2023-07-26, 09:52
Medlem
Fjollan Boije svettas i AFV idag.

”Hur ska Riksbanken stävja inflationen utan att totalknäcka bostadsmarknaden?”

Citat:
Bostadspriserna kommer att falla i höst, enligt SBAB:s chefsekonom Robert Boije. Nu står Riksbanken inför en svår balansgång där det gäller att "stävja inflationen utan att totalknäcka bostadsmarknaden och hela fastighetsmarknaden", säger Boije till Afv.
Citera
2023-07-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tappar inte lite poängen med att bo i villa om du skall ha hyresgäster på tomten 24/7?

Precis min tanke också. Snacka om djupt intrång i livskvaliteten, iaf hade det varit det för mig.

Detta är ju ändå Flashback, så postaren har väl säkert tomt på två hektar, kuperad så attefallaren lätt kan döljas bakom en kulle och få egen uppfart. Jag förväntar mig inget mindre.
Citera
2023-07-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Samtidigt är det socfall. Vilken frisk människa hyr och bor på nåns ruttna gård, i ett attefallshus. Som i en hundkoja.

Kan knappast vara nån frisk person.

Och en sån person vill du ha på din tomt.

Förresten. Hur går det med att hyra ut attefallshusen för 14k/mån? Ser en massa i Stockholm för 8-9k nu. Alla står outhyrda länge.

"Investering"

Det är ju inte ovanligt i en stad som Lund att man hyr ut en del av sin fastighet till en "skötsam och rökfri yngre kvinna". Att bygga Attefall för den marknadebn är inte omöjlig. Men 14k får man ju inte...

Många bor året runt i minimala hus på koloniområden. På tal om hundkojor.

Är du i ett läge där områden för hyresrätt kommer med klädpolis, knark och bilbränningar så letar folk utan pengar andra alternativ.
Citera
2023-07-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju inte ovanligt i en stad som Lund att man hyr ut en del av sin fastighet till en "skötsam och rökfri yngre kvinna". Att bygga Attefall för den marknadebn är inte omöjlig. Men 14k får man ju inte...

Är du i ett läge där områden för hyresrätt kommer med klädpolis, knark och bilbränningar så letar folk utan pengar andra alternativ.

Ingen frisk människa hyr ett attefallshus på någons bakgård. Kanske desperata studenter som ni tog upp. Snacka om hundkoja.
Citera
2023-07-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ingen frisk människa hyr ett attefallshus på någons bakgård. Kanske desperata studenter som ni tog upp. Snacka om hundkoja.

Folk bor på vindar över garage.

Alla bor ju inte i lappträsk där kvadratmetern är billig menar jag
Citera
2023-07-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men då har du ju också förlorat i livskvalitet. Anledningen till att åtminstone jag vill ha en villa är egen trädgård, eget garage, möjlighet att bygga och hyra ut attefallshus, möjlighet att bjuda in vänner att komma och bo hos mig, möjlighet att ha en badtunna, öppen spis, parkera en husbil eller båt på infarten osv.

I en liten trång lägenhet har man inte dessa förmåner.

Du läste inte vad jag svarade på. Jag ville ge en likvärdig jämförelse för kostnadsskillnaden att bo i villa jämfört med hyreslägenheter i det specifika exemplet. Jag utgår då att livskvalitén är likvärdig eller bättre i hyresrätten, annars hade man inte övervägt att flytta.
Citera
2023-07-26, 10:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Folk bor på vindar över garage.

Alla bor ju inte i lappträsk där kvadratmetern är billig menar jag
Är det speciellt kul att ha folk komma och gå på uppfarten? Varför bor man då i hus?
Citera
2023-07-26, 10:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du läste inte vad jag svarade på. Jag ville ge en likvärdig jämförelse för kostnadsskillnaden att bo i villa jämfört med hyreslägenheter i det specifika exemplet. Jag utgår då att livskvalitén är likvärdig eller bättre i hyresrätten, annars hade man inte övervägt att flytta.

