2023-07-24, 15:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur skulle det vittnesmålet sett ut?

- Jag såg mördaren i trekvartslång rock/jacka. Keps och väska.

- Hur var du klädd?

- likadant

Eller skulle han som GM Se sagt nått annat signalement som inte stämde?

Vilket hade varit bättre?

Säga det vi vet han sa nu - "blå jacka". Men nu vet vi ju inte vad GM SE hade på sig, hade han blå jacka kan han kopiera AD. Eller "jag tittade upp och såg en kropp ligga, såg i periferin en person som plötsligt sprang iväg.
Citera
2023-07-24, 15:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men han känner inte igen JÅS?

Varför pekar han inte på fotot föreställande honom?

Eller varför pekar han inte på båda?

Finns ju olika förklaringar till det. Spelar faktiskt ingen roll. Han pekar ut SE, det är min poäng.
Citera
2023-07-24, 15:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Hoppas du tycker det är ok att jag kommenterar och inte ser det som spam För jag tycker du resonerar ganska bra och kritiskt, och är värd att ta på allvar.

Tror de flesta som "vet" att SE gjorde det - och de som ser honom som potentiell gm - är hyfsat överrens om att han tog stora risker.

Det här med intelligensen är svårt - personligen har jag svårt för att skilja den från Stigs egenskaper som någonting i det mildare spektrat av psykopati eller liknande.

I all välmening. Prova att utgå ifrån att SE var skyldig. Även fast du inte tror det, utan kanske enbart har en svag förnimmelse. Vik sedan inte av från det mest centrala - Stig har då inget alibi. Följ bara Stigs agerande utifrån den premissen. Själv tycker jag att Stigs handlande då framstår som superlogiskt - om än riskfyllt Mycket riskfullt, närmast desperat. Vissa saker är överkurs (varför kontakta polis innan han fick utstämplingstid bekräftad, varför Stig hävdar snabb utgång efter stämpling och någon enstaka detalj i Stigs förhörsstrategi) - men resten...bara genom att på allvar utgå från att Stig gjorde det (även om man själv är långt från övertygad) kan man också se nästan allt som logiskt (fast riskfyllt).

Gå igenom varje moment med utgångspunkten att Stig
inte har något alibi (oavsett vad du själv tror på förhand).

Själv har jag använt den här metoden på flera olika scenarion och andra fall - det är trevlig hjärngymnastik.
T ex gjorde jag det på CP för många år sedan. Trots att jag aldrig någonsin trott på honom. Jag tog ett par timmar av mitt liv för att ärligt bemöta någon som faktiskt var övertygad om CP. Det hela slutade iofs i nått slags dråpligt scenario som visserligen var teoretiskt möjligt - men (de facto) ändå omöjligt.

Tar inte illa upp.
Jag provar ständigt teorin med SE som GM för att få möjlighet att jämföra och väga.
(Titta på mina inlägg så ser du att jag även lyfter GM-perspektivet om än att det ofta blir vittnet SE jag lyfter. Detta för att balansera upp tråden då jag tycker det slarvas i anklagelserna där just uppgifter som talar emot SE som GM inte beaktas eller på andra sätt försöker viftas bort. Begreppet "spökvittnet" är ett sådant exempel på retorik, men där det faktiskt finns uppgifter som kan förklara detta.)

Vissa saker blir då som GM också självklara i allt vad han måste ha ljugit om.
Och om nu SE skulle bevisas skyldig så kommer jag fortsatt tycka att hans lögner är idiotiska, märkliga, chansartade och att han har haft osannolik tur.

Jag kan ändå inte anse att det är "superlogiskt", men det är några av dessa förklaringar som ändå blir det troliga i det fall SE är GM.

Jag anser heller inte att SE har ett vattentätt alibi och har aldrig påstått det.
Dock finns det alibi-uppgifter som, om dom vore korrekta, ger honom ett. Men dessa förklaras "bort" i alternativa hypoteser.
Såg LJ från mordplatsen - Förklaras med att han såg honom från trappan
Talade med Lisbeth - Förklaras med att samtalet aldrig ägt rum, Lisbeth var inte kontaktbar o.s.v.
Hjälpte andra att lägga Palme i framstupa sidoläge - Förklaras ibland med att Palme aldrig legat i framstupa sidoläge.
Tyckte polisen var brysk mot Lisbeth - Förklaras ibland med att väktare ALG minns fel, att det aldrig hänt. Att Söderströms agerande när han försökte få in Lisbeth i polisbilen inte kan ha uppfattats som bryskt...
m.fl.

Ja, jag tror inte heller på CP eller någon annan namngiven GM heller för den delen och gör precis likadant där. För och emot..
Citera
2023-07-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast från GM är det rikigt riktigt korkat, det är ett stort "hallå, titta närmare på mig!". Han bokstravligen ber dom titta närmare på hans vittnesmål. Det är för mig inte kompatibelt med en mördare som försöker komma undan.

Jag anser att det inte handlar om att vara korkad..

Utan vad anser GM-SE är störst risk i stunden..

Att gå all in som vittne eller ligga mer lågt..

Jag tror han kände en panik över att inte bli vittne att han då tog dessa risker...
Citera
2023-07-24, 15:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men menar inte LJ att han ställer sig och tittar mot mordplatsen när GM är halvvägs upp i trappan?

