2023-07-24, 16:56
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur är man funtad när man gräver efter information om nära släktingar? Finns väl inget som tyder på att dessa personer skulle ha det minsta med denna tragiska händelse att göra.
Hur är man funtad om man mörkar information som kan förklara varför en mamma mördat sina barn. 🤬
Det är förmätet att anse sig ha kunskap att överpröva vilken information som är relevant för det ohyggliga brottet.
Senast redigerad av Taggad 2023-07-24 kl. 16:59.
Citera
2023-07-24, 23:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Är det jätteviktigt om det var en timme eller senare samma dag? Frågan är vad det var som gjorde att polisen mycket snabbt, innan de hade svar från laboratorium och obduktioner, kunde fastställa händelseförloppet.

Inget händelseförlopp var fastställt heller samma. Det kanske det fortfarande inte är heller.
Citera
2023-07-24, 23:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inget händelseförlopp var fastställt heller samma. Det kanske det fortfarande inte är heller.
Jag vet inte vad som verkligen var fastställt. Det jag tänker på är att polisen gjorde ett uttalande väldigt kort tid efter att de hittat bilen att de inte letade efter någon annan gärningsman. Men det kanske var en utredningsteknisk fint. De kanske visst det letade efter en annan gärningsman, men de ville invagga honom i falsk säkerhet.

Sen var det många användare som skrivit inlägg där de menar att det är självklart att det går att avgöra händelseförloppet utan närmare undersökningar. De menade att det fanns någonting som helt säkert visade på detta. Jag kan inte räkna ut vad det skulle vara och jag hade hoppats på att få klarhet i detta. Men ingen har varit vänlig nog att förklara detta för mig.
Citera
2023-07-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Okej, jag hade inte en aning om att Laura var ett typiskt finskt namn.
Namnen spelar egentligen ingen roll i det här sammanhanget men jag tycker det är lite märkligt att hon tar ett finskt efternamn och ger barnen finska namn om hon är svensk och hon har tänkt att hon och barnen ska leva i Sverige. Barnen får en enklare start om de fått heta Marie & Lisa Holmgren. Jimmy Holmgren låter inte heller som någon mishmash.
Ja, jag tycker att folk som gör sådana val som hon gjort är knepiga.
Kan inte vara ovanligt att finska killar som gifter sig med svenskor tar det svenska efternamnet. Jag känner en finne som gjorde så vilket känns självklart.
Tror jag är klar med denna OT-utsvävning.

Jag funderar lite i samma banor som du.
Att ta det superfinska efternamnet, samt ändra sitt förnamn till Sofi (mer finskt än Sofie eller Sofia).
Barnen fick finska namn. Försökte hon ändra hela sin persona? Vad hände?
Citera
2023-07-25, 07:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elclassico163
Sökte på namnen på både krimfup och lexbase men 0 resultat

https://www.krimfup.se/search?name=Sofi+Juntanen&ssn=&crime=
https://www.lexbase.se/personsok?Search%5Bfullname%5D=Sofi+Juntanen&Searc h%5Bpersonal_id%5D=&Search%5Bcity%5D=&_=&

Är de inte tidigare dömd för brott / liknande ?

Alltså, folk behöver ju inte vara "kriminella" för att begå sådana här väldigt speciella brott. Jag skulle faktiskt snarare tro att det är vanligare att villamänniskor (eller hur man ska uttrycka det) - folk som tycker att det är viktigt med en fin fasad - hellre dör och tar med sig barnen i döden, än går ner i standard, tappar statusen som gift fru, blir en frånskild morsa i förorten etc..

För kriminella/socialfall/White Trash är det helt normalt att ha barn lite hit och dit, som bor lite här och där. När kriminella/socialfall/White Trash dödar sina barn (eller vanligare sina styvbarn), brukar det handla om eskalerande misshandel och vanvård, som till slut leder till barnets död.
Citera
2023-07-25, 07:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet inte vad som verkligen var fastställt. Det jag tänker på är att polisen gjorde ett uttalande väldigt kort tid efter att de hittat bilen att de inte letade efter någon annan gärningsman. Men det kanske var en utredningsteknisk fint. De kanske visst det letade efter en annan gärningsman, men de ville invagga honom i falsk säkerhet.

Sen var det många användare som skrivit inlägg där de menar att det är självklart att det går att avgöra händelseförloppet utan närmare undersökningar. De menade att det fanns någonting som helt säkert visade på detta. Jag kan inte räkna ut vad det skulle vara och jag hade hoppats på att få klarhet i detta. Men ingen har varit vänlig nog att förklara detta för mig.

Hon kanske hade lämnat ett avskedsbrev eller talat in det någonstans.
Citera
2023-07-25, 08:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon kanske hade lämnat ett avskedsbrev eller talat in det någonstans.
Det måste först kontrolleras att det inte är fejk eller gjort under tvång. Inte heller brev eller meddelande gör att man omedelbart kan fastställa händelseförloppet på mycket kort tid.
Citera
2023-07-25, 08:06
Medlem
Citat:
Det måste först kontrolleras att det inte är fejk eller gjort under tvång. Inte heller brev eller meddelande gör att man omedelbart kan fastställa händelseförloppet på mycket kort tid.

Hon kanske filmat allt med sin mobil?
Citera
2023-07-25, 08:31
Medlem
Troians avatar
Citat:

Men om precis allt tyder på att kvinnan är GM så är det klart att polisen inte letar efter någon annan gärningsman.

Det är klart att tekniker, rättsläkare, förhörsledare med mera måste göra sitt. Om det ändrar något får man väl börja titta åt andra håll, men det är extremt osannolikt.
Citera
2023-07-25, 09:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Hon kanske filmat allt med sin mobil?
Men det är samma sak. Även om det skulle finnas en mobil i bilen så innebär det inte att en konstapel i den första patrullen tar mobilen och börjar kolla runt bland filmerna. Även mobilen måste lämnas till ett laboratorium och analyseras av IT-forensiker. Även detta tar tid.
Citera
2023-07-25, 09:15
Medlem
Citat:
Men det är samma sak. Även om det skulle finnas en mobil i bilen så innebär det inte att en konstapel i den första patrullen tar mobilen och börjar kolla runt bland filmerna. Även mobilen måste lämnas till ett laboratorium och analyseras av IT-forensiker. Även detta tar tid.

Tänkte bara att mobilen kanske rent av låg och filmade när första patrullen kom på plats, teknikerna va nog inte långt efter och med den informationen kanske dom gör en titt på mobilen ganska omgående? Ingen aning om dom kan/får göra så men personligen skulle jag nog ta en titt i mobilen om den är öppen och man får höra att den låg och filmade då förstå patrullen kom på plats.
Citera
2023-07-25, 09:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tänkte bara att mobilen kanske rent av låg och filmade när första patrullen kom på plats, teknikerna va nog inte långt efter och med den informationen kanske dom gör en titt på mobilen ganska omgående? Ingen aning om dom kan/får göra så men personligen skulle jag nog ta en titt i mobilen om den är öppen och man får höra att den låg och filmade då förstå patrullen kom på plats.
Nej, det får de absolut inte göra. De får inte rota runt med någonting överhuvudtaget. Även en mobil som verkar vara igång ska analyseras och dokumenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in