Man kan ju flytta för att man inte var råd med hus längre.
Citera
2023-07-26, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Skitprat, det är inte många som bor året runt på kolonilotten, det förekommer, men det finns folk som bor i husvagn året om med. Det är dock inget som kännetecknar svensk bostadsmarknad utan är sällsynta undantagsfall.
Citera
2023-07-26, 10:34
Avstängd
Citat:
Fjollan Boije svettas i AFV idag.

”Hur ska Riksbanken stävja inflationen utan att totalknäcka bostadsmarknaden?”

Du missade visst att citera det väsentliga i artikeln förutom att inte länka till den;

Citat:
Bostadspriserna har stått emot räntehöjningarna bättre än vad de flesta hade räknat med. Priserna har dippat cirka 13% sedan toppen 2022, men under de senaste tre månaderna har både bostadsrätt- och villapriserna ökat.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/hur-ska-riksbanken-stavja-inflationen-utan-att-totalknacka-bostadsmarknaden

Att bostadsmarknaden skulle "knäckas" av räntehöjningar är rent trams.
Senast redigerad av BWisser 2023-07-26 kl. 10:46.
Citera
2023-07-26, 10:38
Medlem
Det var inte tydligt. Jag svarade på detta inlägg gällande kostnader för villa och hyresrätt.

Orginalinlägget:
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Står i kön på Boplats Göteborg sedan ett antal år- mest som en försäkran ifall livet skulle gå åt helvete.
Fick erbjudande om visning på en HR om 138kvm centrala Göteborg- kommunal värd. Hyran ungefär 18000kr/månad.
Jag betalar ungefär 18K i månaden efter ränteavdrag.
Bor i en helrenoverad lyxkåk där man inte behöver lyfta ett finger på antal år. 300kvm boyta.
Jag skall alltså betala 2,160mkr under en 10-års period. Säg att hyran indexeras upp +15 % totalt på denna perioden så stiger siffran till 2.5mkr. Dessa pengarna är alltså förskjutna till ägaren av fastigheten.
Nu är detta en billig HR om man behöver större bostad.
Jag påstår att man kan nog räkna uppemot 4mkr på 10 års hyra- pengar man aldrig får igen.
Hur kan man vara så dum att man hyr istället för att köpa i en storstad om man har kontantinsatsen?
Jag har allt rörligt 3-månaders med bra rabatter.
Jag har flera miljoner i bolån. Tycker det är bättre så att min skatt blir lägre och jag kan få tillbaka maximalt på ränteavdragen. Det är jag värd som betalar så hiskeliga marginalskatter.

Jag svarade med likvärdigt exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Säg att du väljer att sälja din villa och hyra lägenheten för 18tusen I månaden. Vi antar att du säljer din villan och får ut 5miljoner att investera i andra tillgångar.

Du investerar 5miljoner i börsen och har en genomsnittlig avkastning på 8% per år, då får du drygt 33tusen i månaden.

Slår du av det mot hyran du har i hyresrätten för 18tusen så ligger din boendekostnad på -15tusen I månaden (du får 15tusen för att bo där). Jämfört med din villa där du kanske betalar 3-5tusen i månaden.

Om du har några miljoner lån på villan så har du allt som oftast kostnader som överstiger 18tusen I månaden I dagens marknad.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man kan ju flytta för att man inte var råd med hus längre.

För 5miljoner får du knappast en central villa i storstäderna. För 18tusen I månaden får du en central lägenhet. Man kanske har tröttnat bo ute på landet bland bönder och kor och söker sig till ett centralt boende?
Citera
2023-07-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skitprat, det är inte många som bor året runt på kolonilotten, det förekommer, men det finns folk som bor i husvagn året om med. Det är dock inget som kännetecknar svensk bostadsmarknad utan är sällsynta undantagsfall.

Det finns några kända områden jo... man bygger till lite och renoverar.

Det blir små "vinterbonade sportstugor".

Ofta pensionärer eller unga människor.

Och visst hyr man ut så att en Attefalsstuga skulle funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in