2023-07-26, 12:01
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Say what? vart står det att flashbackare hjälpte polisen?

Lyssna här vid 01:09

P4 Jönköping
Inför hovrätten – polisen går igenom telefonerna igen
14 jul kl. 05.02

https://sverigesradio.se/artikel/infor-hovratten-polisen-gar-igenom-telefonerna-igen
Citera
2023-07-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johannas tidslinje går inte ihop. Å ena sidan har hon gått runt i lägenheten ”länge” efter mordet, å andra sidan hör hon grannens påringning under mordet vilket sker runt 02:35-02:40. Det finns inte tid att gå runt i lägenheten ”länge”. Johanna försöker mest troligt få in i berättelsen att hon är chockad efter att Tove dör och går runt och inte vet vad hon ska göra. Hon försöker mildra sin avsikt i berättelsen, men hon får inte ihop alla delar. Majas sovande går inte ihop med mobilanvändningen.

Kommer dom hem vid strax innan 02? Nej Majas sovande har jag tvivlat på större delen av tiden. Men jag har inte tagit hennes lögn om det för deltagande i mord. Hur som helst är det ju bra att det kommer fram fler uppgifter från natten för Toves skull och för klargörandets skull. Om det räcker rent juridiskt för att Maja skall kunna dömas för mord så gör det, annars inte. Nu är det ju snart dags.
Citera
2023-07-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det som det bevisar är att Maja ljugit om sovandet, men det bevisar fortfarande inte att hon var med under själva mordet.

Jag tror som jag trott tidigare, att Maja inte var med men att hon säkert hört vad som hände men låtsats sova.

Oavsett om hon var med eller inte så hoppas jag att hon kan öppna upp för SANNINGEN nu, som hon gjorde med dumpningen av kroppen då de la fram nya bevis.

Var hon med inne på toan, berätta vad som hände!
Var hon inte med men hört vad som hänt berätta!

Det undanröjer effektivt det enda försvaret egentligen framhåller som rimligt tvivel. Att MH skulle varit vaken och hört mordet är ännu mer orimligt, naturligvis. Det förstår ju till och med den hyfsat svagbegåvade MH.
Citera
2023-07-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Lyssna här vid 01:09

P4 Jönköping
Inför hovrätten – polisen går igenom telefonerna igen
14 jul kl. 05.02

https://sverigesradio.se/artikel/infor-hovratten-polisen-gar-igenom-telefonerna-igen

Coolt. Grymt Avel!
Citera
2023-07-26, 12:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det din reflektion efter att Maja har beslagits med lögn om sitt sovande?
Jag har gjort ett tillägg om sovandet som lögn.
Citera
2023-07-26, 12:19
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men domen var enhällig, ingen hade avvikande bedömning och reserverade sig. Och sett till tolkningar och åsikter i tråden, förefaller majoriteten kommit till samma slutsats.

Onekligen pekar det som framkom i rätten sammantaget som samförstånd, en hatdriven med följeslagare, tre in och två bär ut den tredje för vidaretransport och gömmande. Därefter månader av lögner.

Om man däremot värderar indicierna var för sig före slutsatsen blir bilden en annan. Varje indicium behöver tolkas, inget är givet, vilket ger underlaget en bräcklig grund.
Om man, vid tolkningen, dessutom helt bortser från J och Ms förutsättningar, personligheter och destruktiva bindning förefaller allt solklart, men om man tar dem i beaktande uppstår många frågetecken och bilden blir genast grumlig.

Vettigt sammanfattat.

Som sagt - rita gissa spring håller inte i en domstol. Vi är inte i Södern under Ku Klux Klans glada dagar där närmaste neger fick dingla i träden utan någon form av bevisning, utan i Sverige där vi sätter en hög tilltro till rättvisan. Det är alltid bättre om en skyldig släpps fri än att en oskyldig blir fälld. Därför friar vi hellre än fäller.

Jag är inte säker på M:s skuld eller oskuld men vi måste hålla oss till vedertagna juridiska principer, just de principer som domaren helt bortsett från. Tydligtvis är domaren säker på sin sak och vet mer än alla andra tillsammans för om det funnits minsta lilla tvivel måste han fria. Vad nämndemännen tycker och tänker är oväsentligt. De är i händerna på en psykopat.

Två livstidsdomar på två unga tjejer för ett litet fyllebråk är en fruktansvärd utveckling av rättvisan. Våra lagar skrevs på 1300-talet (de Gamla västgötalagarna) och reviderades på 1700-talet till Svea Rikes lagar och har sedan dess finslipats. Vi har tidigare haft ett fantastiskt system men numera anpassar vi oss till importerad kriminalitet och det ger råbarkade samvetslösa psykopater som domaren i målet möjlighet att utdöma straff som för bara några år sedan skulle vara utopiska.

Sådana elaka imbecilla skithögar som han lever dessvärre länge och ju mer skada de tillför andra desto längre lever de. Livsbränslet är alltid att skada andra. Här borde rättssystemet ha ett system att diskvalificera sådan individer utöver justitieombudsmannen som är extremt feg.

Om M blir friad i HR anser jag att det är på sin plats att utreda alla hans domar, samt inkomma med en JO-anmälan kollektivt.
Citera
2023-07-26, 12:21
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Kommer dom hem vid strax innan 02? Nej Majas sovande har jag tvivlat på större delen av tiden. Men jag har inte tagit hennes lögn om det för deltagande i mord. Hur som helst är det ju bra att det kommer fram fler uppgifter från natten för Toves skull och för klargörandets skull. Om det räcker rent juridiskt för att Maja skall kunna dömas för mord så gör det, annars inte. Nu är det ju snart dags.
Vad finns det för anledning för Maja att ljuga då hon riskerar ett väldigt långt straff.
Hade hon inte varit delaktig i själva dödandet så hade hon sjungit ut om vad Johanna gjorde med Tove, det ingår liksom i hennes modus.
Citera
2023-07-26, 12:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Vad är det som ser märkligt ut?
Takten hon har gått i, då hon endast tar några få steg varje minut. Det stämmer helt enkelt inte med en sammanhållen stegserie.
Citera
2023-07-26, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja det där är vad vi VET just nu.

