2023-07-23, 21:35
  #31657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hade vi stigande eller fallande priser förra gången vi hade den räntenivån? Börjar det inte sakta nånstans sjunka in att räntenivån är inte det som endast styr priserna på bostäder? Utan att det kan finnas andra faktorer som leder till stigande priser?

Du menar som att folk tar 8 miljoner i lån för att köpa på Lidingö, allt för att slippa babbar?

Jodå. Lidingös huspriser har också fallit mest. Nästan 30%.
Citera
2023-07-23, 21:43
  #31658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hade vi stigande eller fallande priser förra gången vi hade den räntenivån? Börjar det inte sakta nånstans sjunka in att räntenivån är inte det som endast styr priserna på bostäder? Utan att det kan finnas andra faktorer som leder till stigande priser?

2 miljoner analfabeter som driver white flight gör självklart sitt.

Hur ser det ut på den fronten?

Går vi mot MER eller MINDRE värdelös permanent invandring?

Du behöver inte svara, jag vet svaret.

Kolla vettja på födelsetalen i Sverige medan du håller på. Kolla även befolkningspyramiden - ser det ljust ut tycker du?

De senaste 10-15 åren har vi avskaffat förmögenhetsskatt, gåvoskatt (insatsen som ges av föräldrarna som driver upp bostadspriserna), arvsskatt, fastighetsskatt och nu senast så kan man skjuta upp skatten vid bostadsförsäljning. Dessa kan återinföras - förstår du vad som händer med bostadspriserna då?

Lägg till att diskussioner görs angående minskning alternativt borttagande av ränteavdraget - inga diskussioner görs avseende höjning av denna.

Sammantaget så är NEDSIDAN brutalt mycket större än uppsidan på bostadsmarknaden.

För varje positiv parameter som kan höja priserna så finns tre negativa.

Ser bra ut för alla bolånetorskar.
Citera
2023-07-23, 21:52
  #31659
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hade vi stigande eller fallande priser förra gången vi hade den räntenivån? Börjar det inte sakta nånstans sjunka in att räntenivån är inte det som endast styr priserna på bostäder? Utan att det kan finnas andra faktorer som leder till stigande priser?


1996 sänktes räntan för att plana ut runt 4% under en längre period, då steg priserna men det var från helt andra nivåer än de som gäller nu. Efter 2003 kan man dra en trendlinje fram till 2021 med sjunkande ränta som planar ut kring noll från 2016 ungefär och nu på ett år skjutit i höjden mot 4%.

Givetvis påverkar andra faktorer än räntan, har någon påstått något annat? Det som kraftigt förändras just nu är dock räntenivån. Att det fått ett litet genomslag på prisnivån kan mycket troligt härledas till att det i vissa kretsar ses som en tillfällig räntetopp som snart vänder neråt mot 1-2% igen, "normalräntan" för BLT.
Citera
2023-07-23, 22:45
  #31660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vet inte exakt när räntan för rörliga/3m ändras men om det är vid kvartalsskiften så är julis ränta den första som blir över 4% för många.

Sedan juni 2022 har räntan nu gått från drygt 2% till drygt 4% och nu kanske BLT-kollektivet börjar inse att det inte blir någon kortvarig peak utan en platå på 4%+ som kan vara 3 år eller 5 år. Detta läge har inte varit sedan pre-2003 så för många är det ett helt nytt scenario.

Handelsbanken hade i maj en 3 mån snittränta på 4,13 %, 4,30 % i juni. Många har väl då känt av en eller två månader med omkring 4 % ränta.

Håller helt med att det blir ett nytt scenario. Störst procentuell skillnad blir det för föreningar. Inte ovanligt att flera av lånen haft ränta från ca 0,5 %.
Citera
2023-07-23, 22:46
  #31661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hade vi stigande eller fallande priser förra gången vi hade den räntenivån? Börjar det inte sakta nånstans sjunka in att räntenivån är inte det som endast styr priserna på bostäder? Utan att det kan finnas andra faktorer som leder till stigande priser?

Andelen maxbelånade är mycket högre idag jämfört med för 30 år sedan. I princip alla nya som kommer in på bostadsmarknaden i våra stora städer är maxbelånade, dvs de lånar 85% av värdet. Över 11% har dessutom belåningsgrad på över 450% av årsinkomsten. Det vill säga att vi är nära vägs ände när det gäller priserna.

Det ska till rätt många mentala kullerbyttor för att intala sig själv att priser ökar när räntor når 5%. Men låt oss se.
__________________
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-07-23 kl. 22:52.
Citera
2023-07-23, 23:18
  #31662
Medlem
Stuvsta stationsvägen.

Osäljbar bostad. Nyproducerade brf-radhus. Finns två slutpriser reggade. En för 7,7 och en för 7,6 från i vintras. Avgiften är "peggad och säkrad" på 6K av byggherren. Iaf tom 1/1 2025. Vad som sker sen och hur föreningsmedlemmarna ska klara 10-15K i avgift kan bara gud svara på.

