Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ok, nu talar vi om rekonstruktionen och förhören här. Mitt fel kanske att nämna dessa, men jag ser inte alls att att det skulle vara bra för SE(som GM) att deltaga i en rekonstruktion eller för den delen fler förhör. Det är en annan fråga och även det resonemanget har jag svårt att förstå och "köpa".
Ja, då blir den egna rekonstruktionen lite mindre riskfylld där han möjligen kunde ha mer kontroll på situationen, men han visste nog inte vilka frågor Folke skulle ställa och dessutom visade han upp sig med risk för att någon skulle kunna ha känt igen honom.
Uppenbart är att SE(GM) tog risker i alla framträdanden, stora som små...
Nej, han har ju varit konsekvent med att han inte sett GM (bortsett från den korta perioden i början då han misstänkte att killen i gränden kunde vara GM).
Då kan man inte förvänta sig att han ska beskriva något han inte sett.
Men i SE's fall verkar han ändå tycka sig ha information av vikt för polisen mot bakgrund av alla hans uttalanden och "gnäll" om att inte bli kallad till rekonstruktion.
Då skulle han bli "kallad av polis" på deras premisser... vilket egentligen även förhören är då SE aldrig vet vilka frågor som kommer att ställas.
Detta med SE's egna premisser sträcker sig endast till att "ta kontakt" i övrigt har han inte mycket kontroll.
Precis! Det är (känslan av) kontroll han är ute efter. Han är en person som kontrollerar klockan hela tiden.
Han är en person som kontrollerar flera gånger om det är någon som springer efter.
Genom att ställa upp i TV och bli intervjuad kontrollerar han narrativet om sig själv (tror han).
(Han får också dela ut en känga med belåten min: De är inte så bra på att lägga ihop ett plus ett.)
Hela narrativet handlar om att ge en förklaring till varför han blev sedd av, framför allt, LP och LJ.
Och eventuellt andra vittnen ...
Anklagelse: LP såg dig när hon vände sig om efter skotten.
SE (försvars-retorikern): Ja, jag gick precis bakom och jag ställde frågor om GM till henne.
Anklagelse: LJ såg dig strax efter skotten.
SE (försvars-retorikern): Ja, vi tittade mot varandra när jag stod på Sveavägen vid Palmes kropp.
Anklagelse: Ett vittne såg dig springa på Tunnelgatan.
SE (försvars-retorikern): Ja, jag sprang efter poliserna för att lämna LP:s signalement.
Full kontroll ... ?