2023-07-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CryptoWonder
Du har fel, jag har samma Wall Street-mentalitet: ju mer vinst, desto bättre.

Du beskrev precis hur gruvarbetare migrerar till andra altcoins när Bitcoin blir oekonomiskt för dem.

De stänger inte av maskinerna, de riktar bara sina maskiner till att bryta mer lönsamma altcoins åt dem.

Detta skapar en obalans i utbud och efterfrågan inom Bitcoin-nätverket.

Avgifterna ökar vid dessa tider eftersom det finns mindre utbud av gruvarbetare på nätverket och stor efterfrågan från små investerare som desperat vill sälja sina Bitcoins.

Ökade gruvavgifter uppstår alltid precis när folk skyndar sig att sälja Bitcoin innan priset fortsätter att falla.

Förstå bara att ingen kryptovaluta kommer att vara ett värdelager som fysiskt guld.

Dollar, euro och vilken fiat-valuta som helst är inte heller värdeförråd som fysiskt guld.

Kryptovalutor är bara användbara för att underlätta onlinebetalningar eller internationella överföringar, det är deras syfte.

Skaparen av Bitcoin själv gjorde detta mycket tydligt i sin white paper, BTC är bara ett onlinebetalningssystem som fungerar som ett alternativ till betalningar som görs med fiat-valutor.

Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System
(Bitcoin: Ett peer-to-peer elektroniskt kontantsystem)

https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Utöver detta skapar den stora volatiliteten i kryptovalutapriser utmärkta möjligheter att generera vinster med spekulativa investeringar.

Jag använder bara kryptovalutor för att köpa saker som är användbara i verkligheten eller för att göra spekulativa investeringar med mycket vinst.

För värdeförråd föredrar jag alltid fysiskt guld och silver.

Det är irrelevant huruvida brytarna stängs av eller migrerar till olika altcoin. Effekten för bitcoinnätverket blir densamma. Transaktionsavgifterna påverkas inte av hur många bitcoinbrytare det finns. Det som händer om antalet brytare minskar är att nätverkets hashkraft minskar, dvs sårbarheten för attacker mot nätverket ökar något.

Fysiskt guld och silver ser för övrigt jag också som det enda alternativet till bitcoin för förvaring av något större kapital. Priset för dessa ädelmetaller är dock så hårt kontrollerat att det knappt hänger med i ens den officiella inflationen.

Det återstår att se om det kommer att gå att kontrollera bitcoinpriset på samma sätt, men det kommer helt klart att bli svårare, på grund av hur bitcoin är beskaffad. Inte minst möjligheten till säker, enkel och gratis förvaring av hur stora mängder som helst med egen kontroll eller multisigkontroll över nycklarna förändrar spelplanen. Att man sedan kan överföra och handla bitcoin peer-to-peer över hela världen och att vem som helst kan verifiera hur stor eller liten den totala bitcoinmängden är gör inte saken lättare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-07-24 kl. 08:16.
Citera
2023-07-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är irrelevant huruvida brytarna stängs av eller migrerar till olika altcoin. Effekten för bitcoinnätverket blir densamma. Transaktionsavgifterna påverkas inte av hur många bitcoinbrytare det finns. Det som händer om antalet brytare minskar är att nätverkets hashkraft minskar, dvs sårbarheten för attacker mot nätverket ökar något.

Fysiskt guld och silver ser för övrigt jag också som det enda alternativet till bitcoin för förvaring av något större kapital. Priset för dessa ädelmetaller är dock så hårt kontrollerat att det knappt hänger med i ens den officiella inflationen.

Det återstår att se om det kommer att gå att kontrollera bitcoinpriset på samma sätt, men det kommer helt klart att bli svårare, på grund av hur bitcoin är beskaffad. Inte minst möjligheten till säker, enkel och gratis förvaring av hur stora mängder som helst med egen kontroll eller multisigkontroll över nycklarna förändrar spelplanen. Att man sedan kan överföra och handla bitcoin peer-to-peer över hela världen och att vem som helst kan verifiera hur stor eller liten den totala bitcoinmängden är gör inte saken lättare.

