2023-07-24, 11:39
  #31681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Kolla euribor 3-mån grafen, spikrakt uppåt, aldrig har räntorna så snabbt gått upp som nu historiskt, de har ökat lika fort som de paniksänkte under finanskrisen -08. Fyfan :-D
När räntan varit uppe på 5% under tidigt 2000-tal och 2007-2008, så kraschade aktiemarknaden och ekonomin. USA är redan där med 5% ränta och bopriser långt högre än -07, snart höjer ECB och RB till närmare 5%.

https://www.euribor-rates.eu/en/current-euribor-rates/2/euribor-rate-3-months/
.
Detta borde orsaka en massiv krasch inom 1-2 år med de enorma skulder som finns i Sverige och väst nu.

Vi lite äldre har sett det här förut (dock ej det sista överlevande homo erectus exemplaret, liksom-fb)
Men det kanske är annorlunda nu...
Det som är annorlunda nu, är att möjligheten till att exportera inflation har minskat som en del av när globaliseringen inte ökar i samma utsträckning som tidigare. Troligtvis kommer SEK fortsätta försvagas mot valutor värda namnet. Norge kommer nog klarar sig bättre p g a extremt handelsöverskott, vi är på väg att bli ett nettoimportland.
Citera
2023-07-24, 11:40
  #31682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Ta gärna fram källor på det fetade

Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Det stämmer inte. Vet att det var väldigt vanligt att folk tog lån på 100% av värdet samt att vissa banker även erbjöd 110% lån för att man skulle kunna köpa bil, möbler och liknande.

Det var först 2016 krav om kontantinsats och amortering infördes, innan det lånades ofta till hela beloppet runt om i landet och man behövde inte ens amortera om inte banken krävde det.

Det upp till bankerna att bestämma om de skulle godkände lånet eller inte och de gjorde de så länge man hade tillräcklig inkomst och inga betalningsanmärkningar. Vet att bopriserna hade en liten krasch runt 2017 när man införde kravet men den dippen återhämtade sig på c:a 2år.

FI bolånerapport 2021. Räkna med att det är några resor värre 2023: https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2021/
Citera
2023-07-24, 11:41
  #31683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Men om nu en lågkonjunktur kommer med kraftigt ökad arbetslöshet och ett flertal medlemmar i föreningen därmed förlorar inkomst och får ställa in sina betalningar , då sitter föreningen i skiten för någon måste pröjsa räkningarna.

Då kommer BRFerna att säljas till någon som kan betala avgiften. Föreningen kommer först få problem då ingen tar emot medelskapet gratis för avgiften är så hög.

I storstäderna är vi långt ifrån en sådan situation.
Citera
2023-07-24, 11:47
  #31684
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.dn.se/ekonomi/bolanetagare-ena-begovic-ska-jag-behova-salja/
– Jag tror inte att Riksbanken tänker på människor,

Ett seriöst reportage hade här upplyst läsaren om Riksbankens uppdrag.
Där finns inga inslag av att tänka på människor.

Det är Finanspolitikens sak att tänka på människor.

att deras pengar tar slut snabbare, säger han.

Och det är själva avsikten med räntehöjningarna.
Efterfrågan skall sänkas.
Han ska alltså konsumera mindre. "Pengarna" ska "ta slut fortare".
Han bekräftar att Riksbanken är inne på rätt väg.

Men är det någon som ser att dönicken som skrev artikeln lyckas prestera den informationen till läsarna.


Jag tror inte att regeringen kommer att göra något.

Nu brukar ju Finanspolitiken ställa till det och överlåta problemet till penningpolitiken.
Dock så tror jag väl inte att Finanspolitiken i det här läget avser att sätta käppar i hjulet.

Regeringen hade en ypperlig chans att hjälpa penningpolitiken genom att begränsa bidragshöjningarna. Men den tog dom inte. Minskade bidrag reducerar effektivt ned efterfrågan.

Vilket skitsnack! Hur kan du påstå att bidragshöjningarna höjer inflationen och efterfrågan? Vilka bidrag syftar du på?