Han antyder det i något förhör, där han vid det tillfället också förflyttar sig från Luntmakargatans sydvästra hörn fram till containern och skynket närmare trappen.
Vet inte om det stämmer, vart han i.s.f. står... Att han skulle ha ryggen vänd mot GM etc.
(Minns nu inte dessa detaljer. Blir gärna korrigerad om jag minns fel.)

Då GM lämnar trappkrönet har han varit konsekvent med att han blickar ned mot mordplatsen och velar om han skall dit och hjälpa till.
Citera
2023-07-24, 15:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag anser att det inte handlar om att vara korkad..

Utan vad anser GM-SE är störst risk i stunden..

Att gå all in som vittne eller ligga mer lågt..

Jag tror han kände en panik över att inte bli vittne att han då tog dessa risker...

Det förklarar tv-framträdandet. Men inte hånet. Det är det som är så korkat. Som GM vill han vara vittne, han vill ju inte vara den vars berättelse man granskar närmare.
Citera
2023-07-24, 15:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Han antyder det i något förhör, där han vid det tillfället också förflyttar sig från Luntmakargatans sydvästra hörn fram till containern och skynket närmare trappen.
Vet inte om det stämmer, vart han i.s.f. står... Att han skulle ha ryggen vänd mot GM etc.
(Minns nu inte dessa detaljer. Blir gärna korrigerad om jag minns fel.)

Då GM lämnar trappkrönet har han varit konsekvent med att han blickar ned mot mordplatsen och velar om han skall dit och hjälpa till.

Hur som helst så måste SEkten sluta med narrativet att SE är 5 sekunder bort eller mördaren. Det är inte per automatik en lögn att han säger sig vara 5 sekunder bort om han är vittne 30 sekunder bort. Visst han kan ljuga sig närmare, men det kan också va så att han faktiskt tror att han var 5 sekunder bort. Eftersom han i det läget inte vet var de runt kroppen kommer ifrån.

Kommer han fram 30 sekunder efter så kommer han ju fram när HLR påbörjas och flera av de kända vittnena inte kommit fram ännu. En känsla av att det just hänt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-24 kl. 15:48.
Citera
2023-07-24, 15:39
Medlem
Har vi någon som vill försöka psykologisera dessa uttalanden från Stig? Själv hävdar jag att detta antingen är försök till speglingar eller medvetna försök att "spela dum" eller distraherad. Endast ett axplock;

"Jag ville kontrollera tiden på min urtavla” (sneddar mot skyltfönstret), “Jag hörde bara en smäll”, “Jag trodde mannen (offret) var en A-lagare”, “Han var så liten” (offret), “jag har ju aldrig träffat Palme”, “gumman (Lisbeth) kände jag inte igen”, “Jag trodde det rörde sig om en knarkuppgörelse (om offret)”, “jag tvekade på om jag skulle ta tunnelbanan eller ej”, “jag trodde offret var skjuten i munnen”, “jag glömde att lämna signalementet till poliserna (och därför sprang efter)”, “jag såg ingen flyende gärningsman”, “ingen tog notis av mig” och så vidare.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-24 kl. 15:43.
Citera
2023-07-24, 15:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Hur som helst så måste SEkten sluta med narrativet att SE är 5 sekunder bort eller mördaren.

För teorins bästa tror jag det också. Jag tror inte alla förstår det "kontraproduktiva" när man ska ha med och vända alla uppgifter mot SE.
Citera
2023-07-24, 15:49
Medlem
Citat:
Finns ju olika förklaringar till det. Spelar faktiskt ingen roll. Han pekar ut SE, det är min poäng.
Ge mig några förklaringar. Jag lyssnar gärna.
Citera
2023-07-24, 15:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har vi någon som vill försöka psykologisera dessa uttalanden från Stig? Själv hävdar jag att detta antingen är försök till speglingar eller medvetna försök att "spela dum" eller distraherad. Endast ett axplock;

"Jag ville kontrollera tiden på min urtavla” (sneddar mot skyltfönstret), “Jag hörde bara en smäll”, “Jag trodde mannen (offret) var en A-lagare”, “Han var så liten” (offret), “jag har ju aldrig träffat Palme”, “gumman (Lisbeth) kände jag inte igen”, “Jag trodde det rörde sig om en knarkuppgörelse (om offret)”, “jag tvekade på om jag skulle ta tunnelbanan eller ej”, “jag trodde offret var skjuten i munnen”, “jag glömde att lämna signalementet till poliserna (och därför sprang efter)”, “jag såg ingen flyende gärningsman”, “ingen tog notis av mig” och så vidare.

Konstig sammanställning, konstig slutsats. Kollandet på klockan har samma orsak om han är GM eller vittne - en förklaring till varför han inte ser mordet.

Han kanske bara hörde en smäll, för vittnet SE måste inte ha hört skotten.

Att han var så liten ska han alltså säga till väktarna. Vad skulle det vara för malplacerad kommentar från en GM, Palme var en relativt liten man, särskilt i förhållande till sin persona och roll.

A-lagare eller knarkuppgörelse är helt normala uttalanden. Jämför tex med IM:s tankar om rån. Den naturliga slutsatsen när folk ligger på gatan en kväll eller det sker ett våldsbrott.

Varför skulle man inte kunna tro han var skjuten genom munnen? Blåljuspersonal pratade om att Palme var skjuten i bröstet.

Etc
Citera
2023-07-24, 15:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Har du läst Anckarsäters inlägg om SE?
http://anckarsater.blogspot.com/2020/03/palmemordet-6-skandiamannen-vem-var.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in