Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-24, 17:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
På bild 20 och 25 här?

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Svårt att avgöra när man inte har nåt att jämföra med, men jag tycker han ser "relativt kort" ut.

Bild 28 ser ut att vara den kvinnliga polisen. Har hon en rulle avspärrningsband i handen?

Påbörjades förhören före eller efter det att de fick upp avspärrningen? Eller pågick de samtidigt?

Det ser på Bild 3 ut som att de har samlat alla vittnen i närheten av GS bil.

Är mannen med blocket på Bild 15 en reporter?

Den mannen ser ut att stå bakom AH vid 9:24 här, så bilden måste vara tagen ungefär då:

https://youtu.be/H1k_eOphPfk?t=555

Vid det laget har Skandiamannen förvisso redan hunnit ta betäckning i byggnaden.

Jaja, jag får ta och läsa polisrapporterna ... Avdelning: Semesterlektyr.

Jag tycker istället att polisen på 26 och 27 ser kort och ung ut. Man kan jämföra med Löhr på bild 28, som ser ut va 5cm längre.

Jag vet inte om de samlade är de förhörda vittnena. Pojkarna från Sabbatsberg blev ju inte förhörda.

Sen vet jag inte riktigt vilka förhör du avser. Inget förhör från mordplatsen finns sparat. Kanske är en av de mörkhåriga den halvokände greken.

Säger inte Löhr att hon direkt förhör AB.
Citera
2023-07-24, 22:19
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt https://wpu.nu/wiki/UppslagA14244-00 bodde Alf Enerström på Norr Mälarstrand 24 vid tiden för mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

När bodde han på Grev Turegatan?
Kanske kontoret som Kauklija?
Jag vet inte annars var han får Grev Turegatan ifrån?

Det finns några uppslag där gatan nämns:

https://wpu.nu/index.php?search=Grev&ns0=1&ns250=1&ns252=1&ns3100 =1&ns3200=1&searchToken=7dlkjwo00hfbm6k1nny3r304c
Senast redigerad av Gothus 2023-07-24 kl. 22:26.
Citera
2023-07-25, 00:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag gissar på att man inte ville gräva så djupt i vissa saker för att man inte visste vad som kunde dyka upp där.
Som jag förstått så hade man förhoppningar att kunna få en rättegång mot PKK medlemmar och utvisa några av dessa och presentera det som att man löst mordet på Olof Palme.

Man ska väl i ärlighetens namn säga att Palmemordet är ett mord som är nästan omöjligt att lösa. En mörkt klädd GM som slår till snabbt en sen vinterkväll och försvinner på ca 1 minut. Inget användbart signalement, vapnet försvunnet, ingen träder fram etc. Polisen ställdes inför ett hopplöst uppdrag.

Det där vet vi alla.

Men att på lösa eller inga grunder utan bevis peka ut oskyldiga människor är inte några lösningar. Det är kontraproduktivt.

Vilka var nära mordplatsen nära mordtiden? Hade de motiv och kapacitet? Var det flera som var där men som ingen tänkt på? Hur ser deras alibin ut?

Lokalkännedom
Vapenvana
Våldskapital
Signalement
Spaning
Bilar
Magnumrevolvrar
Kunskap om livvaktsskyddet
Starkt oroade /irriterade över Palmes framfart
Utomordentlig kunskap om utredningen
Rimborns uppgifter
Desinformation

Ja. Vem/vilka stämmer med profilen? En liten gruppering med personer som bevisligen kände varandra. Är alla döda?

Finns det nu levande personer som säger att de vet saker?

Sånt här håller jag på med just nu. Och sen tror jag LP såg och hörde mer än hon berättade. Inte mycket mer utan lite mer. Det gjorde henne fortsatt till måltavla. LP behövde skyddas.
Senast redigerad av Basfakta 2023-07-25 kl. 00:11.
Citera
2023-07-25, 00:36
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Man ska väl i ärlighetens namn säga att Palmemordet är ett mord som är nästan omöjligt att lösa. En mörkt klädd GM som slår till snabbt en sen vinterkväll och försvinner på ca 1 minut. Inget användbart signalement, vapnet försvunnet, ingen träder fram etc. Polisen ställdes inför ett hopplöst uppdrag.

Det där vet vi alla.

Men att på lösa eller inga grunder utan bevis peka ut oskyldiga människor är inte några lösningar. Det är kontraproduktivt.

Vilka var nära mordplatsen nära mordtiden? Hade de motiv och kapacitet? Var det flera som var där men som ingen tänkt på? Hur ser deras alibin ut?