Nu är denna i alla fall till salu. Först till kvarn. Prissänkt! 7M. Köp nu Liksom!
Citera
2023-07-24, 01:43
  #31663
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Andelen maxbelånade är mycket högre idag jämfört med för 30 år sedan. I princip alla nya som kommer in på bostadsmarknaden i våra stora städer är maxbelånade, dvs de lånar 85% av värdet. Över 11% har dessutom belåningsgrad på över 450% av årsinkomsten. Det vill säga att vi är nära vägs ände när det gäller priserna.

Det ska till rätt många mentala kullerbyttor för att intala sig själv att priser ökar när räntor når 5%. Men låt oss se.

Ta gärna fram källor på det fetade
Citera
2023-07-24, 02:35
  #31664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Ta gärna fram källor på det fetade

Det stämmer inte. Vet att det var väldigt vanligt att folk tog lån på 100% av värdet samt att vissa banker även erbjöd 110% lån för att man skulle kunna köpa bil, möbler och liknande.

Det var först 2016 krav om kontantinsats och amortering infördes, innan det lånades ofta till hela beloppet runt om i landet och man behövde inte ens amortera om inte banken krävde det.

Det upp till bankerna att bestämma om de skulle godkände lånet eller inte och de gjorde de så länge man hade tillräcklig inkomst och inga betalningsanmärkningar. Vet att bopriserna hade en liten krasch runt 2017 när man införde kravet men den dippen återhämtade sig på c:a 2år.
Citera
2023-07-24, 06:02
  #31665
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Enligt svensk social lagstiftning är det väldigt svårt för kommuner att neka bostäder för de som ej kan försörja sig själva.
Jag har inte gått på någon lögn alls utan förhåller mig till den verklighet vi lever i idag.

En annan verklighet är att de svenska socialfallen är få men att massinvandringen innebär minst 50,000 nya socialfall varje år. De är helt handikappade, kan exempelvis inte svenska språket alls. Jodå, de bor bra. Det blir lätt så att de hamnar i nybyggda områden och kommunen betalar deras hyror.

Följer på skoj en lägenhet i storstad jag hoppade av på. Priset blev på tok för högt. Sedan visade det sig att vinnaren av budgivningen inte hade ekonomi tillräckligt så nu är det budgivning på nytt. Etta i storstad. Hittills går det långt segare, än så länge 350,000 lägre än förra slutpriset. Själv köpte jag ett annat objekt.
__________________
Senast redigerad av Tymmiedickzon 2023-07-24 kl. 06:08.
Citera
2023-07-24, 08:35
  #31666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Stuvsta stationsvägen.

Osäljbar bostad. Nyproducerade brf-radhus. Finns två slutpriser reggade. En för 7,7 och en för 7,6 från i vintras. Avgiften är "peggad och säkrad" på 6K av byggherren. Iaf tom 1/1 2025. Vad som sker sen och hur föreningsmedlemmarna ska klara 10-15K i avgift kan bara gud svara på.

Nu är denna i alla fall till salu. Först till kvarn. Prissänkt! 7M. Köp nu Liksom!

Kollade nyss på en trea i karlatornet som var prissänkt.
En miljon i kontantinsats och då landar man på ca: 38 000 kr i månadskostnad (innan skatteavdrag).

Visst, säkert inga problem för många men jag har väldigt svårt att tro alla dom där lägenheterna blir sålda, gissar på mycket stora problem för vissa BRF:er inom de närmsta åren.
Citera
2023-07-24, 09:01
  #31667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Kollade nyss på en trea i karlatornet som var prissänkt.
En miljon i kontantinsats och då landar man på ca: 38 000 kr i månadskostnad (innan skatteavdrag).

Visst, säkert inga problem för många men jag har väldigt svårt att tro alla dom där lägenheterna blir sålda, gissar på mycket stora problem för vissa BRF:er inom de närmsta åren.

”Inga problem” betyder inte att det är vettigt.

Meningen med förvärvsarbete är att faktiskt kunna se fram emot en bättre framtid. Att boenden nu för tiden ”äter upp” massiva delar av ens inkomst är katastrof ur ett förmögenhetsskapande perspektiv.

Bostadsaffären gick från att säkra ens framtida förmögenhet till att ha tak över huvudet på några få år.

Ser bra ut för alla bolånetorskar.
Citera
2023-07-24, 09:32
  #31668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
”Inga problem” betyder inte att det är vettigt.

Meningen med förvärvsarbete är att faktiskt kunna se fram emot en bättre framtid. Att boenden nu för tiden ”äter upp” massiva delar av ens inkomst är katastrof ur ett förmögenhetsskapande perspektiv.

Bostadsaffären gick från att säkra ens framtida förmögenhet till att ha tak över huvudet på några få år.

Ser bra ut för alla bolånetorskar.

Köper man en bostadsrätt i karlatornet idag eller exemplet du hänvisade till bör man nog ta i beaktning att man kan förlora alla pengar man "köpt" lägenheten för såvida föreningen kånkar.

Lägger man ett bud bör man nog vara medveten att man kan förlora allt men folk tänker inte så.

Det går bra nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in