2023-07-24, 10:10
  #31669
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Men hur dum är du?

Om inflationsmålet är nått kommer riksbanken i det läget gå från 4,5 % styrränta till 0 %?

Inflationen måste gå ner, över flera mätningar, under 1,7 % innan man ens sänker med några punkter, din idiot. INFLATIONEN LIGGER PÅ SJUKA 9,3 %. Hur kan man ens diskutera räntesänkningar i det här läget? Hur korkad kan man bli?

Vi kanske går ner mot 3-3,5 % styrränta 2025.

Hur ska bostadspriserna slå nya rekord om pengar fortfarande, flera år framåt, kostar?

Nollräntetiden är över. Bostadskarriär tillhör det förgångna.


Kolla euribor 3-mån grafen, spikrakt uppåt, aldrig har räntorna så snabbt gått upp som nu historiskt, de har ökat lika fort som de paniksänkte under finanskrisen -08. Fyfan :-D
När räntan varit uppe på 5% under tidigt 2000-tal och 2007-2008, så kraschade aktiemarknaden och ekonomin. USA är redan där med 5% ränta och bopriser långt högre än -07, snart höjer ECB och RB till närmare 5%.

https://www.euribor-rates.eu/en/current-euribor-rates/2/euribor-rate-3-months/
.
Detta borde orsaka en massiv krasch inom 1-2 år med de enorma skulder som finns i Sverige och väst nu.

Vi lite äldre har sett det här förut (dock ej det sista överlevande homo erectus exemplaret, liksom-fb)
Men det kanske är annorlunda nu...
__________________
Senast redigerad av slemhog 2023-07-24 kl. 10:27.
Citera
2023-07-24, 10:11
  #31670
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Köper man en bostadsrätt i karlatornet idag eller exemplet du hänvisade till bör man nog ta i beaktning att man kan förlora alla pengar man "köpt" lägenheten för såvida föreningen kånkar.

Lägger man ett bud bör man nog vara medveten att man kan förlora allt men folk tänker inte så.

Det går bra nu!
Ja Brf kan vara en riktigt riktigt dålig form av boende, ett slags låtsasägande med både en stor egen insats OCH hyra/avgift.
Har man bra tajming som jag på nittiotalet, så köper man en lägenhet som säljs för en spottstyver pga av att avgiften är i samma nivå som hyran för en motsvarande lägenhet.
Välj en lägenhet med bra läge i huset, njut av ditt boende, när räntorna och då även avgiften går ner, så blir lägenheten betydligt mer attraktiv igen och då säljer man och cashar in ett par miljoner.
Lätt som en plätt!
Citera
2023-07-24, 10:18
  #31671
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vad ska man säga, nu är det ett snyftreportage om Filipstad i Aftonhoran om att många vuxna inte har jobb och inte heller klarar sig ekonomiskt på grund av att räntorna höjts och att maten blivit dyrare.

Tittar man sen på huspriser och lägenhetspriser så kostar en normal villa under 1 miljon att köpa, gör man en snabb kalkyl på Nordea så är lånekostnaden för huset under 4000kr med amortering. Vill man ha en lägenhet så kostar den dyraste ca 250 000kr. Orkar inte ens räkna på lån för dessa summor då det blir löjligt lite även med höjda räntor.

Även om man nu är ensamstående så bör man klara av dessa summor utan större problem och Filipstad är väl ändå ett av de billigare ställena att bo på i mellansverige.

Ska tilläggas att Filipstad sög åt sig enorm mängd invandrare under flyktingåren som de räknade med att de skulle bli en stor vinst för kommunen. Nu sitter de tydligen i skiten i stället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3WXJG/inflation-och-rantehojningar-skapar-oro-i-filipstad
Citera
2023-07-24, 10:49
  #31672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ska tilläggas att Filipstad sög åt sig enorm mängd invandrare under flyktingåren som de räknade med att de skulle bli en stor vinst för kommunen. Nu sitter de tydligen i skiten i stället.