Detta är irrelevant för alla som inte förstår hur BTC fungerar bakom kulisserna, men för gruvarbetarna som håller Bitcoin-nätverket igång är det livsviktigt.

När Bitcoin-priserna sjunker till $0,00000001 med Wall Streets björnkram på sina ETf:er, kommer desa gruvarbetare inte att komma tillbaka till Bitcoin-nätverket.

De kommer helt enkelt att migrera till mer lönsamma altcoins för dem.

De saker jag förklarar här verkar abstrakta för investerare utan erfarenhet av Wall Street-spelet.

Men jag vet att när de händer kommer de ihåg att jag försökte varna dem.

De smartaste kommer att tjäna pengar på den information jag skickat.
Citera
2023-07-24, 08:30
Medlem
Citat:
Detta är irrelevant för alla som inte förstår hur BTC fungerar bakom kulisserna, men för gruvarbetarna som håller Bitcoin-nätverket igång är det livsviktigt.

När Bitcoin-priserna sjunker till $0,00000001 med Wall Streets björnkram på sina ETf:er, kommer desa gruvarbetare inte att komma tillbaka till Bitcoin-nätverket.

De kommer helt enkelt att migrera till mer lönsamma altcoins för dem.

De saker jag förklarar här verkar abstrakta för investerare utan erfarenhet av Wall Street-spelet.

Men jag vet att när de händer kommer de ihåg att jag försökte varna dem.

De smartaste kommer att tjäna pengar på den information jag skickat.

Ok, satsa du din fiat på att bitcoinpriset kommer att gå ner till under en cent, så håller jag hårt i mina bitcoin under tiden.

Om du får rätt så lovar jag att jag ska passa på att köpa ytterligare minst 22 miljoner riktiga bitcoin. 😉 Och flytta dem till en hårdvaruplånbok.
Citera
2023-07-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, satsa du din fiat på att bitcoinpriset kommer att gå ner till under en cent, så håller jag hårt i mina bitcoin under tiden.

Om du får rätt så lovar jag att jag ska passa på att köpa ytterligare minst 22 miljoner riktiga bitcoin. 😉 Och flytta dem till en hårdvaruplånbok.

Du kommer att kunna köpa alla Bitcoins genom att spendera mindre än $0,50 och du kommer att bli en glad tiggare.

När du behöver donationer för att köpa mat kan du välja vilken som helst av altcoins för att ta emot mina donationer.
Citera
2023-07-24, 09:27
Medlem
Citat:
Att jämföra fysiskt guld med Bitcoin är ingen mening.

Guld och silver kommer alltid att ha värde och deras pris stiger under kriser.

Det är den grundläggande principen för värdeförråd: behåll din köpkraft i verkliga saker under cyklerna av ekonomiska nedgångar.

Bitcoin, tvärtom, tappar alltid i värde under kristider.

I den senaste krisen 2020 föll han tillsammans med börsen.

Källa CNBC: Bitcoin loses half of its value in two-day plunge
(Bitcoin förlorar hälften av sitt värde på två dagars dyk)

En kryptovaluta som tappar 50% av sin köpkraft på bara två dagar av kris är långt ifrån ett "digitalt guld".
Jag sa i mitt första inlägg att priset kan krascha med 80% fler gånger i framtiden, jag påstår inte att bitcoin är stabil under oroliga tider, bara att ditt pris på 1$ styck är helt verklighetsfrånvänd.

Jag jämför bitcoin med guld pga dess egenskaper, inte prishistorik.

Du har inte ens kollat in hashraten på de andra valutorna va? Gör det, och förstå sen att det finns ingen lönsamhet i en annan valuta för miners ens om bara 10% av dom flyttar.

Citat:
Kryptovalutor är bara användbara för att underlätta onlinebetalningar eller internationella överföringar, det är deras syfte.