Lokalkännedom
Vapenvana
Våldskapital
Signalement
Spaning
Bilar
Magnumrevolvrar
Rimborns uppgifter
Desinformation

Ja. Vem/vilka stämmer med profilen? En liten gruppering med personer som bevisligen kände varandra. Är alla döda?

Sånt här håller jag på med just nu. Och sen tror jag LP såg och hörde mer än hon berättade. Inte mycket mer utan lite mer. Det gjorde henne fortsatt till måltavla. LP behövde skyddas.

Det vi vet med 100% säkerhet är att Claes Djurfeldt befann sig i mördarens flyktväg bara minuter innan mordet.
Citera
2023-07-25, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Det där vet vi alla.

Lokalkännedom
Vapenvana
Våldskapital
Signalement
Spaning
Bilar
Magnumrevolvrar
Rimborns uppgifter
Desinformation

Mycket intressant inlägg, även om du utesluter SE som gm(?).

Jag vill hävda att din lista kan stämma in också på Skandiahuset, och att man borde undersökt väktarnas eventuella kopplingar till sånt här - mycket noggrant.
Vill inte peka ut folk som medkonspiratörer till mord. Däremot kan Stig t ex ha överhört något, fått ett tips i största allmänhet eller något annat med mer "snälla" syften.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-25 kl. 04:28.
Citera
2023-07-25, 05:32
Medlem
Fortsätter mitt namn-droppande lite till. Hoppas det kan vara intressant för någon, eller leda vidare. Även om man inte tror på Stig så kan det vara värt att fundera på – eller bara se som lite kuriosa.

Lite om det här med “mörkblå” moderater, Täby, militärer/Stay Behind/WACL.

C G Holm tillhörde MUF, en gång i tiden. Ansågs som P-G Vinges och delar av näringslivets "gunstling". Holm sade sig inte ha känt Engström. Däremot bör de, annars, ha haft flertalet gemensamma bekanta i Täby (?). Några andra bekanta till C G Holm (ej Täby) – Alf Enerström, Bertl Wedin och Birger Hagård.

Birger Hagård var moderat riksdagsman – samtidigt aktiv i bl a WACL. Från Birger Hagård bör väl inte steget varit jättelångt till Anti Avsan? T ex via Baltiska kommittén (där även Anders Larsson hade en roll). Kände Avsan – senare moderat riksdagsman – Arvo Horm eller Birger Hagård? Enligt kommunistblaskan Proletären kände Arvo Horm och Anti Avsan varandra. I boken "Skymnings-Tid" , av Henrik Bromander, kan Arvo Horm löst knytas till Stay Behind. Men det är en skönlitterär bok vad jag förstår, så skall inte tas för givet bara med den referensen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Birger_Hag%C3%A5rd

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arvo_Horm
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-25 kl. 05:50.
Citera
2023-07-25, 08:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker istället att polisen på 26 och 27 ser kort och ung ut. Man kan jämföra med Löhr på bild 28, som ser ut va 5cm längre.

Jag vet inte om de samlade är de förhörda vittnena. Pojkarna från Sabbatsberg blev ju inte förhörda.

Sen vet jag inte riktigt vilka förhör du avser. Inget förhör från mordplatsen finns sparat. Kanske är en av de mörkhåriga den halvokände greken.

Säger inte Löhr att hon direkt förhör AB.

Han ser inte särskilt mycket kortare ut än de poliser som figurerar på Bild 3. Hur man håller kameran kan spela in, eller om marken är högre där. Tror mest på att Lena L var lång.

Det verkar ha varit någon slags avstämning i alla fall eftersom det finns en lista på namn och nummer, och som du säger hörde Lena L AB. IW pratade med AD flera gånger.

Så AH, KJ och AD var på polishuset strax efter midnatt. LJ och AB är övriga prioriterade vittnen?

Konstigt att det tog flera dagar innan man hörde vissa centrala vittnen. Mental kallops, som det heter.
Citera
2023-07-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej inte från natten.
Men däremot i DN 30 mars då han och Anna Hage återförenades och berättade om kvällen..

Kan inte hitta artikeln. Har du möjligtvis länk?
Citera
2023-07-25, 09:38
Medlem
Palmehatande man med keps, stämmer in på signalementet .

" 30 år gammal " ser ut att vara en gammal ungdom"
170-175 cm lång, bred och satt , glest mellan tänderna
ser ut att vara svensk."

