna kan ha sagt ”Vi måste vara tysta” redan när de kommer till porten, för grannarna har ju inte hört något från trappan trots att de är vakna.

Även i lägenheten kan ju Johanna sagt att de ska hålla ner rösterna, eftersom det är lyhört. Det är ändå mitt i natten. Det kan tyda på planering, att hon/de inte vill att någon i efterhand ska minnas ett bråk i lägenheten mitt i natten.

Jag gissar att de suttit och pratat ett tag lågt i köket och att Tove sen kanske frågar ”Vad är klockan?” - jag vill minnas att Johanna sa att Toves mobil låg i hennes väska i hallen - varpå Maja kollar tiden på sin mobil kl 02:33. ”Ojdå, dags att gå hem” säger Tove, reser sig och blir överfallen i hallen och inputtad i badrummet av Johanna och Maja, som själva sen hoppar in dit. Tumult uppstår, Tove försöker ta sig ut från badrummet och det är anledningen till att Johanna fäller henne bakifrån. Maja är med och håller Tove i schack när Johanna fått ner henne på golvet.

Nåt liknande tror jag har hänt. Överfallet måste ha gått ganska snabbt eftersom det inte hörts några skrik.

Det tror jag stämmer! Och detta är ju inget Maja gärna berättar då det pekar på överläggning. Har också ett minne av att J säger att T s mobil låg i hennes väska eller jacka. Ingen nämnder att den är framme vid något tillfälle i lägenheten iaf, och då har M en anledning att väcka sin telefon för att kolla klockan åt T.

Jag ser ditt beskrivna händelseförlopp som det mest troliga, utan att gå in i allt för detaljerade uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in