Skaparen av Bitcoin själv gjorde detta mycket tydligt i sin white paper, BTC är bara ett onlinebetalningssystem som fungerar som ett alternativ till betalningar som görs med fiat-valutor.
Bitcoin liknar inget onlinebetalningssystem vi haft tidigare. Om du inte vill gå djupare än så här och istället bara nöja dig med att googla vad transaktionskostnaden för en valuta är kommer du bli rekt.
Citera
2023-07-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Jag sa i mitt första inlägg att priset kan krascha med 80% fler gånger i framtiden, jag påstår inte att bitcoin är stabil under oroliga tider, bara att ditt pris på 1$ styck är helt verklighetsfrånvänd.

Jag jämför bitcoin med guld pga dess egenskaper, inte prishistorik.

Du har inte ens kollat in hashraten på de andra valutorna va? Gör det, och förstå sen att det finns ingen lönsamhet i en annan valuta för miners ens om bara 10% av dom flyttar.

Bitcoin liknar inget onlinebetalningssystem vi haft tidigare. Om du inte vill gå djupare än så här och istället bara nöja dig med att googla vad transaktionskostnaden för en valuta är kommer du bli rekt.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.

Läs all information jag har gett så kanske du en dag förstår när du ser det hända.
Citera
2023-07-24, 09:59
Medlem
Citat:
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.

Läs all information jag har gett så kanske du en dag förstår när du ser det hända.
För att sammanfatta ditt första inlägg så tror du att transaktionsavgiften kommer vara döden på bitcoin?

Jag har förklarat hur bitcoin kommer överleva med höga kostnader men du fortsätter tro att altcoins har en framtid trots att bitcoin kommer kunna implementera alla dessa funktioner i 2-lager.
Du har inte en aning vad du pratar om när du tror det finns en annan valuta som är mer lönsam.
Doge vs btc hashrate: https://bitinfocharts.com/comparison/hashrate-btc-doge.html
Citera
2023-07-24, 10:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
När kostnaderna för att bryta är större än värdet av 1 BTC, måste gruvarbetare öka avgifterna för varje transaktion för att hålla verksamheten ekonomiskt lönsam.
Det är en fri marknad där utbud och efterfrågan på blockspace sätter priset. Inga konstigheter.

I en värld där efterfrågan på blockspace driver upp priset tilli flera hundratals dollar per transaktion så kommer Bitcoin att frodas. I en sådan värld vill jag ha samlat på mig så mycket Satoshis som möjligt.
Citera
2023-07-24, 10:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är en fri marknad där utbud och efterfrågan på blockspace sätter priset. Inga konstigheter.

I en värld där efterfrågan på blockspace driver upp priset tilli flera hundratals dollar per transaktion så kommer Bitcoin att frodas. I en sådan värld vill jag ha samlat på mig så mycket Satoshis som möjligt.
Det låter verkligen som framtidens pengar, där transaktionskostnaden blir högre ju fler som använder "pengarna"
Citera
2023-07-24, 10:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det låter verkligen som framtidens pengar, där transaktionskostnaden blir högre ju fler som använder "pengarna"
Det är så marknader fungerar i länder som inte är Kuba och Nord Korea, och det tackar vi för.
Citera
2023-07-24, 10:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är så marknader fungerar i länder som inte är Kuba och Nord Korea, och det tackar vi för.
Jaså, är det så vårt penningsystem ser ut nu? Om det är många som vill handla med kort, swish osv och göra transaktioner så skjuter bankavgifterna i höjden?
Citera
2023-07-24, 10:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jaså, är det så vårt penningsystem ser ut nu? Om det är många som vill handla med kort, swish osv och göra transaktioner så skjuter bankavgifterna i höjden?
Tror inte du fattat det fundamentala vi talar om här. Småtransaktioner kommer man behöva lösa i andra lager.
Oavsett om dom löses eller inte, så frodas ändå Bitcoin om folk är bredda att betala hundratals dollar för att göra transaktioner med dem.
Hundratals dollar är peanuts för användare som betalar tiotusentals dollar för att bedriva handel idag, så målgruppen finns absolut, om man klarar av att tänka längre än näsan räcker dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in