Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
En upplevd tid kan säkert de flesta uppskatta, men om den tiden läggs till en felaktig startpunkt så är den ju likförbannat helt felaktigt uppskattad.
Kan det inte va så enkelt som att han faktiskt inte hör skotten. Måste det han minns som en avgasknall vara skotten? Måste det va högt som en avgasknall? Hur vet vi det inte förekom avgasknall 30 sekunder efter mordet. Kan en bildörr från 70-talet låta högt?
MIN spekulation om SE nu var ett vittne, är att han inte befann sig på Sveavägens östra sida när skotten föll. Inget tyder på det. Han bör då ha varit inomhus (ej andra sidan).
När han kom ut såg han direkt att det var något som hade hänt. Det var det han ville mörka (mordet är en delmängd av det). Om han hörde en knall EFTER iakttagelsen så hade den inte med händelsen att göra, det måste han ha fattat ganska omgående. Om han kom ut så sent och att det första han såg var en folksamling, kan knallen möjligen förklaras mordnatten. Om det första han såg var Palme på marken funkar inte det.
När han kom fram till mordplatsen såg han LJ, men kopplade inte direkt ihop honom med händelsen. Det var för lång tid efter som han säger 11/3.
Han förblev ett passivt vittne som kanske gick en lov inåt gränden, men som inte pratade med LP, eller hörde henne säga mörkblå täckjacka. Jag köper inte att han fick det ur henne i det tillstånd hon var i enligt vittnen. Jag köper inte språngmarschen.
Efter ett tag så beslutade han sig för att gå tillbaka till Skandia. Han KANSKE frågade en stressad polis om det var ok att han avvek och berättade i samband med det att han kom sent och inte hade sett något alls av värde och polisen sa att det var ok att han gick iväg.
Till väktarna hade han inte något viktigt och heroiskt att berätta. På en direkt fråga till HO sägs följande:
F: Vad sade han mer? Hade han sett någon person eller gärningsman?
O: ingenting sådant sade han.
Hela denna teori ovan är i sig inte särskilt konstig om man stoppar tiden till den 28 feb 1986.
På morgonen den 1 mars hörde han i media om mörkblå täckjacka, samt att LP sagt mörk täckjacka. Han uppfattar dessa saker i slutänden som mörkblå täckjacka och poletten trillar ner avseende LJ. Kanske fick han t o m ett falskt minne att han hade hört henne säga det? Mytoman-karusellen drar igång. Helt skruvat? Ja definitivt. Men mörkblå täckjacka från LP och iakttagelsen av LJ var inte parhästar i huvudet på SE den 28 feb i min värld.