Låt säga att hon är med inne på toan. 02:18-02:26 har hon på sig sin mobil
kl 02:33 har hon sin mobil, endast upplåsning, inga steg
02:43 har hon sin mobil på sig.

Om mordet skett runt 02:33-02:35 då måste hon ha telefonen nära men inte på sig (beroende på om stegräknaren visar om man sätter/ställer sig upp/flyttar på sig på tex ett golv)

teori/alternativ 1: Så har hon varit med på mordet måste hon gått och lagt ifrån sig telefonen kl 02:26, för att sen gå till telefonen 02:33 och låsa upp den (kolla klockan?) och sen tillbaka till toaletten för att fortsätta medverka i mordet. och sen kl 02:43 när Johanna åker till donken gått och hämtat telefonen igen för att gå det stegräknaren visar.
lämnar man verkligen mitt i ett mord för att låsa upp telefonen är min fråga då?

Teori/alternativ 2: Hon har mobilen med sig in på toaletten men lägger ifrån sig den inne på toaletten kl 02:26, kl 02:33 tar hon sin telefon för att kolla klockan mitt i mordet. mobilen ligger kvar inne på toaletten till kl 02:43.
Skulle kunna vara så, men låter konstigt att hon skulle lägga ifrån sig den istället för att ha den på sig?

Teori/alternativ 3: Hon har den på sig hela tiden men stegräknaren visar inget mellan 02:26-02:43 för att hon är relativt still inne på toaletten.
Denna teori tror jag inte på då stegräknaren borde visat något.

Teori/alternativ 4: Hon går upp ur sängen kl 02:18, går förbi köket där Tove och Johanna sitter för att gå vidare till toaletten (hennes vittnesmål) kissar/bajsar/whatever och är tillbaka i sängen kl 02:26.
03:33 öppnar hon sin mobil för att kolla klockan? för att hon hört att Tove var på väg att gå men hon hör att Johanna bråkar med Tove. Hon låtsas sova och kl 02:43 kommer Johanna för att säga att hon ska till Donken, Maja går till toaletten och sätter sig där en stund alt går runt o kollar läget efter bråket hon hörde och sder/ser inte Toves döda kropp.
Denna teori tror jag mest på för tillfället, sen får man se om det kommer fram mer bevis.
Alternativ 5: Hon sitter med i köket med Johanna och Tove, och sitter och pratar. Telefonen är still och används inte. Kl 02:19 tar hon upp telefonen i samband med att hon går hon in på toa, är på toa i 7 min och återvänder sedan till köket. Snacket fortsätter. Kl 02:33 tänker Tove gå därifrån. Maja kollat klockan vid tidpunkten och lägger ner telefonen igen. Mordet sker, Johanna och Maja samarbetar. Kl 02:43 ska Johanna åka till Donken och Maja plockar upp telefonen från köket och landar efter några minuter i vardagsrummet.
Citera
2023-07-26, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Anledningen att man ljuger på en brottsplats är i normalfallet för att man skyddar sig själv eller någon annan. Maja skyddar uppenbarligen inte någon annan.
Citera
2023-07-26, 12:31
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Historien om att hon sov är "motbevisad", då hon är dömd för mord i tingsrätten. Jag antar att åklagaren, numera förberedd på att MH ska köra stenhårt på narkolepsigrejen, vill stärka den bevisningen inför stundande hovrättsförhandling.

Åklagaren betraktar detta som en pingismatch som han vill vinna med alla medel. Även om motståndaren varken har armar eller ben. Plåga livet ur en svagbegåvad liten tjej i en domstol inför hela Sverige. Mobbingen fortsätter in absurdum. Med de förutsättningar åklagaren har skulle han kunna hoppas att få M att bli dömd för Palme-mordet. Jaså, var hon inte född 1986? Spelar ingen roll.
Citera
2023-07-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hm! 2.19 skulle då M gått 4,7steg/min och 2.43 9,6steg/min.
I mina ögon ser det något märkligt ut.

Är det märkliga att hon tar fler steg/min i den senare stegserien?

Tror inte man ska överanalysera det här med stegserien då den inte verkar vara helt pålitlig. Men själva aktiviteten i sig går ju inte att snacka bort. Tiden som Maja påstås ha sovit på, har nu krympt till 10 min. Precis dom 10 minuterna som mordet pågick. Det är orimligt att under dessa 10 min missa en hög duns som får grannens tak att skaka och flera andra ljud, samt en dörrklocka som ringer 2 gånger. Inte ens med ett läkarintyg på narkolepsi skulle detta bli trovärdigt.

Och dessutom ska Johannas förflyttningen av kroppen till förrådet eller walkincloseten klämmas in på dessa 10 min. I den senare stegserien går hon ju runt 5 min i lägenheten. Varför ser hon då inte kroppen? Varför hör inte grannen några fotsteg från den fulla, vingliga Maja? Hur orkar hon hålla sig vaken i 5 min när hon enligt henne själv däckar direkt när hon kommer till lägenheten, somnar på direkten efter första toabesöket, somnar mellan tuggorna, somnar i bilen medans J bränner kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in