Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Ett fartyg flyter inte på bygget. Bygget kan dock med all säkerthet sakta upp händelseförloppet.
Men som vi alla vet sjönk ju Estonia till slut.
HoFE låg väl på botten när den hade kantrat. Eller är jag ute och cyklar?
Du har givetvis rätt att Estonia inte flöt på överbyggnaden i vanlig bemärkelse. Däremot krävs enligt de beräkningar som Safety at Sea i Glascow gjort att däckshuset kraftigt bromsade förloppet, annars hade Estonia snabbt slagit runt
oavsett om vatten kom in via bogporten eller underifrån.
Läs med fördel rapporten "Research study on the sinking sequence of MV Estonia" som sammanfattar WP2.2, WP3.5, WP 4.1 hos SSPA-konsortiet(
http://www.safety-at-sea.co.uk/mvestonia/ downloads) och dra dina egna slutsatser. Fig. 11, s.160 (i den bifogade konferensartikeln från 2002) visar tydligt varför Heiwas raljerande om att fartyg inte flyter på däckshus saknar relevans. Författarna beskriver sin slutsats (s.160, längst ned):
Citat:
... it can be indisputably deduced that for the vessel to stay in stable equilibrium with heel angles in excess of 40deg, that is to lie on her side, flooding of accomodation Decks 4, 5 and 6 must have taken place over a prolonged period of time, between 0122hrs and some time after 0135hrs, possibly just before the vessel sank at 0150hrs. This seemingly trivial yet important conclusion derives from the fact that when either scenario of flooding takes place, i.e. whether 2,000 tonnes of water floods the CD ('car deck', min anm.), or water of some 5,000 tonnes spreads between FS, AS and CD ('forward space, aft space' under bildäck, min anm.), the Deck 4 submerges at a heel of 30 to 40deg. Hence the time it takes to flood the superstructure is the time the vessel takes to turn upside down (min fetstil, författarnas understrykningar).
Jämfär de heldragna kurvorna längst ned i Fig. 8 (2000t FS + 2000t AS + 1000t CD), och Fig. 11; de är nästan identiska. Väljer du i stället någon av de övre kurvorna i Fig. 8 (d.v.s. inget vatten på CD) så kantrar inte färjan alls.
Jag förstår ärligt talat inte var Heiwas och Niklas-P's svårighet att förstå detta kommer sig av (vänta, Niklas-P har inte läst rapporten, glöm det.). För Heiwa är det hela givetvis besvärande
eftersom en stor del av hans argumentation mot JAICs scenario ligger i just tanken att färjan borde slagit runt vid tillräckligt stor slagsida. När då Glascow-gruppen år 2002, långt före sin inblandning med "de korrumperade" "förfalskarna" på SSPA, visar att hans eget föreslagna förlopp har precis samma problem så skulle man kunna tänka sig att han omprövade sin position eller åtminstone sänkte volymen. Men nu fungerar han inte så.