2023-07-26, 13:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är det märkliga att hon tar fler steg/min i den senare stegserien?

Tror inte man ska överanalysera det här med stegserien då den inte verkar vara helt pålitlig. Men själva aktiviteten i sig går ju inte att snacka bort. Tiden som Maja påstås ha sovit på, har nu krympt till 10 min. Precis dom 10 minuterna som mordet pågick. Det är orimligt att under dessa 10 min missa en hög duns som får grannens tak att skaka och flera andra ljud, samt en dörrklocka som ringer 2 gånger. Inte ens med ett läkarintyg på narkolepsi skulle detta bli trovärdigt.

Och dessutom ska Johannas förflyttningen av kroppen till förrådet eller walkincloseten klämmas in på dessa 10 min. I den senare stegserien går hon ju runt 5 min i lägenheten. Varför ser hon då inte kroppen? Varför hör inte grannen några fotsteg från den fulla, vingliga Maja? Hur orkar hon hålla sig vaken i 5 min när hon enligt henne själv däckar direkt när hon kommer till lägenheten, somnar på direkten efter första toabesöket, somnar mellan tuggorna, somnar i bilen medans J bränner kroppen.
Det märkliga är att hon inte tar mer än 5 eller 9 steg på en minut, så hur pålitliga tiderna är kan man sätta frågetecken för.

Det nya, som är intressant är att hon väcker tfn 2.33. Om M deltar i mordet, har det då skett antingen någon gång mellan 2.26 och 2.33 eller 2.33 till 2.43. Oavsett vilket förefaller det långsökt att hon skulle sovit/ varit frånkopplad, då där är avbrott mellan stegserierna. Där backar jag, så ganska säkert har hon mer att förtälja.

En tanke som slår mig är varför hon över huvud taget har tfn med sig och tänder skärmen i anslutning till mordet om hon nu ska och har deltagit? Jag kan tycka att tankarna borde varit på annat håll än på mobilen.
Citera
2023-07-26, 13:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Under 17 minuter hinner man både hålla fast och öppna mobilen 2 ggr. Man kan däremot inte sova och inte höra dödskamp och likflytt under samma omständigheter. Inte sant?
Nej, att hon varken skulle sett eller hört låter inte särskilt troligt.
Citera
2023-07-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det som det bevisar är att Maja ljugit om sovandet, men det bevisar fortfarande inte att hon var med under själva mordet.

Jag tror som jag trott tidigare, att Maja inte var med men att hon säkert hört vad som hände men låtsats sova.

Oavsett om hon var med eller inte så hoppas jag att hon kan öppna upp för SANNINGEN nu, som hon gjorde med dumpningen av kroppen då de la fram nya bevis.

Var hon med inne på toan, berätta vad som hände!
Var hon inte med men hört vad som hänt berätta!
Hahaha helt jävla otroligt att du skulle kunna lita på något nytt hon påstår!
Citera
2023-07-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Vettigt sammanfattat.

Som sagt - rita gissa spring håller inte i en domstol. Vi är inte i Södern under Ku Klux Klans glada dagar där närmaste neger fick dingla i träden utan någon form av bevisning, utan i Sverige där vi sätter en hög tilltro till rättvisan. Det är alltid bättre om en skyldig släpps fri än att en oskyldig blir fälld. Därför friar vi hellre än fäller.

Jag är inte säker på M:s skuld eller oskuld men vi måste hålla oss till vedertagna juridiska principer, just de principer som domaren helt bortsett från. Tydligtvis är domaren säker på sin sak och vet mer än alla andra tillsammans för om det funnits minsta lilla tvivel måste han fria. Vad nämndemännen tycker och tänker är oväsentligt. De är i händerna på en psykopat.

Två livstidsdomar på två unga tjejer för ett litet fyllebråk är en fruktansvärd utveckling av rättvisan. Våra lagar skrevs på 1300-talet (de Gamla västgötalagarna) och reviderades på 1700-talet till Svea Rikes lagar och har sedan dess finslipats. Vi har tidigare haft ett fantastiskt system men numera anpassar vi oss till importerad kriminalitet och det ger råbarkade samvetslösa psykopater som domaren i målet möjlighet att utdöma straff som för bara några år sedan skulle vara utopiska.

Sådana elaka imbecilla skithögar som han lever dessvärre länge och ju mer skada de tillför andra desto längre lever de. Livsbränslet är alltid att skada andra. Här borde rättssystemet ha ett system att diskvalificera sådan individer utöver justitieombudsmannen som är extremt feg.

