2023-07-25, 13:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han gick i mål, SE är numera numera officiellt den "misstänktaste" gärningsmannen i PU.

Efter att KP avfärdat Häggströms antagonisters (Ström och Hamrén) utredning som "häpnadsväckande" och "obegriplig", hade PH-sonen Henrik sagt:
- Det var en upprättelse för Per. Det kändes bra för familjen. Samtdigt var inte hans egen insats det viktiga, utan att gärningsmannen ställdes till svars. Och det var ju för sent.

Nu får du trolla med någon annan i den här delen.

"Antagonister"? Märkligt sätt för en avpolletterad polis utan insyn i utredningen att se på riktiga poliser med fullständig insyn i utredningen.

Vad som än vaggar din båt! Alla ska trivas!
Citera
2023-07-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att låsa sig till Cluedoreglerna och bara leta GM bland vittnena är så klart inte rimligt. Ändå Gjorde TP just detta. Tydligen är det många som felaktigt tror att man löser mord på det sättet...
Har du nån källa på att nån har gjort detta?

Eller är det bara sarkasm för att kompensera nått annat?
Citera
2023-07-25, 13:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har du nån källa på att nån har gjort detta?

Eller är det bara sarkasm för att kompensera nått annat?

Det är illa dold kritik att "den okända gärningsmannen" avfärdas helt utan underlag och att sökarljuset riktas mot mordplatsvittnena istället.

Att skrapa lite på ytan i "två-olika-personer-teorin" kan ge helt nya infallsvinklar än att en obeväpnad tjänsteman på Skandia sköt OP.

Det är "spåret som inte får nämnas vid namn" i tråden, eller elefanten i rummet...
Citera
2023-07-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad är svårt att förstå. Vi vill inte att mordet ska glömmas bort och ses som polisiärt uppklarat för en journalist som bevisligen vridit på sina intervjuoffers ord hittar på ett fantasifullt mordscenario med lekmannapsykolog-förklaringar som inte håller ihop i sig självt. Detaljer som plockas ut ur sitt sammanhang och vrids och vänds och sen passas ihop med rena fantasiprodukter.

Och PU på senare år ger jag inte mycket för, efter ord jag hört från polisanställda.

Vi ska inte hamna i samma situation som under 90-talet där CP var det polisiära uppklarandet. Jag tycker det är likt.

Då kanske ni ska ta det med TP och KP? Det är uppenbart att ni är ointresserade av att diskutera hypoteser runt SE eftersom att allt som föreslås viftas bort. Vad vill ni ha ut av konversationerna här?
Citera
2023-07-25, 14:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Frustrationen är uppenbar. Märkligt med sådan osäkerhet när man "vet" att SE är oskyldig. Vad de vill diskutera är ganska svårt att förstå. Allt som läggs fram avvisas med att bevis saknas, att det är spekulationer eller bara att folk är dumma i huvudet.

Jag anar en ängslig frustration även mot de som tror att SE kan ha varit ett vittne. Mycket krut läggs ned på att bortförklara samtal med väktare, vittnesmål från Bohemia och fotoutpekande på mordplatsen när det gäller SE. Även här råder en märklig säkerhet i avfärdandena utan att backas av annat än personligt tyckande.

Gör man en lekmannamässig sannolikhetsbedömning (gud förbjude) så hamnar den obeväpnade SE långt ned på misstänktalistan dessvärre.
Citera
2023-07-25, 14:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men det är helt ointressant om det är JA som beskrivs i förhöret eller inte. Den som pekas ut är Stig Engström. Han kände alltså igen Stig Engström från mordplatsen, att han sen blandat ihop personerna på mordplatsen är inom felmarginalen.

Tvärtom är utpekandet av SE utan värde. Visningen, uppföljningen av förhöret den 8:e april, handlade om att peka ut den man som beskrevs i det förhöret och sedan beskrevs igen före visningen. Precis som JA är inne på var den mannen yngre och hade ingen huvudbonad (varvid tunnhårigheten syntes).

Att JA kände igen SE är inte så konstigt, med tanke på framträdandena i media för den senare, i april.

JÅS var av oklar anledning inte med i visningsmaterialet. Ja, se där, en upptäckt. *bugar med hatten*
Citera
2023-07-25, 14:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men tar du bort faktumet att Engström faktiskt inte vet eller tror som GM att ett mer stabiliserande signalement blir det han själv har på sig ?

Alltså den 1/3 så visst spretar signalementen men Engström som GM iklädd kläder han troligen förväntar sig snart ska bli det stående signalementet !!

