Citat:
Det här är faktiskt en av de absolut märkligaste vittnesmålen från mordplatsen.
Tid och signalement stämmer varken överens med SE eller GM.
Antingen har han fel om sina observationer eller så har vi en felaktig bild av mordplatsen.
Det enda sättet jag kan få det att gå ihop, utan att anta att JN har fel, är om gm stannade en bit in i gränden ett tag eller om det rör sig om en helt okänd man.
Men han är ju inte helt ensam om en sådan observation iofs.
CL: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17-04
"F: Ser du någon som springer efter den här mannen?
L: Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt annat håll.
F: Den här som sprang efter hur såg han ut, eller det du hann se?
L: Det kan jag inte minnas tyvärr. Medellång, nej, det är svårt. Då vände vi oss åt det hållet där vi hörde skottet."
Det kan alltså röra sig om två olika springande män in i gränden. Det skulle ju kunna stärka tanken om två gm. En som väntar vid dekorima och en som följer efter. Alternativt kan det då röra sig om en gm och ett okänt vittne.
Tid och signalement stämmer varken överens med SE eller GM.
Antingen har han fel om sina observationer eller så har vi en felaktig bild av mordplatsen.
Det enda sättet jag kan få det att gå ihop, utan att anta att JN har fel, är om gm stannade en bit in i gränden ett tag eller om det rör sig om en helt okänd man.
Men han är ju inte helt ensam om en sådan observation iofs.
CL: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17-04
"F: Ser du någon som springer efter den här mannen?
L: Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt annat håll.
F: Den här som sprang efter hur såg han ut, eller det du hann se?
L: Det kan jag inte minnas tyvärr. Medellång, nej, det är svårt. Då vände vi oss åt det hållet där vi hörde skottet."
Det kan alltså röra sig om två olika springande män in i gränden. Det skulle ju kunna stärka tanken om två gm. En som väntar vid dekorima och en som följer efter. Alternativt kan det då röra sig om en gm och ett okänt vittne.
Ja du, han kommer på Tunnelgatan och ska svänga höger mot Kungsgatan: "Ingen bil framför och ingen på sidan. Jag var den enda bilen så-" Men stod inte IM precis där? Nämner IM någon stor limousin-bil?
Taxibilen gjorde en u-sväng, menar han. Men till och med IM är osäker på om den verkligen gjorde det.
Föraren av limousinen var även med på en av rekonstruktionerna.
Det här känns tveksamt. Intressant är däremot att han, när han kommer tillbaka, ser en kille som kommer ut ur en polisbuss och är påtagligt blodig runt munnen. Är det SG? Eller är det "ynglingen"?