Mannen bär alltid keps, ibland med öronlapparna uppfällda ibland hängande efter kinderna
Tipset måste ha kommit in tidigt, registrerat 1 mars 1986 klockan 13,44.

https://drive.google.com/file/d/1qvFcqIaopWT9JPo6tnPLsw5gPhDd_OrQ/view
Palmehatisk man med keps. G 54
Citera
2023-07-25, 09:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han ser inte särskilt mycket kortare ut än de poliser som figurerar på Bild 3. Hur man håller kameran kan spela in, eller om marken är högre där. Tror mest på att Lena L var lång.

Det verkar ha varit någon slags avstämning i alla fall eftersom det finns en lista på namn och nummer, och som du säger hörde Lena L AB. IW pratade med AD flera gånger.

Så AH, KJ och AD var på polishuset strax efter midnatt. LJ och AB är övriga prioriterade vittnen?

Konstigt att det tog flera dagar innan man hörde vissa centrala vittnen. Mental kallops, som det heter.
Han ser kortare ut än Löhr. Men framförallt ser han ung ut. Den du föreslog med öronlappar såg ut att va bort mot 40. Säg att Löhr var lång, typ 180, då är min polisman 170 - dvs kort. Vem vet. Det finns vä listor på alla närvarande poliser. Så att hitta en ung är säkert inte svårt. Hittar man sen förhör med denne kanske man kan matcha till bilderna

Jag kommer inte ihåg om det var fyra eller fem som togs till stationen för förhör. AD och AH minns jag. Säkert KJ också. Greken var en av dom.

Var finns denna lista på namn och nummer?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-25 kl. 09:49.
Citera
2023-07-25, 09:48
Medlem
WACL.

"Eget avsnitt i utredningen. I samband med Palmemordet fick förbundet uppmärksamhet som ett av polisutredningens många spåruppslag kopplat till svensk högerextremism.
Det första tipset gällande WACL ska ha inkommit till Palmeutredningen i mars 1987.
Senare, i november 1987, fick polisen in ett tips att Skånepartiets grundare Carl P. Herslow skulle ha kopplingar till WACL och mordet. Detta förnekades av Carl P. Herslow i senare förhör."

https://wpu.nu/wiki/WACL
Citera
2023-07-25, 09:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
En intressant fråga tycker jag är:

Vad var det som (om det nu stämmer) gjorde att pengar måste dumpas anonymt på offentliga platser så att Fredin (iförd peruk) kunde hämta upp dessa åt Alf Enerström ? ( *)

Något så enkelt som skatteskäl ?

(*) Fredin medger detta med egna ord , samt att det fanns en person som sas var hjälpreda åt Säpo som också med egna ord intygade detta - i Palme-dokumentären om Stocklassas spnanade på kanal 5

Efter att ha lyssnat igenom Palmepodden om Alf Enerström verkar det för mig som han har en enormt stark psykologisk profil, att lägga ALLA sina misslyckanden på något yttre - EN person - Olof Palme.

Jag har sett liknande förr ...

Jag har också funderat lite över om det var någon annan bakom AE (att AE var något slags fasad/ målvakt för andra krafter) , men just NU lutar jag mer åt att AE som anstiftare om han var inblandad , att han hittat folk som avskytt Palme lika mycket som han själv och att han själv i så fall var en av de starkaste drivkrafterna bakom skotten.

En möjlig indikation på detta : han barrikaderade sig och sköt till och med skarpt och skadade en polis på äldre dar när han åter tyckte sig vara utsatt för makt-övergrepp ...

Kan han också tidigare ha tagit till blint våld mot den som han ansåg ha varit sin ALLRA värsta förtryckare ? (jag menar inte att han sköt skotten själv)

Den som var föremål för hela hans livsgärning

Frun har ju som jag tjatat om i efterhand sagt att han innehaft en Smith & Wesson och att han var våldsam.

Alternativet kan ha varit att AE stött på en handfull andra personer inom t.ex. EAP/Contra etc. och att ur det emanerat förberedelser för mordet . Då kan det ju ändå vara relativt enkelt utfört - en GM som är beredd att ta risken för belöning i form av pengar - andra som understödjer genom att t.ex. ge uppgifter om var Palme befinner sig etc. Någon polis som ger "inside information" från utredningen eller förvanskar.
En indikation på vilka som dumpade pengar där Fredin iförd peruk hämtade upp kan ju vara vart han tog vägen när det började osa hett. Israel 🇮🇱
Han konverterade även till judendomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in