Om M blir friad i HR anser jag att det är på sin plats att utreda alla hans domar, samt inkomma med en JO-anmälan kollektivt.
Hur längesen var det du ”fragglade” runt i juridiken egentligen? Minsta tvivel räcker inte för att fria och återigen, det är ett indiciemål. Läs på, se helheten.
Citera
2023-07-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Alltså jag är kanske fortfarande trög angående dagens artiklar. Men Maja har väl oavsett redan berättat att det som hennes mobil har visat? Att hon är uppe och går två gånger. Antar att jag får rulla ut några meter papper och göra två tidslinjer.

Tingsrätten ansåg inte Majas historia om sömn som trovärdig. Och detta innan dom nya uppgifterna var tillgängliga. På enkelt svenska ansåg rätten att hon ljög, att hon inte kunnat sova sig igenom ett mord och två dörrklockeringningar.

Vissa här på flashback trodde dock på M, att hon faktiskt lyckades sova sig igenom mordet, dörrklockan och en ev förflyttningen av kroppen. Då fanns det ett tidsfönster på 24 min (02:19-02:43). Nu har den tiden krympt till 10 min (02:33-02:43).

Det finns säkert fortfarande några som tror på M, att stegserien är felaktig, att hon skakat telefonen i sömnen, att hon klev över liket i sömnen, att J för att hämnas på M tog hennes telefon och gick runt för att det skulle se ut som hon var vaken. Eller kanske att M låg i vindsförrådet och skakades in mobil. För i lägenheten fick hon inte komma in i, för där ville J vara själv och mörda T.

Tingsrätten ansåg att beviskraven för mord uppnåddes för både J och M. Då ligger förklaringsbördan på J och M. Majas förklaring höll inte. Och dom nya bevisen som sågar M s påstådda sömn gör henne knappast mer trovärdig. Bilden av henne som skyldig förstärks.
Citera
2023-07-26, 13:55
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Kanske Avel har en framtida tjänst på IT avdelningen hos polisen att vänta?

Helt klart intressant info, vart framgår det att mobilen låses upp 02:33?

02:19- 02:26 kan som sagt stämma bra in på det Maja sagt, att hon gick förbi köket o Tove satt kvar o sen toa för att sen lägga sig igen kl 02:26.

andra stegserien kan vara som hon sagt med att Johanna väcker henne o hon går till toa, kissar eller whatever sen tillbaks.

Att hon inte sovit tycker jag är rätt bevisat nu (jag har själv funderat ang sovandet och att det kunde vara att hon hört allt men "stängt av" eller "låtsas inte höra".

om mordet begicks runt 02:33 behöver det inte betyda att hon var med inne på toan men helt klart vaken.
Det kan tex vara så att hon hört att Tove var på väg att gå och att det blev bråk, och att hon låste upp mob för att kolla klockan.

Jag är beredd att erkänna mig fel om det visar sig att hon var med inne på toan men vill än så länge ha lite starkare bevis än att det nu är så gott som bevisat att hon ej sov.

OM hon var med på toaletten och låst upp sin telefon så betyder det att hon haft mobilen på sig,
AVEL? hur funkar stegräknaren då om hon rör sig smått (inne på toaletten?) sätter/ställer sig/ändrar riktning?

Detta kan ju annars vara ett bevis på att hon INTE var med inne på toaletten, men att hon hört mer än vad hon sagt.

Tror att Maja har hört. Om hon inte stod som frastfusen i badrummet, oförmögen att röra sig en millimeter så måste hon iaf ha hört från sovalkoven att något var på G. "Nu bråkar de igen", tänkte hon och satte på sig hörlurarna med dunkadunka? Sen blev hon chockad när hon så småningom insåg att Tova var död.

En av flera saker som ligger Maja i fatet är hennes ovana att ofta ta till lögner för att slippa bannor och tjat. Detta har växt fram i hennes familj, som inte velat pressa sin lilla flicka som led av en mängd diagnoser.

Johanna gör allt för att dela mordet med Maja och har till sin hjälp olika värdeord i sammanhanget: Vi och 10 sekunder är två av dessa.
Citera
2023-07-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Vi fick bara kaksmulor när det hände, jag satt med tre fönster uppe i alla dagar, P4 Jönköping, Expressen och Aftonbladet, ljudfilerna på tuben är kompletta.

Googla P4 Jpk om du måste, den var bäst.

Ok, tack, då letar jag där. Lokalradion liverapporterade i text alltså. Lite bakvänt ändå väl

Om jag sedan vill lyssna på tjejernas vittnesmål, vilka ljudfiler på tuben är bäst att lyssna på då?
Citera
2023-07-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det märkliga är att hon inte tar mer än 5 eller 9 steg på en minut, så hur pålitliga tiderna är kan man sätta frågetecken för.