Det är inte Mats med socbidrag som höjer upp efterfrågan ditt pucko! Det är John med hög lön och miljoner i lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Är man "bubbelpratare" enligt dig om man hävdar att bostadspriserna ska ned 10-20 %?
Jag tycker det verkar helt okontroversiellt.
De som hävdar att marknaden kommer att krascha helt (att vi lever i en bostadsbubbla) är en annan sak.

Vi kommer inte se en krasch men vi kommer se lägre huspriser.
__________________
Senast redigerad av Klappasäften 2023-07-24 kl. 12:29.
Citera
2023-07-24, 12:04
  #31685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Ta gärna fram källor på det fetade

Här en ännu nyare rapport från 2022. Intressanta sidor att hålla koll på:

Tabell 3 på sida 12 visar att genomsnittliga lånenbördan för hushållen som tar nya bolån var 2,82 miljoner.

Sidan 16 visar att medelvärdet av nya bolånetagares bostäder var 3,6 miljoner.

Dvs slår man ihop de för hela landet så är nya bolånetagare i snitt belånade till 78% av bostädernas värde.

Tabell 3 visar även åldersfördelning och bolån, och att nya bolånetagare i åldrarna 18-30 redan är maxbelånade. Sedan går det ner givetvis med åldrarna, men även nya bolånetagare 31-50 år gamla har belåningsgrad i snitt på 75%.

Vi är verkligen vid vägs ände. De nya lånetagarna är msxbelånade. Det finns inte mer krut att ge.

https://www.fi.se/contentassets/a35a4b8a4a1b4604acbcb680ae763153/den-svenska-bolanemarknaden-2023-ny2.pdf
Citera
2023-07-24, 12:12
  #31686
Medlem
Stibor 3m mot 3,90% idag. Stiger stadigt och tangerar 4,00% inom en månad.

Samtidigt prisar marknaden RB styrränta. I slutet av det här året 4,25%. Och i slutet av 2024 3,50%. Och i slutet av 2025 3,00%. Och sommaren 2026 (kanske) 2,75%.

Är det detta trådaporna menar när de yrar om räntesänkningar? Att räntan ska vara några marginella punkter lägre än idag, om 2-3 år?

Citera
2023-07-24, 12:15
  #31687
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Stibor 3m mot 3,90% idag. Stiger stadigt och tangerar 4,00% inom en månad.

Samtidigt prisar marknaden RB styrränta. I slutet av det här året 4,25%. Och i slutet av 2024 3,50%. Och i slutet av 2025 3,00%. Och sommaren 2026 (kanske) 2,75%.

Är det detta trådaporna menar när de yrar om räntesänkningar? Att räntan ska vara några marginella punkter lägre än idag, om 2-3 år?


Det räcker inte, de kommer tvingas gå till 5%
Citera
2023-07-24, 12:15
  #31688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Här en ännu nyare rapport från 2022. Intressanta sidor att hålla koll på:

Tabell 3 på sida 12 visar att genomsnittliga lånenbördan för hushållen som tar nya bolån var 2,82 miljoner.

Sidan 16 visar att medelvärdet av nya bolånetagares bostäder var 3,6 miljoner.

Dvs slår man ihop de för hela landet så är nya bolånetagare i snitt belånade till 78% av bostädernas värde.

Tabell 3 visar även åldersfördelning och bolån, och att nya bolånetagare i åldrarna 18-30 redan är maxbelånade. Sedan går det ner givetvis med åldrarna, men även nya bolånetagare 31-50 år gamla har belåningsgrad i snitt på 75%.

Vi är verkligen vid vägs ände. De nya lånetagarna är msxbelånade. Det finns inte mer krut att ge.

https://www.fi.se/contentassets/a35a4b8a4a1b4604acbcb680ae763153/den-svenska-bolanemarknaden-2023-ny2.pdf

Innan trådaporna börjar spy galla över dig och bestämt hävda att genomsnittligt bolån är typ 2 miljoner i Sverige. Absolut, utslaget över hela bolånestocken, även för obelånade hushåll. Men ingen bryr sig om att Roffe 67 har 480 000kr i bolån. Det är inte han som avgör slutpriserna. Han köpte 1989 och kommer också dö i sin ruttna kåk.

