Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag gissar på att man inte ville gräva så djupt i vissa saker för att man inte visste vad som kunde dyka upp där.
Som jag förstått så hade man förhoppningar att kunna få en rättegång mot PKK medlemmar och utvisa några av dessa och presentera det som att man löst mordet på Olof Palme.
Man ska väl i ärlighetens namn säga att Palmemordet är ett mord som är nästan omöjligt att lösa. En mörkt klädd GM som slår till snabbt en sen vinterkväll och försvinner på ca 1 minut. Inget användbart signalement, vapnet försvunnet, ingen träder fram etc. Polisen ställdes inför ett hopplöst uppdrag.
Det där vet vi alla.
Men att på lösa eller inga grunder utan bevis peka ut oskyldiga människor är inte några lösningar. Det är kontraproduktivt.
Vilka var nära mordplatsen nära mordtiden? Hade de motiv och kapacitet? Var det flera som var där men som ingen tänkt på? Hur ser deras alibin ut?
Lokalkännedom
Vapenvana
Våldskapital
Signalement
Spaning
Bilar
Magnumrevolvrar
Kunskap om livvaktsskyddet
Starkt oroade /irriterade över Palmes framfart
Utomordentlig kunskap om utredningen
Rimborns uppgifter
Desinformation
Ja. Vem/vilka stämmer med profilen? En liten gruppering med personer som bevisligen kände varandra. Är alla döda?
Finns det nu levande personer som säger att de vet saker?
Sånt här håller jag på med just nu. Och sen tror jag LP såg och hörde mer än hon berättade. Inte mycket mer utan lite mer. Det gjorde henne fortsatt till måltavla. LP behövde skyddas.