Det nya, som är intressant är att hon väcker tfn 2.33. Om M deltar i mordet, har det då skett antingen någon gång mellan 2.26 och 2.33 eller 2.33 till 2.43. Oavsett vilket förefaller det långsökt att hon skulle sovit/ varit frånkopplad, då där är avbrott mellan stegserierna. Där backar jag, så ganska säkert har hon mer att förtälja.

En tanke som slår mig är varför hon över huvud taget har tfn med sig och tänder skärmen i anslutning till mordet om hon nu ska och har deltagit? Jag kan tycka att tankarna borde varit på annat håll än på mobilen.

Jag tror som Zurfarn, att dom alla tre satt i köket och pratade lugnt. Tove ville gå hem 02:33 och då kollar M på sin mobil. Därefter följer J och M med T till hallen och överfaller henne genom att putta in henne i badrummet, alt att T behöver kissa innan hon ska hem och dom tar henne när hon är på väg ut från toaletten.

Jag tror varken J eller M hade sina telefoner i någon ficka, utan dom la ner den någonstans i lägenheten direkt när dom kom dit.
Citera
2023-07-26, 14:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Lyssna här vid 01:09

P4 Jönköping
Inför hovrätten – polisen går igenom telefonerna igen
14 jul kl. 05.02

https://sverigesradio.se/artikel/infor-hovratten-polisen-gar-igenom-telefonerna-igen

Haha härligt! fan Avel är grym!
Citera
2023-07-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tror att Maja har hört. Om hon inte stod som frastfusen i badrummet, oförmögen att röra sig en millimeter så måste hon iaf ha hört från sovalkoven att något var på G. "Nu bråkar de igen", tänkte hon och satte på sig hörlurarna med dunkadunka? Sen blev hon chockad när hon så småningom insåg att Tova var död.

En av flera saker som ligger Maja i fatet är hennes ovana att ofta ta till lögner för att slippa bannor och tjat. Detta har växt fram i hennes familj, som inte velat pressa sin lilla flicka som led av en mängd diagnoser.

Johanna gör allt för att dela mordet med Maja och har till sin hjälp olika värdeord i sammanhanget: Vi och 10 sekunder är två av dessa.

En otäck detalj är att grannen inte hörde några röster som han normalt sett brukar när J kommer hem efter krogen med folk. Jag köper att han inte hör röster som kommer från J s kök i normal samtalston. Men om J och T skulle bli arga och börja argumentera så höjs rösten och ofta skriker tjejer högt när någon attackerar dom och får ont. Skulle Maja passivt stå och se på borde även hon skrika, sluta eller vad fan gör ni eller liknande.

Att det är knäpptyst tyder ju på ett samförstånd mellan J och M där båda redan innan vet vad som ska ske. Inga höga röster eller skrik dom emellan hörs under dom minuter som överfallet pågår.
Citera
2023-07-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ok, tack, då letar jag där. Lokalradion liverapporterade i text alltså. Lite bakvänt ändå väl

Om jag sedan vill lyssna på tjejernas vittnesmål, vilka ljudfiler på tuben är bäst att lyssna på då?

Johannas vittnesmål, börja där.
https://youtu.be/m880flvjuzs

Alla uppspelningar finns förutom slutpläderingarna, varför vet jag ej.

PrimeCrime har sen finns det andra aktörer, men det är samma ljudfiler från Eksjö tingsrätt.
Rättegångspodden har endast axplock men Ni*ls *ergman förklarar då mellan varven.
Förhörsrummet spelar upp förhör genom dramatisering men också bara det viktigaste.

Lycka till!
Citera
2023-07-26, 14:33
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En otäck detalj är att grannen inte hörde några röster som han normalt sett brukar när J kommer hem efter krogen med folk. Jag köper att han inte hör röster som kommer från J s kök i normal samtalston. Men om J och T skulle bli arga och börja argumentera så höjs rösten och ofta skriker tjejer högt när någon attackerar dom och får ont. Skulle Maja passivt stå och se på borde även hon skrika, sluta eller vad fan gör ni eller liknande.

Att det är knäpptyst tyder ju på ett samförstånd mellan J och M där båda redan innan vet vad som ska ske. Inga höga röster eller skrik dom emellan hörs under dom minuter som överfallet pågår.

Nu när våran Avel har visat polisen hur man får fram inte bara starttider utan även sluttider i Majas hälsoapp så ligger hon risigt till, ja. Det är dessutom BEVIS, inte indicier.

Detta med avsaknaden av röster och dessutom bristen på motvärnsskador är något att ta fasta på. Men hon KAN ha varit med i badrummet utan att göra något

Det börjar se riktigt illa ut för Maja. För den som aldrig behövt ta ansvar, ofta har skyddat sig med lögner, som inte får några konsekvenser i hemmet - får nu veta vad detta innebär när fallet tas upp i HR.

Ja, troligen kommer hon fällas hon också.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-26 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in