2023-07-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det känns ju som en lindrig form av bedrägeri, men säkert helt ok att göra, eftersom våra politiker antagligen gör likadant.

Sveriges skuldsättning när det gäller privatpersoner och kommuner är ju på en extrem nivå jämfört med andra länder.
Så jag får inte ihop resonemanget från folk här som påstår att så väldigt många bostadsägare är skuldfria eller nästintill.

Ser man till snittbelåningen för de med bolån så ligger den på runt 2 miljoner. Utan att ha konkreta siffror på fördelning osv så tror jag ändå att det stämmer att de flesta inte är så högt belånade i relation till sin inkomst.

Det är dock rätt problematiskt att de flesta nya bolånetagare är maxbelånade.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Du menar väl tjocktarmen?

Du får ursäkta honom, han är serb.
Citera
2023-07-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag köpte 2016, under 5 milj, idag värt ca 6,5-7 milj. Har varit uppe i dryga 8 milj när det var som högst. Har inga planer på att sälja men tror jag skulle få runt 7 miljoner idag om jag satte ut huset då läget är bra i ok område och närhet till två områden med högavlönade arbetare som säkert gärna bor i närheten av sina jobb.

Då har du haft en miljon i kontantinsats ungefär. Det har varit exceptionellt bra börsår. Men även med 8% avkastning per år så hade du haft 1850000kr bara på kontantinsatsen. Sen antar jag att du betalat ränta, runt 40000kr per år. Sen underhåll på det.
Citera
2023-07-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har räknat ut att efter ränteavdrag och alltihopa så är min verkliga kostnad för att bo i mitt hus ca 9.000kr i månaden.

Att jag sedan betalar totalt 13.000 kr i månaden är en annan femma.

Ränteavdraget mitt fall är ca 2.500kr i månaden eller 30.000kr om året.
Amorteringen är ca 3.000kr.

Det innebär att jag måste lämna ifrån mig 13.500kr per månad men den verkliga kostnaden är bra mycket lägre. Jag jämför nu detta med när jag bodde i lägenhet, en 2:a på 53kvm, som kostade mig 8.000kr i månaden. Pengar rakt ner i sjön.

Ungefär samma verklig kostnad för ett tre två gånger större boende + 480kvm tomt.
Sen att jag betalar för saker jag inte betalade särskilt mycket för i hyran (så som värme, el och annan drift) spelar ingen roll. Jag betalar lätt det då jag inte kan tänka mig flytta tillbaka till lgh.

Bostadsavgift är också bara en scam då det omöjligt kan kosta hyresvärden 6.000kr i månaden på bara underhåll för en enda lägenhet. Oavsett om parkunderhållning och sophämtning finns med så kan det omöjligt vara 6.000kr i månaden, eller 7.500kr på vissa ställen. Finns inte en chans. Att köpa lägenhet i Sverige är sjukt efterblivet.

Låter som att du räknat med låg ränta. Hur blir dina omkostnader för huset när räntan nu är 5%?
Citera
2023-07-25, 11:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Då har du haft en miljon i kontantinsats ungefär. Det har varit exceptionellt bra börsår. Men även med 8% avkastning per år så hade du haft 1850000kr bara på kontantinsatsen. Sen antar jag att du betalat ränta, runt 40000kr per år. Sen underhåll på det.

Frågan är om jag varit lyckligare med mer på kontot och då levt i en sunkig hyreslägenhet, jag tror tyvärr inte det men absolut hade jag som du säger kunnat bo billigare.
Nyfiken fråga, du har hyreslägenhet va?
Citera
2023-07-25, 11:57
Medlem
Citat:
Frågan är om jag varit lyckligare med mer på kontot och då levt i en sunkig hyreslägenhet, jag tror tyvärr inte det men absolut hade jag som du säger kunnat bo billigare.
Nyfiken fråga, du har hyreslägenhet va?

Jag vet inte vad för bostad du hade haft iallafall. Frågan var inte huruvida du skulle vara lycklig eller inte, utan det var rent ekonomiskt. Varför reagerar du så känslosamt?

Jag bor i en bostadsrätt sedan 2019 och kommer nu betala 4,6% ränta sannolikt i augusti. 10000kr kommer gå rakt i sjön. Min BR har ökat 600000kr sedan jag köpte den, men tror inte det har varit en vinstaffär rent ekonomiskt utan jag köpte den för att jag ville bo i ett visst område. Och nu med den ökade räntan är jag säker på att det är en förlustaffär.

Varför behöver du ett hus när du inte har några barn?
Citera
2023-07-25, 12:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag vet inte vad för bostad du hade haft iallafall. Frågan var inte huruvida du skulle vara lycklig eller inte, utan det var rent ekonomiskt. Varför reagerar du så känslosamt?