Ja, de "pinkade i byxan" för de generösa statsbidragen, kan tänka mig att det kändes lockande då. Politikerna tog väl en gamble på att dessa flyktingar efter två år skulle sökt sig till släktingar i storstädernas miljonprogramsförorter, men Xi fick dom.

Ang. Filipstad så finns det nog en anledning till prisbilden. Antagligen extremt taskigt med jobb på orten. Finns gott om bruksorter i Dalsland och Värmland som har högre priser, men där finns å andra sidan arbetstillfällen och en tillräckligt stor del av byns invånare lyfter, om än ej någon imponerande men ändock - lön.

Så Filipstad visar nog det som många påpekat - att de är de som har minst, som kommer att påverkas mest av inflation och räntehöjningar. Sedan är faktiskt ränta på små bolån faktiskt ganska hög, köper du en villa i bruksort för 0.75 mkr, kommer du att få en högre räntesats / lånad tusenlapp, än om du köper en lägenhet i storstad för 2.5 mkr (givet samma belåningsgrad).
Citera
2023-07-24, 10:50
  #31673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad ska man säga, nu är det ett snyftreportage om Filipstad i Aftonhoran om att många vuxna inte har jobb och inte heller klarar sig ekonomiskt på grund av att räntorna höjts och att maten blivit dyrare.

Tittar man sen på huspriser och lägenhetspriser så kostar en normal villa under 1 miljon att köpa, gör man en snabb kalkyl på Nordea så är lånekostnaden för huset under 4000kr med amortering. Vill man ha en lägenhet så kostar den dyraste ca 250 000kr. Orkar inte ens räkna på lån för dessa summor då det blir löjligt lite även med höjda räntor.

Även om man nu är ensamstående så bör man klara av dessa summor utan större problem och Filipstad är väl ändå ett av de billigare ställena att bo på i mellansverige.

Ska tilläggas att Filipstad sög åt sig enorm mängd invandrare under flyktingåren som de räknade med att de skulle bli en stor vinst för kommunen. Nu sitter de tydligen i skiten i stället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3WXJG/inflation-och-rantehojningar-skapar-oro-i-filipstad

Det kanske är ett moment 22? Folk är fattiga och stjäl mat i butikerna varpå butikerna måste anställa mer personal för att minska stölderna vilket resulterar i högre matpriser vilket genererar mer stölder och så vidare...

F-n vet? Det kanske är den utvecklingen Sverige går emot? En sådan utveckling främjar ju i så fall en växande inflation med dito högre räntor.

Man skulle kunna kolla det ganska lätt, vad kostar en matkasse i Filipstad kontra för liknande småstäder?
Citera
2023-07-24, 10:51
  #31674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad ska man säga, nu är det ett snyftreportage om Filipstad i Aftonhoran om att många vuxna inte har jobb och inte heller klarar sig ekonomiskt på grund av att räntorna höjts och att maten blivit dyrare.

Tittar man sen på huspriser och lägenhetspriser så kostar en normal villa under 1 miljon att köpa, gör man en snabb kalkyl på Nordea så är lånekostnaden för huset under 4000kr med amortering. Vill man ha en lägenhet så kostar den dyraste ca 250 000kr. Orkar inte ens räkna på lån för dessa summor då det blir löjligt lite även med höjda räntor.

Även om man nu är ensamstående så bör man klara av dessa summor utan större problem och Filipstad är väl ändå ett av de billigare ställena att bo på i mellansverige.

Ska tilläggas att Filipstad sög åt sig enorm mängd invandrare under flyktingåren som de räknade med att de skulle bli en stor vinst för kommunen. Nu sitter de tydligen i skiten i stället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3WXJG/inflation-och-rantehojningar-skapar-oro-i-filipstad

Artikeln tar ju nästan bara upp problemen med inflation och att mat blivit dyrare. Ser bara ränta nämnas en gång och ingen gråter ut om hur dyrt boendet blivit. Snarare tvärtom.

