Citat:
Det är bara en ny teori/spekulation från min sida utifrån materialet där väktarna inte hört SE säga de absolut mest centrala uppgifter man kan tänka sig och där han är ett ljugande vittne. Alternativt att väktarna skulle hålla inne med någonting centralt finns förstås. Uppgifterna hör ihop för SE, men först den 1 mars. Det är det som är grejen.
Tar man bort från mordkvällen det argument som har varit det bästa beviset för att SE var ett vittne (mörkblå täckjacka), då får man ett scenario som förklarar en massa saker som jag skrivit. Varför skulle han inte kunna ljuga om mörkblå täckjacka, när han ljugit om sin framfart på Sveavägen och språngmarschen? Kanske inbillade han sig t o m den 1 mars att han hade hört LP?
Tar man bort från mordkvällen det argument som har varit det bästa beviset för att SE var ett vittne (mörkblå täckjacka), då får man ett scenario som förklarar en massa saker som jag skrivit. Varför skulle han inte kunna ljuga om mörkblå täckjacka, när han ljugit om sin framfart på Sveavägen och språngmarschen? Kanske inbillade han sig t o m den 1 mars att han hade hört LP?
Precis som de uppgifter väktarna nämner(som är upptaget i förhören) och som är till vittnet SE's fördel så förklaras dessa "bort" med att förhören utfördes sent och att väktarna minns fel o.s.v.
Vad utesluter då att SE nämnde fler saker från mordplatsen, som väktarna inte minns?
Slutsatser dras i tron om att man har all information.
Väktarna behöver inte "hålla inne med något", vad nu meningen med det påståendet var?
Självfallet kan SE ha ljugit om "mörkblå täckjacka" och i rollen som GM så måste han ha ljugit om detta (Lisbeth-samtal).
Och som jag också redogjort för tidigare så blir denna lögn dels en riskabel chansning och dessutom en aningen komplicerad.
Det är inte bara signalementet utan även ett samtal med/hört Lisbeth säga detta.
Det är en "mörk täckjacka, möjligen mörkt blå" i ett nyhetsinslag och Lisbeths "mörk täckjacka" i ett annat. Detta bland en rad andra signalement i inslagen och i tidningarna, där även felaktigheter fanns.
Med mörk rock, så ska han chansa på att Lisbeth uppfattat detta fel och kände sig tvungen att dra denna lögn?
Eller hade han en mörkblå täckjacka, så blir det likväl en chansning. Här måste han förlita sig på att väktarna som såg honom inte upptäcker att han iklär sig en mörk rock...
(Finns mer att lyfta här... samtalet med Lisbeth kontrollerades aldrig o.s.v)
Det är väl detta vi får om SE är GM?
En rad lögner och chansningar kring denna uppgift. Vilket för all del kan vara så det var, men jag ser inga omöjligheter i att hans version stämmer i det stora hela vilken är betydligt enklare.