2023-07-26, 16:53
Medlem
Bra jobbat Avel!! Otroligt imponerande!
Citera
2023-07-26, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Låter rimligt. Skulle också kunna förklara varför brottet skedde vid just toaletten, att de väntade på att Tove öppnade dörren. Utöver att badrummet är bra ur forensisk synpunkt.
Jag tänkte också att de kan ha väntat på att överraska henne när hon kom från toan. Möjligen kan händelsen från Nöjet ha inspirerat en tanke att Tove ska hamna på rygg så att tjejerna kan få övertag på henne genom att de är två mot en. Men om Johanna har fällt Tove bakifrån så måste Johanna ha varit placerad bakom Tove.
Citera
2023-07-26, 16:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En sak som jag tänker på är att Johanna och Maja behövt ha nån tid för gemensam planering. Ett par minuter räcker. Jag tror inte att det skedde vid Nöjet, för de var inte säkra på att få med sig Tove där. Antagligen gick Tove på toa nån gång under tiden i Johannas lägenhet, och då improviserade tjejerna fram planen. De var tvungna att vara snabba för Johanna ville inte att Tove skulle hinna skrika och föra oväsen. Därför tror jag att de hade nån kort överläggning om hur de skulle göra för att överraska henne.

Citat:
Låter rimligt. Skulle också kunna förklara varför brottet skedde vid just toaletten, att de väntade på att Tove öppnade dörren. Utöver att badrummet är bra ur forensisk synpunkt.

Fast vänta, jag har ett bestämt minne av att Toves urinblåsa tömdes i samband med att hon dog. Vilket talar emot att hon precis gått på toa. Så om de har planerat när Tove gått på toa så borde det ha gått en liten stund tills mordet så att blåsan hann fyllas på igen
Citera
2023-07-26, 17:00
Medlem
flashmaners avatar
Helt otroligt. Fullständigt makalöst. Vem hade någonsin kunnat ana detta.

Åklagaren har jag återkommande kritiserat för att han underlåtit sig vissa utredningsåtgärder. Jag har bland annat påstått att det tycks bero på att han riskerar hitta bevis som talar emot hans påståenden och då framförallt om Majas skuld. Och att detta inte är i linje med hans uppdrag som objektiv utredningsledare.

Åsså vidtar han då till sist en ytterligare utredningsåtgärd efter mycket kritik och ifrågasättande i media.

Och så är det precis det som händer.

Åklagare Rullman presterar ett bevis som friar Maja helt från hans anklagelse om mord.

Åklagaren påstår att Maja höll i Toves armar vid mordet som genomfördes vid 0230, och tog flera minuter.

Nu har vi fått teknisk bevisning som klart och tydligt visar att Maja inte kan ha hållit i Toves armar, för då var hon upptagen med att fingra på sin mobil.

Helt otroligt, jag hade aldrig trott att jag skulle få så rätt.
Citera
2023-07-26, 17:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Åklagaren har jag återkommande kritiserat för att han underlåtit sig vissa utredningsåtgärder. Jag har bland annat påstått att det tycks bero på att han riskerar hitta bevis som talar emot hans påståenden och då framförallt om Majas skuld. Och att detta inte är i linje med hans uppdrag som objektiv utredningsledare.

Åsså vidtar han då till sist en ytterligare utredningsåtgärd efter mycket kritik och ifrågasättande i media.

Åklagare Rullman presterar ett bevis som friar Maja helt från hans anklagelse om mord.

Åklagaren påstår att Maja höll i Toves armar vid mordet som genomfördes vid 0230, och tog flera minuter.

Nu har vi fått teknisk bevisning som klart och tydligt visar att Maja inte kan ha hållit i Toves armar, för då var hon upptagen med att fingra på sin mobil.

Det handlar om en period på 17 minuter som behöver kunna inrymma en fasthållning och två upplåsningar av en mobil. Dvs inga som helst problem. Så nej, det här visar endast ännu tydligare att Maja är delaktig.

Men snyggt försök
Citera
2023-07-26, 17:08
Avslutad
Citat:
Fast vänta, jag har ett bestämt minne av att Toves urinblåsa tömdes i samband med att hon dog. Vilket talar emot att hon precis gått på toa. Så om de har planerat när Tove gått på toa så borde det ha gått en liten stund tills mordet så att blåsan hann fyllas på igen
Just det, det var väl Johanna som uppger att det kom urin och att de torkade golvet. (Dock vill jag minnas från rättsläkarens rapport att det fanns urin i Toves blåsa.) Jag tänker ändå att Maja och Johanna måste ha pratat sig samman nån minut vid nåt tillfälle. Hm. Nån har tidigare framför teorin att tjejerna överraskade Tove när hon var på toa, eftersom hennes byxor var uppknäppta när hon hittades. De kanske stormade in när hon satt på toa?
Citera
2023-07-26, 17:10
Avslutad
Citat:

När har Rullman preciserat tiden till exakt 02:30? Källa tack.
Citera
2023-07-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag plockade lite russin ur kakan.
Det första J sa om Ms deltagande var att hon rört vid T. Då tänkte jag att det kanske var M som först tog tag i T, kanske knuffade tillbaka henne på klosetten. T kan då ha undrat vad fan de höll på med.
M förnekar att hon varit på toa under mordet och påstår att J låst dörren. Kanske M backade ut efter knuffen, stängde och höll för dörren.

