2023-07-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Stort tack för er hjälp!

Undrar dock lite över vart du fick tag på dessa tilläggsuppgifter, om det är någon film jag inte känner till som precis publicerats eller något register?

Såg ett reportage i GP om dessa nya dykningar , och då såg jag en bild på en personbil ( sedan ) , och nu när du nämner W124 så känns det inte omöjligt att det kunde vara en sådan.

Även jag har varit nyfiken på fordonen ombord så jag har klurat runt lite. Uppgifterna har jag för ett antal år sedan själv tagit reda på med lite detektivarbete utifrån vittnesuppgifter (överlevande), bilregistret och riksarkivet.

Bil nummer 25 finns exempelvis fortfarande kvar i bilregistret efter 29 år, bil nr 15 fanns kvar väääääldigt länge.

Här är en bild på fordon 59 (Buss), fordon 24 ser vi här.
Senast redigerad av FolkraceAnka 2023-07-24 kl. 10:17.
Citera
2023-07-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkraceAnka
Även jag har varit nyfiken på fordonen ombord så jag har klurat runt lite. Uppgifterna har jag för ett antal år sedan själv tagit reda på med lite detektivarbete utifrån vittnesuppgifter (överlevande), bilregistret och riksarkivet.

Bil nummer 25 finns exempelvis fortfarande kvar i bilregistret efter 29 år, bil nr 15 fanns kvar väääääldigt länge.

Här är en bild på fordon 59 (Buss), fordon 24 ser vi här.

Minns att jag satt som 10-åring och grävde i sånt, har alltid haft ett stort intresse för både bilar och sjöfart, så jo stor igenkänning på det! Minns också att NR 15 fanns kvar fram tills för några år sedan bara. Visst har antagligen försäkringsbolaget löst in bilen , men att det skulle ta 20 år ca för den att avregistreras är jävligt skumt i mina ögon. Sedan tycks 25 ha vart avställd när den kördes ombord. Antingen kördes den på trailer ombord eller så kördes den olagligt. Undrar verkligen vad storyn kan vara där. Dessutom ser jag att den bytt ägare nyligen till en privatperson vilket även det är konstigt.

Men vet du om det finns mer material från dessa nya dykningar på bildäck? Vore spännande att de isåfall.

Är man riktigt nyfiken kan man ju begära ut handlingar för fordon avregistrerade långt bak i tiden via riksarkivet. Minns att jag hittade en Volvo 240 som min mormor ägde på 90-talet , så det bör fungera även här.
Senast redigerad av volvo230 2023-07-24 kl. 10:37.
Citera
2023-07-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Minns att jag satt som 10-åring och grävde i sånt, har alltid haft ett stort intresse för både bilar och sjöfart, så jo stor igenkänning på det! Minns också att NR 15 fanns kvar fram tills för några år sedan bara. Visst har antagligen försäkringsbolaget löst in bilen , men att det skulle ta 20 år ca för den att avregistreras är jävligt skumt i mina ögon. Sedan tycks 25 ha vart avställd när den kördes ombord. Antingen kördes den på trailer ombord eller så kördes den olagligt. Undrar verkligen vad storyn kan vara där. Dessutom ser jag att den bytt ägare nyligen till en privatperson vilket även det är konstigt.

Men vet du om det finns mer material från dessa nya dykningar på bildäck? Vore spännande att de isåfall.

Är man riktigt nyfiken kan man ju begära ut handlingar för fordon avregistrerade långt bak i tiden via riksarkivet. Minns att jag hittade en Volvo 240 som min mormor ägde på 90-talet , så det bör fungera även här.

Det finns en ny filmsnutt tagen även från styrbordssidan, enda fordonet som syns på denna är en Scania 93M. Det skulle kunna vara AEC 769 som fanns med ombord. Denna lastbil ska enligt vittnesuppgift vid lastning ha stått precis vid akterportarna i fartyget och jag har för mig att jag läste någonstans att man i samband med filmningen av styrbordssidan bland annat ska ha gått in genom en av akterportarna (kan ha helt fel).
EDIT: Här har man filmat bakre porten inifrån, det är alltså mycket troligt ovan nämnda bil vi ser.

Gissar på att mer filmmaterial dyker upp, även jag har grottat ner mig i detta och finner det högst intressant.

Kollade igenom en gammal dator och hittade lite bilder till:

Holländsk trailer som fanns med ombord

Fordon 51 från listan
Senast redigerad av FolkraceAnka 2023-07-24 kl. 16:23.
Citera
2023-07-25, 15:29
Medlem
Citat:
Det finns en ny filmsnutt tagen även från styrbordssidan, enda fordonet som syns på denna är en Scania 93M. Det skulle kunna vara AEC 769 som fanns med ombord. Denna lastbil ska enligt vittnesuppgift vid lastning ha stått precis vid akterportarna i fartyget och jag har för mig att jag läste någonstans att man i samband med filmningen av styrbordssidan bland annat ska ha gått in genom en av akterportarna (kan ha helt fel).
EDIT: Här har man filmat bakre porten inifrån, det är alltså mycket troligt ovan nämnda bil vi ser.

Gissar på att mer filmmaterial dyker upp, även jag har grottat ner mig i detta och finner det högst intressant.