Citat:
Många är dock måna om att balansera bilden av Filipstad. Exempelvis lyfter lokalborna det natursköna läget, närheten till större städer och att bostäderna ofta är mycket billigare än i andra delar av landet.

– Hade jag velat köpa samma hus som jag har här i en förort till Stockholm... då hade jag nog fått bo i en lekstuga kanske, säger Hanna Johansson.

Artikeln handlar om en fattig kommun, inte bostadsmarknaden.
Citera
2023-07-24, 10:55
  #31675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Köper man en bostadsrätt i karlatornet idag eller exemplet du hänvisade till bör man nog ta i beaktning att man kan förlora alla pengar man "köpt" lägenheten för såvida föreningen kånkar.

Lägger man ett bud bör man nog vara medveten att man kan förlora allt men folk tänker inte så.

Det går bra nu!

Jag kan inte se vilken belåning den BRFen har. Men risken för att högbelånade föreningar i våra storstäder ska gå i konkurs är ju närmast noll.

Högsta belåningen jag sett är en föreningen i Norra tornen med lån på 24 000 / kvm. Det är otrolig fallhöjd kvar tills den BRFen blir värdelös.

Lånen var mycket högre i förhållande till marknadspriset på 90-talet. Det finns säkert föreningar i småstäder som kan konka nu också om det går utför, men BRFen i Karlatornet hör inte dit.
__________________
Senast redigerad av trickget 2023-07-24 kl. 10:58.
Citera
2023-07-24, 11:09
  #31676
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Det kanske är ett moment 22? Folk är fattiga och stjäl mat i butikerna varpå butikerna måste anställa mer personal för att minska stölderna vilket resulterar i högre matpriser vilket genererar mer stölder och så vidare...

F-n vet? Det kanske är den utvecklingen Sverige går emot? En sådan utveckling främjar ju i så fall en växande inflation med dito högre räntor.

Man skulle kunna kolla det ganska lätt, vad kostar en matkasse i Filipstad kontra för liknande småstäder?

Även om nu maten blivit säg 1000 kr dyrare för en familj så kan inte det vara något som raserar hela livet. Ta bort någon streamingtjänst, spotify och skaffa ett billigare telefonabonnemang så är 1000 kr insparade.
Om man nu inte hittar ett jobb i sin stad där man bor så får man helt enkelt flytta till en annan stad, så jävla hopplöst är det inte. Problemet i Filipstad tror jag tyvärr beror mycket på invandring och lågutbildade människor.
Citera
2023-07-24, 11:10
  #31677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag kan inte se vilken belåning den BRFen har. Men risken för att högbelånade föreningar i våra storstäder ska gå i konkurs är ju närmast noll.

Högsta belåningen jag sett är en föreningen i Norra tornen med lån på 24 000 / kvm. Det är otrolig fallhöjd kvar tills den BRFen blir värdelös.

Lånen var mycket högre i förhållande till marknadspriset på 90-talet. Det finns säkert föreningar i småstäder som kan konka nu också om det går utför, men BRFen i Karlatornet hör inte dit.

Men om nu en lågkonjunktur kommer med kraftigt ökad arbetslöshet och ett flertal medlemmar i föreningen därmed förlorar inkomst och får ställa in sina betalningar , då sitter föreningen i skiten för någon måste pröjsa räkningarna.
Citera
2023-07-24, 11:27
  #31678
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Trist med såpass låg nivå i tråden som på sista tiden. Rena sandlådan. Gäller såväl bear- som bull-trollen.

Nåväl, måste ändå flika in att jag är imponerad över hur dom nominella priserna ändå står sig, givet omständigheterna. Det går fortfarande att "fynda" vissa objekt, men då är dessa knappast jätteattraktiva. Och framför allt - det märks att folk läser årsredovisningar i högre utsträckning nu. Bland de BR som fortfarande går att "fynda", har BRF i många fall antingen hög skuldsättning med lån som snart löper ut, tomträtt med avgäld som snart förnyas och/eller stora renoveringar (stambyte) i antågande. Eller är det marknadsläget som skiljer agnarna från vetet. Men intressant är att detta knappt existerade under hausse-åren.

