Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Vi visste inte att stegserien 02:19 var så pass utdragen som fram till 02:26. Jag hade tidigare själv räknat på 2-3 minuter när jag gjorde en tidsplan, dvs fram till ca 02:22. Men nu vet vi att den sträckte sig fram till 02:26.
Vi visste inte att Maja höll på med telefonen vid 02:33. Det är helt nytt. Enligt hennes vittnesmål sov hon då. Det var uppenbarligen en lögn.
Maja är alltså vaken och uppe på fötter 02:19-02:26, vaken kl 02:33, och vaken och på fötter 02:43. Men hon såg och hörde inget?
ja det där är vad vi VET just nu.
Låt säga att hon är med inne på toan. 02:18-02:26 har hon på sig sin mobil
kl 02:33 har hon sin mobil, endast upplåsning, inga steg
02:43 har hon sin mobil på sig.
Om mordet skett runt 02:33-02:35 då måste hon ha telefonen nära men inte på sig (beroende på om stegräknaren visar om man sätter/ställer sig upp/flyttar på sig på tex ett golv)
teori/alternativ 1: Så har hon varit med på mordet måste hon gått och lagt ifrån sig telefonen kl 02:26, för att sen gå till telefonen 02:33 och låsa upp den (kolla klockan?) och sen tillbaka till toaletten för att fortsätta medverka i mordet. och sen kl 02:43 när Johanna åker till donken gått och hämtat telefonen igen för att gå det stegräknaren visar.
lämnar man verkligen mitt i ett mord för att låsa upp telefonen är min fråga då?
Teori/alternativ 2: Hon har mobilen med sig in på toaletten men lägger ifrån sig den inne på toaletten kl 02:26, kl 02:33 tar hon sin telefon för att kolla klockan mitt i mordet. mobilen ligger kvar inne på toaletten till kl 02:43.
Skulle kunna vara så, men låter konstigt att hon skulle lägga ifrån sig den istället för att ha den på sig?
Teori/alternativ 3: Hon har den på sig hela tiden men stegräknaren visar inget mellan 02:26-02:43 för att hon är relativt still inne på toaletten.
Denna teori tror jag inte på då stegräknaren borde visat något.
Teori/alternativ 4: Hon går upp ur sängen kl 02:18, går förbi köket där Tove och Johanna sitter för att gå vidare till toaletten (hennes vittnesmål) kissar/bajsar/whatever och är tillbaka i sängen kl 02:26.
03:33 öppnar hon sin mobil för att kolla klockan? för att hon hört att Tove var på väg att gå men hon hör att Johanna bråkar med Tove. Hon låtsas sova och kl 02:43 kommer Johanna för att säga att hon ska till Donken, Maja går till toaletten och sätter sig där en stund alt går runt o kollar läget efter bråket hon hörde och sder/ser inte Toves döda kropp.
Denna teori tror jag mest på för tillfället, sen får man se om det kommer fram mer bevis.