Jag bor i en bostadsrätt sedan 2019 och kommer nu betala 4,6% ränta sannolikt i augusti. 10000kr kommer gå rakt i sjön. Min BR har ökat 600000kr sedan jag köpte den, men tror inte det har varit en vinstaffär rent ekonomiskt utan jag köpte den för att jag ville bo i ett visst område. Och nu med den ökade räntan är jag säker på att det är en förlustaffär.

Varför behöver du ett hus när du inte har några barn?

Som jag skrev, de finns folk som gladeligen lägger mängder med pengar på resor, sommarstugor, husbilar och annat men själv har jag inte det behovet utan skulle kunna vara hemma hela semestern och ändå njuta av det också. Jag lägger gärna de pengar jag har för att bo i ett hus och få ha det lugnet som jag vill ha och det är som du, du köpte en dyrare lägenhet för att få bo i ett speciellt område.

Så du menar att bara för att jag inte har barn så får jag inte bo i ett hus Jag har bott i lägenhet och kände att det var dax att testa hus igen (sist jag provade sa jag aldrig mer hus men då var jag yngre) och gillar att bo stort. Jag får plats med det jag vill och behöver plus mycket mera. Lite vardagslyx istället för att bara lyxa till det sina lediga veckor om året.
Citera
2023-07-25, 12:06
Medlem
Citat:
Som jag skrev, de finns folk som gladeligen lägger mängder med pengar på resor, sommarstugor, husbilar och annat men själv har jag inte det behovet utan skulle kunna vara hemma hela semestern och ändå njuta av det också. Jag lägger gärna de pengar jag har för att bo i ett hus och få ha det lugnet som jag vill ha och det är som du, du köpte en dyrare lägenhet för att få bo i ett speciellt område.

Så du menar att bara för att jag inte har barn så får jag inte bo i ett hus Jag har bott i lägenhet och kände att det var dax att testa hus igen (sist jag provade sa jag aldrig mer hus men då var jag yngre) och gillar att bo stort. Jag får plats med det jag vill och behöver plus mycket mera. Lite vardagslyx istället för att bara lyxa till det sina lediga veckor om året.

Har inte sagt att du inte får, det var återigen bara en fråga som inte var någon attack.

Ja, jag köpte en BR tillsammans med min fru för att vi ville bo i ett tryggt område där HR var obefintliga. Hade det funnits HR här så hade vi förmodligen föredragit det.

Får se hur länge jag orkar hosta upp 10000kr i bara ränta.
Citera
2023-07-25, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Klassiskt, för några år sedan tjänande man på att bo och alla bostadsägare var genier.
Nu bor man inte för att tjäna pengar utan för att det är så trevligt område och man värdesätter att bo i hus. Hur kommer det att låta om äxpärterna missbedömt inflationen och vi får en andra våg och räntorna måste ligga kvar flera år till samtidigt som reallönerna fortsätter att sjunka?
Är det då självklart att det kostar pengar att bo och att boende inte i normalfallet är någon förmögenhetsgenerator?
Citera
2023-07-25, 12:20
Medlem
Citat:
Har inte sagt att du inte får, det var återigen bara en fråga som inte var någon attack.

Ja, jag köpte en BR tillsammans med min fru för att vi ville bo i ett tryggt område där HR var obefintliga. Hade det funnits HR här så hade vi förmodligen föredragit det.

Får se hur länge jag orkar hosta upp 10000kr i bara ränta.
Har också 10papp i ränta innan avdrag. Tror det kommer fortsätta vara dessa räntor under lång tid framöver. Något jag räknar med iaf. Lider med de som får lön i Seketas, rejäl köpkraftsförsvagning senaste åren. Och ser inte ut att förbättras närmsta tiden
Citera
2023-07-25, 12:20
Medlem
Låg ränta är onaturligt. En nödåtgärd som blivit kvar för länge
Det är nu som räntan börjar bli normal igen

Upplever man lånen som dyra
Så har man överbelånat sig
Köp det som du har råd med istället !!!
Citera
2023-07-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Klassiskt, för några år sedan tjänande man på att bo och alla bostadsägare var genier.
Nu bor man inte för att tjäna pengar utan för att det är så trevligt område och man värdesätter att bo i hus. Hur kommer det att låta om äxpärterna missbedömt inflationen och vi får en andra våg och räntorna måste ligga kvar flera år till samtidigt som reallönerna fortsätter att sjunka?
Är det då självklart att det kostar pengar att bo och att boende inte i normalfallet är någon förmögenhetsgenerator?

Ja, narrativet ändras av bostadspriserna.

Dessa människor är charlataner. De försöker hela tiden få in nya offer i pyramidspelet. Varför de säljer drömmar om bostadsmarknaden.
Citera
2023-07-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ja, narrativet ändras av bostadspriserna.

Dessa människor är charlataner. De försöker hela tiden få in nya offer i pyramidspelet. Varför de säljer drömmar om bostadsmarknaden.
Ja tiden bostader var en bra investering är sen länge över. Var väl som bäst ifrån sent 90-tal fram till 2007 alt finanskrisen. Urusel investering numera, men rätt bekvämt att välja sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in