2023-07-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

Det är bara att acceptera att arbetsmarknaden kan vara sådär, ingen diskriminering var det som sagt så det gick ann... Har du läst om begreppet "medberoende"...

Människor i dagsläget kommer undan konsekvenser för lätt, gör dumheter och sedan tror att det inte kommer att dyka upp... Du borde vara uppriktig med henne angående ditt förflutna, men jag tror faktiskt inte det hade hjälpt i detta fall.

F.ö. är Sveriges säkerhet kaos, så det var ett smart drag av chefen att neka enligt mig. Din sambo får se till att inte ge upp, det finns fler tillfällen och tid finns, så var lugn.
Citera
2023-07-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locho

F.ö. är Sveriges säkerhet kaos, så det var ett smart drag av chefen att neka enligt mig. Din sambo får se till att inte ge upp, det finns fler tillfällen och tid finns, så var lugn.

Så du tror det finns en chans att i framtiden kommer hon kunna gå igenom säkerhetskontrollen?
Citera
2023-07-25, 20:48
Medlem
Citat:
Så du tror det finns en chans att i framtiden kommer hon kunna gå igenom säkerhetskontrollen?

Först och främst så vet jag inte vad det är för jobb, men är det för Säpo eller med liknande uppdrag, så tror jag att svaret är nej. Men vem vet, Sverige är i ett nötskal i dagsläget och bryter kontakter internationellt med sin lag angående "yttrandefrihet"...
Citera
2023-07-25, 21:27
Medlem
Citat:

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?
Hon får byta sambo. Du står uppenbarligen i vägen för henne och ljuger för henne. Hade du sagt sanningen från början så hade det inte blivit så här.
Citera
2023-07-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Haha, jag hoppas att du skojar? . Hade garvat harmynt om jag var rekryterande chef och den sökandes pajas till sambo dyker upp för att försöka "snacka" till sig en godkänd säkerhetsprövning. Jag förstår att du säkert löser dina problem i betongen på det sättet men det fungerar inte så i den riktiga världen.
Min tanke också. Hon gick från icke godkänd till aldrig i helvetet 🤣
Citera
2023-07-25, 21:37
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Jag hade dålig koll på vad en Säkerhetsprövning innebärde och jag trodde dom bara skulle kontrollera henne, att dom skulle kolla mig det tänkte jag inte på.

Hon har pratat med arbetsgivaren som säger att dom jättegärna vill ha henne och ska försöka få till en ny Säkerhetsprövning till hösten. Kan hon komma igenom då om hon lägger korten på bordet och berättar hur det ligger till?

Jag vet 2 anledningar utöver mig om det är sambon dom slagit ner på, det ena är att hon har dubbla medborgarskap (Norden land) och det andra är antidepressiva, men kan dom se hennes sjukjournaler?

Det kan vara det här också. Att man har haft depressioner brukar vara jäkligt negativt. Sorgligt men sant.
Citera
2023-07-25, 22:48
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ja vi får helt enkelt göra det, som du säger har vi inte direkt något att förlora.

Följer du med så bränner du bron för det jobbet åt henne .
Samt att rekryterare aldrig lära gömma henne .
Vem vet om dom möts igen liksom🤔
Citera
2023-07-25, 22:56
Din sambo bör avsluta relationen. Det är inte meningen att dina dåliga livsval ska hindra henne från att nå sina drömmar.

Om hon inte kan eller vågar göra detta så är det upp till dig att ge henne möjligheten till hennes liv tillbaka genom att du avslutar relationen. När du är borta ur hennes kontaktnät så kan hon söka liknande tjänster utan att behöva tyngas ner av din historik.
Citera
2023-07-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Det är det du är DÖMD för. Dom kanske utgår vad du kanske hypotetiskt sett gjort som du inte åkt fast för vilket kan vara mycket värre.
På vissa ställen ryker du för en p bot för 5 år sedan, eller någonsin suttit hos fogden.
Som arbetsgivare kan du helt bestämma vilka regler du vill ha och vem du anställer.

Det enda du nog kanske skulle kunna göra är att snacka med arbetsgivaren och förklara situationen. Dom har ju faktiskt ingen aning om att du idag är skötsam? Dom kanske tror att du ligger på hennes soffa med en spruta i armen? Är hon ändå redan rökt så kan det vara värt ett försök. Boka personligt möte och inte köra någon sms historia eller liknade, det fungerar inte. Klä dig propert och visa gärna lite extra att du verkligen bytt bana och att det bara var dumma "misstag".

EDIT: såg att hon ska på en TILL intervju, följ med, perfekt tillfälle att visa vem du är och att dom inte har något att frukta.

Ta med sig folk på säkerhetsintervjun är lite ovanligt och kommer inte nödvändigtvis ses som ett plus. Det är alltså de som sköter kontrollen som ska övertygas också, inte hennes blivande arbetsgivare.
Citera
2023-07-26, 00:54
Medlem
Citat:
Men det måste ju kunna diskuteras? Det kan inte vara helt stopp för henne för all framtid för 2 ringa brott som är på hennes sambo, alltså inte ens på henne själv. Om inte nu men så om 3år när de försvunnit från mitt register?

Försvinner aldrig från denna kontroll. Det du kan göra är att vara ärlig med din sambo så hon vet vad som pågår runt henne och kan vara öppen och ärlig under sin prövning. Klart som fan de kommer se dig som en större påverkansrisk om din sambo inte ens vet vad hon har att göra med.
Citera
2023-07-26, 01:02
Bannlyst
Citat:

HÖRRÖ ÄR DU SÅ SJUK att du inte berätta till din SAMBO sedan 1år tillbaka att du var knarkare innan och åkte fast inte bara en gång, utan två ? Lämna henne då direkt ditt satans svin.
Du har sabbat hennes dröm nu
Citera
2023-07-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatBacon
HÖRRÖ ÄR DU SÅ SJUK att du inte berätta till din SAMBO sedan 1år tillbaka att du var knarkare innan och åkte fast inte bara en gång, utan två ? Lämna henne då direkt ditt satans svin.
Du har sabbat hennes dröm nu

Varför är det så sjukt att jag inte berättade det? Det hände ju långt innan jag träffade henne. Du har ingen aning om vem jag är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in