Räntehöjningarna 2023 har marknaden i princip gäspat åt. Men det är klart, realräntan är ju fortfarande toklåg och likt 2017-18, tycks kronan "ta smällen". Någon dubbelbotten i juli mot december '22, tycks inte inträffa. Folk "HODL:ar". Hellre ett år till med småbarn i tvåan, än att ta en nominell förlust. Och någon arbetslöshet i de breda lagren ser vi inte än (som tur är). Adressen är fortsatt högprioriterad, folk äter hellre gröt i innerstaden än oxfilé i förorten.

Min lekmannamässiga prognos på kort och medellång sikt:

Priserna till hösten kommer att stiga något. Inte mycket - inte lika mycket som i våras (vilket väl får betraktas lite som en rekyl från det blodiga 2022) men i linje med säsongseffekter och kanske någon procent på det. Detta lär ske i september-oktober, nov-dec blir stillastående/lätt avtagande. Sedan beror mycket på inflationen och om räntehöjningarna kommer att fortsätta eller avta (information vi inte har nu). Tror marknaden förväntar sig att räntan toppar på dagens nivå(-isch, någon 0.25%:are till möjligen), men skulle det komma indikationer på att räntan stadigt kommer att höjas 2023 ut och åtminstone halva 2024 också, tror jag det kan ha en demoraliserande effekt på marknaden. Lite april '22, fast light-varianten.

Sedan tror jag vi kommer komma in i ett läge dom kommande 3-4 åren, där bostadsvinster inte kommer att speglas så mycket i nominell prisuppgång som i realt sjunkande skulder. Att bolånestocken inflationsutsätts och inflateras ner. Detta märks aldrig i nuet utan vi ser det först om 5-10 år när vi blickar tillbaka. I nuet är vi alltid momentant fattigare i en höginflationsmiljö då lönerna släpar efter prisökningarna. Och visst, vinst och vinst - man skulle kunna prata om en högre amorteringstakt, fast via inflationen. Som någon skrev för ett tag sedan - du får samma effekt i en lågräntemiljö om du frivilligt amorterar. Samma i högräntemiljön, fast pengarna ska upp på bordet i form av ränta iställlet.

Vad menar du med högre amorteringstakt fast via inflationen?
Citera
2023-07-24, 11:27
  #31679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja Brf kan vara en riktigt riktigt dålig form av boende, ett slags låtsasägande med både en stor egen insats OCH hyra/avgift.
Har man bra tajming som jag på nittiotalet, så köper man en lägenhet som säljs för en spottstyver pga av att avgiften är i samma nivå som hyran för en motsvarande lägenhet.
Välj en lägenhet med bra läge i huset, njut av ditt boende, när räntorna och då även avgiften går ner, så blir lägenheten betydligt mer attraktiv igen och då säljer man och cashar in ett par miljoner.
Lätt som en plätt!
BRF boende får ibland lite väl mycket kritik, förutom bubblan så är det faktiskt ganska optimalt skattemässigt. Nackdelen är att du inte äger något som du fritt kan disponera över, skattemässigt bra då det blir svårt att beskatta. Idag har en 6a samma fastighetsavgift som en 1a inom samma förening. Något vi kan veta med säkerhet är att beskattning av fastigheter kommer öka. Suveränt tycker jag så länge skatten på värdeskapande minskar motsvarande.
Vill man torska rejält så köper man en äldre villa för mycket pengar och med kass energiprestanda. Ett säkert recept för kapitalförstöring
Citera
2023-07-24, 11:33
  #31680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad menar du med högre amorteringstakt fast via inflationen?
Oklart, inflation amorterar inte skulder. Skulder amorteras mest just amortering. Med dagens reallönesänkningar så har snarare andelen folk på räntor ökat. De som lyckats bäst senaste året, har suttit i HR och legat positionerade i något annat än vår valuta, som enligt marknaden nu är uppgiven att försvara av RB. Personligen tror jag priserna bottnar årskiftet 23/24 nominellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in