Vet inte riktigt om jag förstår, men SE agerar ju proaktivt och förekommande och här har han en ypperlig möjlighet att påverka hur signalementet långsiktigt kommer att utkristallisera sig.

Som han kastar bort till förmån för att lämna en helt meningslös uppgift.
Citera
2023-07-25, 14:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vad är svårt att förstå. Vi vill inte att mordet ska glömmas bort och ses som polisiärt uppklarat för en journalist som bevisligen vridit på sina intervjuoffers ord hittar på ett fantasifullt mordscenario med lekmannapsykolog-förklaringar som inte håller ihop i sig självt. Detaljer som plockas ut ur sitt sammanhang och vrids och vänds och sen passas ihop med rena fantasiprodukter.

Och PU på senare år ger jag inte mycket för, efter ord jag hört från polisanställda.

Vi ska inte hamna i samma situation som under 90-talet där CP var det polisiära uppklarandet. Jag tycker det är likt.

PU var väl en dumpningsplats för misslyckade poliser på slutet? De som ansågs inte platsa på hittegodsavdelningen? Inte undra på att TP kunde kliva in med sin SE-LÖSNING och dribbla upp de på läktaren.

Inget som pekade mot SE som GM kom fram under tre års utredande och detta redovisade de 2020 på sin pressträff. Häpnadsväckande att de inte tog till sig att inget hittades som pekade mot SE och drog helt andra slutsatser.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-25 kl. 14:38.
Citera
2023-07-25, 14:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Är inte största problemet med hänvisa till Clarke att det inte går ihop med den vanligaste teorin om SE är GM. Det Clarke beskriver i sina typer är inte någon som blir avsnäst och skjuter i affekt.

Nu vet jag i och för sig inte om Clarke delar upp sina attentatsmän efter tillvägagångssätt. Det finns dock inga impulsmördare bland dem, vad jag kan erinra mig (förutom i möjligen ett fall, men då rör det sig om ett mord där finns personlig relation mellan GM och brottsoffer).

Att pressa in SE i GMP:n är i detta avseende mer problematiskt då den är författad utifrån premisserna om en GM som får en ingivelse när en möjlighet uppenbarar sig.

En GMP skriven utifrån en på stan beväpnad GM som impulsskjuter en passerande statsminister hade givetvis beskrivit en helt annan, och betydligt mer avvikande och marginaliserad individ än förefintlig GMP gör.
Citera
2023-07-25, 14:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tvärtom är utpekandet av SE utan värde. Visningen, uppföljningen av förhöret den 8:e april, handlade om att peka ut den man som beskrevs i det förhöret och sedan beskrevs igen före visningen. Precis som JA är inne på var den mannen yngre och hade ingen huvudbonad (varvid tunnhårigheten syntes).

Att JA kände igen SE är inte så konstigt, med tanke på framträdandena i media för den senare, i april.

JÅS var av oklar anledning inte med i visningsmaterialet. Ja, se där, en upptäckt. *bugar med hatten*

YNs utpekande av en maskad bild av SE bedöms lite annorlunda av dig förstår jag? Där råder inga tvivel om vem hon pekar ut? Först CP, men senare också SE!

Vad har du för källor på att JÅS inte var med bland fotona man visade JA? Hittar du bara på nu igen?
Citera
2023-07-25, 14:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan du ge ett kreativt förslag på klädsel och iakttagelse av förloppet?

Ett förslag på vilka uppgifter GM-SE borde ha lämnat?

Som han beskrivs hade han nog vida överglänst mig i att tänka ut något som tog hänsyn till alla föreliggande fakta och eventualiteter att rapportera in.

Men han behöver ju inte se GM skjuta Palme, även om han i och för sig skulle kunnat berätta hur det gick till. Det räcker väl med att han tittar upp från sitt dunkla ur och ser en 35-årig barhuvad och mörkhårig revolverman i mörkblå täckjacka försvinna från platsen och hur han vänder sig om osv?

Eller skulle det inte funka?
Citera
2023-07-25, 14:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
YNs utpekande av en maskad bild av SE bedöms lite annorlunda av dig förstår jag? Där råder inga tvivel om vem hon pekar ut? Först CP, men senare också SE!

Vad har du för källor på att JÅS inte var med bland fotona man visade JA? Hittar du bara på nu igen?

Har du någon källa som visar att han var med?

Han pratade trots allt med flera på platsen.

YN pekade aldrig ut CP. Det var tidningen som förvanskade det. Däremot menar hon på att ett halvdussin detaljer stämmer med SE.

Hade du haft någon källkritisk och analytisk förmåga så hade du sett det på några sekunder. Det var tyvärr länge sen som Svälta Räv-gänget tillförde något i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in