2023-07-23, 20:59
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tänk vad du vet när jordbruksverket inte har en aning om det....

Smittläget för rabies
Rabies förekommer inte i Sverige, men det finns en risk att sjukdomen förs in med smittade vilda eller tama djur från andra länder.

https://jordbruksverket.se/djur/djurskydd-smittskydd-djurhalsa-och-folkhalsa/aktuellt-lage-for-smittsamma-djursjukdomar/rabies#h-Smittlagetforrabies

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/rabies/

Tänk vad folkhälsomyndigheten vet din dryga jävel...

Citat:
2016 rapporterades fynd av antikroppar mot en variant av rabiesvirus hos fladdermöss i södra Sverige. Liknande varianter av rabiesvirus förekommer hos fladdermöss i Europa men överföring till människa är extremt ovanligt.
Citera
2023-07-23, 21:00
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Fladdermöss är inte domesticerade djur och har inte naturlig kontakt med människor.

De bär inte samma virustyp som hundar. De utvecklar ofta antikroppar.

Dessutom blir man bara smittad av sjuka djur.

Sverige räknas som rabiesfritt sedan slutet av 1800-talet.

Verkar dock som att många i tråden vill ändra på det...

Det är ju iof sant att de inte är... men ett bet av dem kan ju potentiellt ge dig rabies även om chansen är mycket låg.
Citera
2023-07-23, 21:04
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/rabies/

Tänk vad folkhälsomyndigheten vet din dryga jävel...

Skönt när man försöker visa sig på styra linan men inte noterar när informationen är ifrån.

2016 rapporterades fall (enstaka?) enligt FHM.

Länken till jordbruksverket och infon där är från hösten 2022, din info är alltså 6 år äldre och rätt irrelevant om det handlade om något/några enstaka djur.

Edit: Dessutom.
I FHMs text står följande " Sverige har varit rabiesfritt sedan 1886".
Senast redigerad av Edudumeller 2023-07-23 kl. 21:06.
Citera
2023-07-23, 21:06
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Skönt när man försöker visa sig på styra linan men inte noterar när informationen är ifrån.

2016 rapporterades fall (enstaka?) enligt FHM.

Länken till jordbruksverket och infon där är från hösten 2022, din info är alltså 6 år äldre och rätt irrelevant om det handlade om något/några enstaka djur.

*gäsp* och du tror skiten försvinner på 6år? Det är komiskt.

Hur kan de ha varit rabies fritt sedan 1886 när man hitta 2016
Citera
2023-07-23, 21:08
Medlem
Varför i helvete ska djur avlivas? Då kan vi ta och avliva alla människor som äntrar Sverige utan dokumentation också. Satans artdiskriminering.

Och om djur inte får äntra Sverige utan dokumentation ska de väl få backa och återvända där de kom ifrån - inte avlivas som vore de inte värda ett piss.

Kvinnan i detta ärende var idiotisk. Nu är hon säkert helt förtvivlad. De som avlivade hundarna gjorde det säkert med glädje, som de äckel de är.

Res ALDRIG med ditt djur om den väntar ungar.

Här är tre hästar som har behandlats avskyvärt av horsverige:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbaqMG/generalens-storslagna-gavor-till-sverige-gick-till-slakt
https://www.expressen.se/kronikorer/christian-holmen/forsvaret-slaktade-och-brande-tre-hastar/
Citera
2023-07-23, 21:11
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
*gäsp* och du tror skiten försvinner på 6år? Det är komiskt.

Hur kan de ha varit rabies fritt sedan 1886 när man hitta 2016

Du förstår inte, så för att citera Stenmark "Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip"
Gå om grundskolan, träna lite läsförståelse och läs texten du länkade igen. Lär dig begrepp som antikroppar så hörs vi mer sen.
Citera
2023-07-23, 21:11
Medlem
Vad stod i Nynäshamnsposten?
Citera
2023-07-23, 21:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Du förstår inte, så för att citera Stenmark "Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip"
Gå om grundskolan, träna lite läsförståelse och läs texten du länkade igen. Lär dig begrepp som antikroppar så hörs vi mer sen.

Ja detsamma din ärthjärna du kan ju kolla upp hur man får antikroppar till att börja med... men så fattar du ju inte skriven text heller iq mumms mumms

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/rabies/

Citat:
Fladdermöss i Sverige

Det finns en liten risk att fladdermöss har smittats med rabiesvirus även om de inte blir sjuka. Sök genast vård om du blir biten av en fladdermus.

Varför man nu ska söka vård för rabies om man blir biten i Sverige om det inte finns kan du vänligen få förklara du som är en allsmäktig allvetare
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-07-23 kl. 21:18.
Citera
2023-07-23, 21:17
Medlem
Kungsgardens avatar
Till de som ifrågasätter att kvinnan är mor till den kände gängkriminelle - hon är skriven på hans adress:

https://www.ratsit.se/19540329-Nada_Nadezda_Bosanac_Stockholm/18fFkpO7glfuHSsXpeycgRkgLK4R9vW2OsET6OrxCTw

På adressen står en 5 respektive 6-årig hund.
Citera
2023-07-23, 21:36
Medlem
Citat:
Det är ju iof sant att de inte är... men ett bet av dem kan ju potentiellt ge dig rabies även om chansen är mycket låg.
Fladdermus har inte kontakt med människor. Har du blivit biten någon endaste gång eller hört talas om någon som blivit det?

Snälla kan ni inte sluta försöka trumfa expertmyndigheterna som jobbar professionellt och vetenskapligt med detta.

Menar inte specifikt dig nu utan alla som tror att veterinärkåren och Jordbruksverket består av iskalla blodtörstiga djurhatande mördare.
Citera
2023-07-23, 21:46
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
300k var det inte tal om det var 70k? Men hade jag haft 300k liggandes så varför inte? Jag älskar hundar...

Jag skulle inte betala henne några 300k nu hittar du på och ljuger jag sa att jag skulle betala 70k till hundarna samtidigt som hon skulle bli belagd med djurförbud...

Vart påstod jag att jag personligen kan göra det? Ännu ett argument draget ut röven på dig?

70 000kr skrev jag initialt men blev rättad av en annan användare som påstod det skulle kosta minst 300 000kr, så jag använde denna siffra istället i mitt svar till dig...

Klart som fan du inte hade betalat 300 000 kr och förresten är det lätt att vara god med fiktiva penningar, eller hur? Jo, det blir indirekt till serbkärringen du skulle betalat eftersom du inte kan bestämma att hon skall få djurförbud, förstår du, lille vän? Om du nu ville ha räddat hundarna, utan motprestation.

Som sagt, det är lätt att vara generös med andras pengar och/eller fiktiva sådana. Så summa summarum - du skulle och kunde inte gjort ett skit, förutom i dina vilda drömmar.
Citera
2023-07-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Tramserier, de låter människor resa hur som helst och tar in blattar från länder med otroliga smittor och hög HIV frekvens.
Nyfödda valpar kan inte ens ha rabies.
Samma sak när jag såg polisen släppa in en man utan pass. Hur lagligt var det?

Det är ett annat problem.
Någonstans måste man börja, eller tycker du att bara för att man kan bomba länder med kärnvapen så skall man strunta i allt annat eftersom man ändå kan förstöra ett land?

Rabies är en väldigt otäck sjukdom och även valpar kan få sjukdomen.
Hur gamla valparna var och var de hade fötts kan man bara spekulera i. Att lita på informationen som en smugglare gav är kanske inte så bra.
Personen kan lika väl ha köpt alla hundar utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in