Det skulle förvåna mig mycket om det visar sig vara Maja som inledde överfallet. Tidigare har det alltid varit J som tagit första steget med M hack i häl. Som du vet sedan innan ser jag det inte som möjligt att J och T ensamma befunnit sig i badrummet. Det mest logiska för mig är att J överraskade T med att fälla henne på toaletten eller precis vid ingången till den. M var införstådd med vad som var på väg att hända, och stod redo att hoppa in, vilket hon också gjorde precis efter fällningen.

Att Maja säger att Johanna låste dörren tror jag bara är ett försök av henne, att avskärma sig från badrummet.
Citera
2023-07-26, 17:22
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ja och nej. Att båda är delaktiga är såklart högst sannolikt. Man bör dock tänka på att Johanna - utifrån sin juridiska sits, dvs att hon av diverse anledningar tvingats ta ansvar för dödandet och därför bara kan arbeta inom denna begränsade ram - är nödgad att hitta på en historia som i möjligaste mån mildrar händelseförloppet. Frågar du mig så var det fråga om ett rent överfall som på givet tecken utfördes i nån form av samförstånd av de båda personerna. Johanna kan dock inte gärna säga detta och begränsas därför till att som mest beskriva Majas del i det hela som nån form av fasthållning som skulle stoppa att Tove ströp Johanna. Johannas historia skulle jag alltså beskriva som sann i andemeningen, men inte nödvändigtvis eller uttömmande i dess konkreta innehåll
Johanna stormtrivs i fängelse så hon skulle nog tagit på sig hela uppgiften om det inte var så att hon sa sanningen. Förstår inte hur folk kan tro annat än att negern var med och dödade. Dessutom tror jag inte att en som håller på att stryper kollar in exakt var den andra håller greppet och hur. Det här mordet sker under starka känslor och stress så att hålla reda på alla detaljer är en utopi.

Samma med grannen och hans exakta klockslag som inte heller stämmer då det framkommit att mördarna inte hann göra allt det som sagts på 2 minuter. Nu kanske det blir lite mer klarhet efter att dom tömt Majas telefon med nya rön och lögnhalsen får svårare och svårare att ljuga om sitt sovande. Tror mer på stryparen än sömntutan i den här historien.
Citera
2023-07-26, 17:31
Medlem
Citat:
En sak som jag tänker på är att Johanna och Maja behövt ha nån tid för gemensam planering. Ett par minuter räcker. Jag tror inte att det skedde vid Nöjet, för de var inte säkra på att få med sig Tove där. Antagligen gick Tove på toa nån gång under tiden i Johannas lägenhet, och då improviserade tjejerna fram planen. De var tvungna att vara snabba för Johanna ville inte att Tove skulle hinna skrika och föra oväsen. Därför tror jag att de hade nån kort överläggning om hur de skulle göra för att överraska henne.

Innan FUP kom var jag övertygad om att det skett digital kommunikation mellan J och M där dom planerade överfallet. Men där hade jag fel! Men nån sorts planering tror jag starkt på, just för att det inte hördes några höga röster eller skrik, samt det snabba agerandet efter mordet tycker jag också tyder på mental förberedelse. Inte alls det dom själva säger, när dom använder uttryck som frös till och och var i chock.

Tove pratade med sin pojkvän i telefon precis innan dom gick in lägenheten. Där fanns också möjlighet till en kort överläggning mellan J och M utan att T skulle höra.
Citera
2023-07-26, 17:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag har helt missat att det kommit in nya uppgifter!

Om man kan komma närmare en dödstidpunkt för Tove, vid 02:33 tiden, då visar det visserligen att Maja varit vaken, men mobilen har ju inte rört sig.

Nu säger Majas försvarare att detta inte var några nya uppgifter för honom, de har ju haft tillgång till mobilen.

Han säger ju också att det inte är korrekt att säga att mobilen varit upplåst, utan mer att det är som att screenen blivit ljuslagd, såsom den blir om man rör vid den, eler kollar klockan.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-bemoter-advokaten-nya-beviset-mot-18-aringen

Jag kan inte se att detta skulle förändra så mycket mer för Maja, men man skulle väl vilja se hela stegserierna, inte bara start och sluttid.

Gillberg ville ju inte yttra sig innan de nya bevisen kommit till räten, men ny har han alltså gjort det. Kanske finns dessa nu hos hovrätten?

Jag tror inte att det här bevisar på att Mja varit inne i ett badrum och hållit några händer?
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-26 kl. 17:42.
Citera
2023-07-26, 17:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Just det, det var väl Johanna som uppger att det kom urin och att de torkade golvet. (Dock vill jag minnas från rättsläkarens rapport att det fanns urin i Toves blåsa.)

Just det ja, det sa rättsläkaren. Kollade FUP och hon fann 90 ml i blåsan. Hittar inget om urin på kläder eller om man ens kollat efter det.

Citat:
Hm. Nån har tidigare framför teorin att tjejerna överraskade Tove när hon var på toa, eftersom hennes byxor var uppknäppta när hon hittades. De kanske stormade in när hon satt på toa?

Så skulle det kunna vara. Att Tove "kissat på sig" skulle kunna vara ett påhitt av Johanna att förklara eventuella urinrester på Tove av denna anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in