2023-07-23, 08:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det faktumet tyder väl snarare på att polisen jobbat både snabbt och proffsigt.
Nej. Det finns ingen som helst möjlighet att de hunnit göra alla nödvändiga undersökningar på en halv dag.

Det är inte bara polisens yttre patrull som ska göra en bedömning. Kropparna ska obduceras, blod- och krutstänk ska analyseras, vapnet ska genomgå en forensisk undersökning. Allt detta är högst troligt ännu inte klart, det handlar snarare om månader än veckor.

Rent statistisk är pappan misstänkt. (Naturligtvis är detta en total personlig katastrof, först mista hela sin familj och sedan bli misstänkt för mord. Men så är det.) Så även han borde undersökas, han och hans kläder etc granskas efter blod- och krutstänk, hans förehavanden kartläggas.
Citera
2023-07-23, 09:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Rent statistisk är pappan misstänkt.

Kan du utveckla?
Citera
2023-07-23, 09:54
Medlem
Vem är J?Han kanske inte var snäll?! Därför S gjorde som hon gjorde.
Citera
2023-07-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Eftersom namnen är amerikanska och därmed ovanliga här så kan man misstänka att de gillat "Lilla huset på prärien". I serien heter storasyster Mary och huvudkaraktären heter Laura. Onödigt vetande? Ja, högst troligt.

Nej det är typiska Finska namn faktiskt. Väldigt vanliga flicknamn i Finland.
Citera
2023-07-23, 10:13
Medlem
Citat:
Nej. Det finns ingen som helst möjlighet att de hunnit göra alla nödvändiga undersökningar på en halv dag.

Det är inte bara polisens yttre patrull som ska göra en bedömning. Kropparna ska obduceras, blod- och krutstänk ska analyseras, vapnet ska genomgå en forensisk undersökning. Allt detta är högst troligt ännu inte klart, det handlar snarare om månader än veckor.

Rent statistisk är pappan misstänkt. (Naturligtvis är detta en total personlig katastrof, först mista hela sin familj och sedan bli misstänkt för mord. Men så är det.) Så även han borde undersökas, han och hans kläder etc granskas efter blod- och krutstänk, hans förehavanden kartläggas.

Rent statistiskt är pappan misstänkt OM det inte var självmord. Obduktionerna var klara i veckan och styrkte att det var mamman som gjort det. Bilen är undersökt som styrkte att det var mamman. Mannens förehavanden är kartlagda som gav alibi. Bara undersökning av vapnet som återstår och åklagaren har sagt att man undersöker brett för att utesluta varje möjlighet till annan förövare. Han har också sagt att fallet har prioriterats så alla resurser har funnits tillgängliga på ett sätt som går utanför normalfallet. Jag ser ingenting som tyder på en slarvig utredning.
Citera
2023-07-23, 10:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Rent statistiskt är pappan misstänkt OM det inte var självmord. Obduktionerna var klara i veckan och styrkte att det var mamman som gjort det. Bilen är undersökt som styrkte att det var mamman. Mannens förehavanden är kartlagda som gav alibi. Bara undersökning av vapnet som återstår och åklagaren har sagt att man undersöker brett för att utesluta varje möjlighet till annan förövare. Han har också sagt att fallet har prioriterats så alla resurser har funnits tillgängliga på ett sätt som går utanför normalfallet. Jag ser ingenting som tyder på en slarvig utredning.
Nej, det är inte utredningen som är slarvig. Det som var fel var att polisen redan direkt när de hittat bilen, innan några undersökningar var klara, gick ut med att ingen yttre person var inblandad. Det har kanske nu visat sig nu att det stämde, men det visste de inte då.
Citera
2023-07-23, 12:25
Medlem
Citat:
Nej, det är inte utredningen som är slarvig. Det som var fel var att polisen redan direkt när de hittat bilen, innan några undersökningar var klara, gick ut med att ingen yttre person var inblandad. Det har kanske nu visat sig nu att det stämde, men det visste de inte då.

Det finns många olika scenarier där man snabbt kan dra den slutsatsen som polisen gjorde tidigt. Vissa kanske tom du skulle klara av.
Citera
2023-07-23, 13:36
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Nej det är typiska Finska namn faktiskt. Väldigt vanliga flicknamn i Finland.
Okej, jag hade inte en aning om att Laura var ett typiskt finskt namn.
Namnen spelar egentligen ingen roll i det här sammanhanget men jag tycker det är lite märkligt att hon tar ett finskt efternamn och ger barnen finska namn om hon är svensk och hon har tänkt att hon och barnen ska leva i Sverige. Barnen får en enklare start om de fått heta Marie & Lisa Holmgren. Jimmy Holmgren låter inte heller som någon mishmash.
Ja, jag tycker att folk som gör sådana val som hon gjort är knepiga.
Kan inte vara ovanligt att finska killar som gifter sig med svenskor tar det svenska efternamnet. Jag känner en finne som gjorde så vilket känns självklart.
Tror jag är klar med denna OT-utsvävning.
Citera
2023-07-23, 14:19
Medlem
Citat:
Det finns många olika scenarier där man snabbt kan dra den slutsatsen som polisen gjorde tidigt. Vissa kanske tom du skulle klara av.

Ja tex så kan ju mamman ha filmat hela händelseförloppet
Citera
2023-07-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Okej, jag hade inte en aning om att Laura var ett typiskt finskt namn.
Namnen spelar egentligen ingen roll i det här sammanhanget men jag tycker det är lite märkligt att hon tar ett finskt efternamn och ger barnen finska namn om hon är svensk och hon har tänkt att hon och barnen ska leva i Sverige. Barnen får en enklare start om de fått heta Marie & Lisa Holmgren. Jimmy Holmgren låter inte heller som någon mishmash.
Ja, jag tycker att folk som gör sådana val som hon gjort är knepiga.
Kan inte vara ovanligt att finska killar som gifter sig med svenskor tar det svenska efternamnet. Jag känner en finne som gjorde så vilket känns självklart.
Tror jag är klar med denna OT-utsvävning.

Många vill bevara släktnamn och nuförtiden är det nog väldigt vanligt att man hellre väljer ett lite ovanligare namn än något som alla andra heter. Mina barn har alla ovanliga namn och fått sin pappas ovanliga efternamn, inte har dom haft de svårare för det tvärtom, kul att slippa heta som alla andra i en klass, när min son fortfarande gick i skolan fanns de tex 3 stycken liam i samma klass, inte jätte kul 😂
Citera
2023-07-23, 14:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nej, det kan jag inte. Ge tre exempel på scenarior där polisen bara på någon timma helt säker kan fastställa händelseförloppet.
Citera
2023-07-23, 14:33
Medlem
Troians avatar
Citat:

Alldeles riktigt. Dessutom tror jag inte att polisen slog fast att ingen utomstående var inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in