Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
"Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade födseln av valparna om du ska åka längre än 5 mil.
Du får heller inte transportera en tik tidigare än 1 vecka efter valpningen om du ska åka längre än 5 mil.
En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln ska vara helt läkt för att du ska få transportera den."
Så man åker självklart inte på semesterresa genom hela Europa med en högdräktig tik. Men detta var givetvis en avelsresa och så då ligger det i sakens natur att göra fel.
Det där är JVS rekommendationer. Det är ingen lag. Nästa fråga är, vilka lagar gäller i de länder hon varit i? Trots allt har hon inte varit i Sverige med denna tik.
En sista fråga. Varför tjafsar du om en sak jag redan nämnt?
Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Kolla noga på bilderna. Det ser verkligen inte ut som nyfödda valpar. Det är något mycket skumt i detta. Antingen är damen ofattbart korkad eller så är alltihop väldigt utstuderat och det ovanliga var att hon råkade åka fast den här gången.
De kan mkt väl vara några timmar gamla. Men jag har inte kommenterat detta utan jag har pratat om en planerad livmodersimport medan alla andra ”vet” att det är smuggel. Detta är så jävla typiskt för denna site.
I stället för att fundera på om AB lägger upp artikeln för att upplysa så ska varenda käft börja spekulera där den ene går ett steg längre än den andre och så kommer den tredje in utan att ens ha läst vad som skrivits innan.
OM hon nu haft många kullar innan så förutsätter jag att hon vet vad som gäller och att det gick åt helvete denna gång.
Jag kan bara döma henne utifrån fakta där fakta är att hon inte åkte hem i tid.