Fordon 51 från listan

Mycket intressant! Vet inte om man kommer in den vägen , eftersom jag tror dem är stängda där bak , och att få upp den nu vore nog svårt. Men kan såklart ha fel eftersom det talas om någon springa som dem tog sig in genom.

Men vet du om dessa filmer är belagda med sekretess eller dylikt? För har sett oerhört lite av detta tex på youtube. Det har ju gjorts massor av dykningar tidigare som är offentliga , så har lite svårt att se varför material från just bildäck skulle vara sekretessbelagda om det nu inte finns något där att dölja.
Citera
2023-07-25, 16:33
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Den här "utredningen" verkar vara klar innan den börjat!
Citera
2023-07-25, 19:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Den här "utredningen" verkar vara klar innan den börjat!

Den är i händerna på en jävig person, Jörgen Zachau, med ett tydligt intresse av att försvara den tidigare JAIC-utredningen och Sjöfartsverkets lögner i samband med den.

https://sverigesradio.se/artikel/haverikommissionens-utredare-anklagas-for-jav

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/oeverlevare-anklagar-haverikommissionen-foer-jaev.c6kLL3yD-

Det var den nu avlidne Johan Fransson på Sjöfartsverket som stod för mycket av lögnerna, ofta för att skydda sig själv och de felsteg han begått. Zachau skyddar nu Fransson, hans tidigare arbetskamrat och vän.

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/02/19/118-ar-haverikommissonens-utredare-javig/

Bland annat hemligstämplar Zachau och de andra på Statens haverikommission nya vittnesmål från överlevande med hjälp av svepskäl och lögner. Sammanställda visar vittnesmålen bland annat att JAIC och Fransson ljög som en häst travar om vid vilken katastrofen inträffade.

Zachau förbereder nu marken för detta genom sina ständiga påpekande i media om hur rätt den tidigare utredningen hade, vilket alltså är helt fel.
Citera
2023-07-25, 22:04
Medlem
goseigens avatar
Kanske kan det räcka nu?

Låt dessa stackare vila i frid, och begrav konspirationsteorierna.
Citera
2023-07-25, 22:22
Medlem
Vad som hände har varit allmänt känt sedan typ 1995.
Lägg ned trådhelvetet och släng det i papperskorgen.
Citera
2023-07-25, 22:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Fordon 51 från listan
En lastbil kan omöjligen stått längst akterut vid avfärd och nu ligga 60-70 m från fören (dvs midskepps). Estonia sjönk med aktern först i ca 30 grader vinkel (fartygets längd 155m, djup 80m), så alla last har med säkerhet packats i aktern och sedan glidit något framåt efter fartyget lagt sig med en liten lutning föröver.

Vad är källan till att en Scania 93M stod längst akterut?
Citera
2023-07-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En lastbil kan omöjligen stått längst akterut vid avfärd och nu ligga 60-70 m från fören (dvs midskepps). Estonia sjönk med aktern först i ca 30 grader vinkel (fartygets längd 155m, djup 80m), så alla last har med säkerhet packats i aktern och sedan glidit något framåt efter fartyget lagt sig med en liten lutning föröver.

Vad är källan till att en Scania 93M stod längst akterut?

Som sagt, man verkar även ha filmat vid en av akterportarna och då förmodligen gått in genom en av dessa. I detta klipp syns detaljer från en sådan bil, se mitt tidigare inlägg. Förstås kan det även röra sig om en helt annan bil av samma modell.

Här finns vittnesuppgifter om att bilen i fråga ska ha stått näst längst akterut i fartyget, bakom en liten skåpbil.

Estonias fraktmanifest där chauffören från länken ovan står som ansvarig för AEC 769 (längst ned på sida 2) vilken är en Scania 93M som syns på bild i mitt tidigare inlägg.
Senast redigerad av FolkraceAnka 2023-07-25 kl. 23:06.
Citera
2023-07-25, 23:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Som sagt, man verkar även ha filmat vid en av akterportarna och då förmodligen gått in genom en av dessa. I detta klipp syns detaljer från en sådan bil, se mitt tidigare inlägg. Förstås kan det även röra sig om en helt annan bil av samma modell.

Här finns vittnesuppgifter om att bilen i fråga ska ha stått näst längst akterut i fartyget, bakom en liten skåpbil.

Estonias fraktmanifest där chauffören från länken ovan står som ansvarig för AEC 769 (längst ned på sida 2) vilken är en Scania 93M som syns på bild i mitt tidigare inlägg.
Var är filmklippet där man kan se AEC769?

Du har tidigare länkat till en stillbild, men jag ser varken lastbil eller nummerplåt?
Citera
2023-07-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var är filmklippet där man kan se AEC769?

Du har tidigare länkat till en stillbild, men jag ser varken lastbil eller nummerplåt?

Här finns klippet. Ca 0:41 och framåt. Notera att det bara rör sig om spekulationer från mitt håll då ingen regskylt syns på bilen.

denna stillbild syns även att man varit innanför de bakre portarna och filmat, vet dock inte vilket av klippen det kommer ifrån. Dvs i närheten av var AEC 769 bör finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in