Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Du har inte förstått hur bitcoinbrytning fungerar och hur robust bitcoinnätverket faktiskt är.
Om priset per bitcoin sjunker ner under genomsnittliga produktionskostnaden så händer inget särskilt. En mängd olönsamma brytare och/eller brytare som saknar buffert stänger av sina brytare, varpå svårighetsgraden justeras nedåt efter någon vecka och lönsamheten för kvarvarande brytare ökar. Balansen återställs relativt snabbt, och det enda som händer med nätverket vid ett fallande pris är att dess säkerhet minskar, från en extremt hög säkerhet till en väldigt hög säkerhet.
Avgifterna stiger inte av att priset sjunker. Det som får avgifterna att stiga är ökad efterfrågan på att göra transaktioner. När der blir brist på plats i blocken trissas transaktionsavgifterna upp.
Du verkar även vara kvar i ett fiattänk och uppfattar bitcoinmarknaden som ett spel för att komma över så mycket fiat som möjligt. Personligen, och jag är inte ensam, skulle jag aldrig ta risken att sitta på en större summa fiat utan har över nittio procent av sparandet i bitcoin, oavsett prisras eller prisstegringar. Jag skulle inte heller ta risken att ha något större kapital i en altcoin.
Du har fel, jag har samma Wall Street-mentalitet: ju mer vinst, desto bättre.
Du beskrev precis hur gruvarbetare migrerar till andra altcoins när Bitcoin blir oekonomiskt för dem.
De stänger inte av maskinerna, de riktar bara sina maskiner till att bryta mer lönsamma altcoins åt dem.
Detta skapar en obalans i utbud och efterfrågan inom Bitcoin-nätverket.
Avgifterna ökar vid dessa tider eftersom det finns mindre utbud av gruvarbetare på nätverket och stor efterfrågan från små investerare som desperat vill sälja sina Bitcoins.
Ökade gruvavgifter uppstår alltid precis när folk skyndar sig att sälja Bitcoin innan priset fortsätter att falla.
Förstå bara att ingen kryptovaluta kommer att vara ett värdelager som fysiskt guld.
Dollar, euro och vilken fiat-valuta som helst är inte heller värdeförråd som fysiskt guld.
Kryptovalutor är bara användbara för att underlätta onlinebetalningar eller internationella överföringar, det är deras syfte.
Skaparen av Bitcoin själv gjorde detta mycket tydligt i sin white paper, BTC är bara ett onlinebetalningssystem som fungerar som ett alternativ till betalningar som görs med fiat-valutor.
Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System
(Bitcoin: Ett peer-to-peer elektroniskt kontantsystem)
https://bitcoin.org/bitcoin.pdf
Utöver detta skapar den stora volatiliteten i kryptovalutapriser utmärkta möjligheter att generera vinster med spekulativa investeringar.
Jag använder bara kryptovalutor för att köpa saker som är användbara i verkligheten eller för att göra spekulativa investeringar med mycket vinst.
För värdeförråd föredrar jag alltid fysiskt guld och silver.