Det som sättet priserna är folket som köper på marginalen. Som maxbel. och lever KALP liv. För att "ta sig in på bostadsmarknaden är Det Viktigaste Ers Höghet!".

Tittar man på hushållen som köpt i storstadsregioner senaste åren är det skrämmande läsning.
Citera
2023-07-24, 12:17
  #31689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Det räcker inte, de kommer tvingas gå till 5%

Ja, men jag väljer att hänvisa till marknaden. För DDR-dyrkaren Liksom och övriga trådapor ser marknaden som facit. Här har ni facit.

Faktum är att marknaden haft fel sen slutet av 2021 och varje kvartal fått revidera upp ränteprognoserna. Så kommer det bli resten av året.

Att vi har 5% i ränta från RB i år är kanske inte så tokigt tänkt. Men minst 4,25% ska man nog räkna med.

2,75% i ränta (sommaren 2026, som marknaden räknar med) är bara önsketänkande från BLT, bankirer och annat löst överbelånat pack.
Citera
2023-07-24, 12:25
  #31690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Innan trådaporna börjar spy galla över dig och bestämt hävda att genomsnittligt bolån är typ 2 miljoner i Sverige. Absolut, utslaget över hela bolånestocken, även för obelånade hushåll. Men ingen bryr sig om att Roffe 67 har 480 000kr i bolån. Det är inte han som avgör slutpriserna. Han köpte 1989 och kommer också dö i sin ruttna kåk.

Det som sättet priserna är folket som köper på marginalen. Som maxbel. och lever KALP liv. För att "ta sig in på bostadsmarknaden är Det Viktigaste Ers Höghet!".

Tittar man på hushållen som köpt i storstadsregioner senaste åren är det skrämmande läsning.

Genomsnittliga bolånet är dock på runt 2 miljoner, och det är väsentligt ur det avseendet att majoriteten av bolånhavare kommer att klara sig utan några som helst problem, även om räntorna är på över 5%. Detta är givetvis goda nyheter för landet.

Vad som är relevant i att visa att nya lpnetagare är maxbelånade är att det finns inte mycket mer som kan driva priserna norrut. Det är viktigt eftersom de som drev priserna på villorna och de större lägenheterna exempelvis var de som sålde sina små lägenheter med vinst. Och denna vinsten kom från yngre som belånade sig allt högre. Nu är de yngre maxbelånade och det kommer inte komma fler som gör gigantiska vinster på sina ettor och tvåor. Utöver det så kan man räkna med att räntehöjningarna kommer att ha prisdämpande effekt.

Pyramidspelet är över.
Citera
2023-07-24, 12:32
  #31691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilket skitsnack! Hur kan du påstå att bidragshöjningarna höjer inflationen och efterfrågan? Vilka bidrag syftar du på?

Det är inte Mats med socbidrag som höjer upp efterfrågan ditt pucko! Det är John med hög lön och miljoner i lån.



Vi kommer inte se en krasch men vi kommer se lägre huspriser.
Allt som ger folk mer pengar i fickan höjer efterfrågan och inflationen.
Om 100k bidragstagare får en tusenlapp till i månaden så är det självklart inflationsdrivande. Det innebär ju mer pengar att spendera på saker, vilket=inflation
Citera
2023-07-24, 12:47
  #31692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilket skitsnack!
Det är inte Mats med socbidrag som höjer upp efterfrågan ditt pucko! Det är John med hög lön och miljoner i lån.

Det är väl snarast tvärtom? Socialbidragsfolket konsumerar hela sin inkomst medans den med hög lön (och kapitalinkomster) sparar större delen och endast konsumerar för en del av den.

Alltså ökar du skattetrycket och tar från högavlönade och ger till bidragsfolket så ökar du konsumtionstrycket i ekonomin. Det höjer efterfrågan och ökar inflationen.

Den automatiska indexuppräkningen av flera bidrag med KPI är definitivt inflationsdrivande. Sedan kan man tycka att det är nödvändigt i vilket fall....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in