Citat:
Ursprungligen postat av
VadFanHarDuGjort
Är något sant bara för att det står i en bok, så betyder det att jultomten finns. Vi har ju trots allt ögonvittnen, och att folk ljugit har ju aldrig hänt heller.
Vittnesmålen i bibeln är motsägelsefulla.
Om bibeln stämmer varför finns det så många motsägelser i den?
Varför finns det flera olika versioner som hittats som har helt annorlunda innehåll?
Varför var graven tom? Jesus kanske aldrig var där från början. Kanske begravdes på en annan plats? Kanske någon flyttade like för att begrava det på en annan plats.
Det finns många möjligheter.
Det sägs att jesus predikade kärlek, men ändå:
Lukasevangeliet 14:26 SFB98
"Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Att du ens kan jämföra historiciteten hos Jesus med Alexander den stire och Julius Caesar visar med all tydlighet att du inte har alla de historiska hästarna hemma.
Det finns bokstavligen tusentals omnämnanden av Alexander och Julius i de historiska källorna, många av dem samtida.
För Jesus finns det noll/inga/nada/zero samtida källor som bekräftar hans existens. Tycker du inte att det är en smula konstigt att någon tydligt bevisade att han är gud och ändå är det ingen som orkar skriva ens en rad om det? Själv tycker jag att det låter väldigt, väldigt konstigt. Nästan så att man kan börja fundera på om allt är påhittat.
Iliaden är en sagobok. Den är skriven för att underhålla och handlar om en påhittad historia om ett krig mellan olika gudomar. Tycker du själv att det stärker din tes att använda Iliaden som måttstock?
Ja, varför smusslades Jesus kropp undan efter ovanligt kort tid på korset utan att visas upp för någon? Det var verkligen inte standardproceduren vid korsfästningar.
En variant skulle kunna vara att Jesus inte alls var död utan bara hade mäktiga eller rika vänner som mutat romarna att plocka ned honom efter en symbolisk tidsperiod. Det är faktiskt en av få förklaringsmodeller som får evangeliernas beskrivning av Jesus korsfästning att gå ihop någotsånär.
Men eftersom evangelierna är påhittade berättelser, skrivna långt i efterhand, av personer som aldrig hade sett eller talat med Jesus, så är det ganska lönlöst att försöka hitta logik i dem. De är ett sammelsurum av myter och vandringssägner och behöver inte bevisa något för någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Parkinsons-lag
Det finns inga bevis för att Jesus av Nasaret över huvud taget har existerat. Bibelns nya testament skrevs lång tid efter hans påstådda liv av en mängd olika individer på tre olika språk. Bibeln är en sagobok och den Kristna religionen är ihopdiktad av Romerska aristrokrater för att kontrollera människor med. Den är absurd precis som alla religioner och bygger på människans rädsla för döden och det okända.
Citat:
Ursprungligen postat av
VadFanHarDuGjort
Är något sant bara för att det står i en bok, så betyder det att jultomten finns. Vi har ju trots allt ögonvittnen, och att folk ljugit har ju aldrig hänt heller.
Vittnesmålen i bibeln är motsägelsefulla.
Om bibeln stämmer varför finns det så många motsägelser i den?
Varför finns det flera olika versioner som hittats som har helt annorlunda innehåll?
Varför var graven tom? Jesus kanske aldrig var där från början. Kanske begravdes på en annan plats? Kanske någon flyttade like för att begrava det på en annan plats.
Det finns många möjligheter.
Det sägs att jesus predikade kärlek, men ändå:
Lukasevangeliet 14:26 SFB98
"Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge.
Vi kan snacka om det här men först måste ni förstå att eran teori är den som är "fringe", enl. t.o.m. liberal-materialistiska wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus
Citat:
The historicity of Jesus is the question of whether or not Jesus, the central figure of Christianity, historically existed (as opposed to being a purely mythical figure). Virtually all scholars of antiquity argue that Jesus existed.[1][note 1] The contrary perspective, that Christ was mythical, is regarded as a fringe theory.[note 2]
Precis som mig anger de Josephus och Tacitus som källor. Att en romersk eller grekisk historiker skulle ha träffat på och bekräftat Jesus existens med egna ögon är inte ett realistiskt krav.